سرریز فاضلاب خانگی قائمشهر به رودخانه تلار


سرریز فاضلاب خانگی قائمشهر به رودخانه تلار

ساری - ایرنا - حل معضل دیرینه تخلیه فاضلاب خانگی قائمشهر در رودخانه تلار طی یک دهه گذشته با وجود اعتراضات شهروندان و پیگیری رسانه‌ها هنوز به سرانجام نرسیده و همچنان خودروهای لجن‌کش فاضلاب خانگی را در رودخانه تلار خالی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معضل تخلیه فاضلاب به وسیله خودروهای لجن کش در رودخانه تلار قائمشهر سابقه چند دهه ای دارد ، ولی در یک دهه گذشته با ورود رسانه ها و شهروند خبرنگاران حل این موضوع به عنوان وظیفه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب مورد قبول قرار گرفت و قرار بود هرچه زودتر مسئولان شهری دست به دست هم داده و رودخانه تلار را از این معضل زیست محیطی نجات دهند.

تا قبل از دهه ۹۰ ، مشکل اصلی پاسکاری توپ این مشکل میان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب بود. شهرداری طی سال های سال بر این اعتقاد بود که طبق بند ۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند شهرداری‌ها ، واژه پسماند شامل مواد مایع ، جامد و گاز زائد تولید شده توسط انسان در مناطق مختلف شهری و روستایی اطلاق می شود که فاضلاب خانگی و شهری را در برنمی‌گیرد. بر اساس این تعریف ، شهرداری تاکید داشت که شرکت آب ‌و فاضلاب شهری می‌بایست نسبت به جمع‌آوری فاضلاب‌های خانگی اقدام کرده و تخلیه سالم و بهداشتی آن را مدیریت کند ، در حالی که این شرکت هم خودش را متولی تامین مکان نمی دانست و توپ را به زمین محیط زیست پاس می داد و محیط زیست هم استدلال می کرد که تنها نقش نظارتی دارد.

پیگیری رسانه ای موضوع سبب شد تا سرانجام شهرداری و شورای شهر قائمشهر نسبت به تامین زمین برای شرکت آب و فاضلاب شهری قانع شوند و پس از اختلافات اولیه ای که در انتخاب زمین رخ داد و موضوع را به بن بست کشانده بود ، سرانجام اینگونه ادعا شد که دیگر مشکلی برای زمین وجود ندارد.

با این وصف ، مشاهدات خبرنگار ایرنا و گزارش های دریافتی از شهروندان نشان می دهد که همچنان خودروهای لجن کش فاضلاب خانگی را به دور از چشم ناظران در رودخانه تلار تخلیه می کنند.

یک راننده تاکسی شهری قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت : هر هفته که از مسیر رودخانه رد می شوم تعدادی از خودروهای لجن کش را می بینم که می آیند و فاضلاب را در رودخانه تلار تخلیه می کنند.

بر اساس گزارشی که سه سال پیش شهرداری قائمشهر ارائه کرد ، در آن زمان روزانه ۴۰۰ متر مکعب فاضلاب خانگی به وسیله خودروهای لجن کش در رودخانه تلار تخلیه می شد.

تخلیه فاضلاب خانگی در رودخانه تلار در حال در قائمشهر ادامه دارد که پس از حل مشکل تامین زمین برای ایجاد تصفیه خانه ، هم اکنون دستگاههای متولی منتظر پیدا شدن سرمایه گذار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه و حل مشکل هستند.

هشدار محیط زیست

رئیس اداره محیط زیست قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از معضلات اصلی این شهرستان را که به گفته او مردم را به طور جدی مورد آزار و اذیت قرار می دهد ، خودروهای فاضلاب کش دانست و گفت : به دلیل نبود مکانی مشخص در این شهرستان ، اکثر خودروهای فاضلاب کش ،فاضلاب هایی را که از چاه منازل و شرکت ها بارگیری می کنند ، در محیط زیست و رودخانه تلار تخلیه می نمایند.

بهرام فغانی با اعلام اینکه اگر هر روز نسبت به گشت و کنترل خودروهای لجن کش در سطح شهر با ۲ مامور و یک دستگاه خودرو توسط محیط زیست اقدام شود باز هم این معضل حل شدنی نیست،ادامه داد : تاکنون این اقدامات انجام شد و افرادی هم به دادگاه معرفی شدند اما این راه حل نهایی نیست و باید فکر اساسی در این زمینه انجام شود.

وی توضیح داد : در کارگروه پسماند هم این موضوعات بررسی شد ، اما به نتیجه ای نرسیده ایم. متولی اصلی خودروهای لجن کش در سطح شهر شرکت آب و فاضلاب و شهرداری است که گاهی حتی این دو ارگان مدعی هستند که متولی ماشین های لجن کش در سطح شهر نیستند. این مساله زیبنده شهر نیست در صورتی که قوانین و وظایف هر ارگانی به درستی مشخص است.

فغانی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته با بازدید ماموران زیست محیطی ۲۰ دستگاه خودرو فاضلاب کش که با تخلیه فاضلاب منابع زیست محیطی را مورد تهدید قرار می دادند به دستگاه قضایی معرفی شدند ، افزود : این معضل باید به صورت اصولی حل و فصل شود.

رئیس اداره محیط زیست قائمشهر از مشخص شدن زمین از سوی شهرداری و شورای شهر برای بخش خصوصی خبر داد و گفت که مکان این زمین در سایت زباله قائمشهر است که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا نسبت به راه اندازی تاسیسات اقدام کند.امیدواریم این مکان هر چه زودتر راه اندازی شود تا شاهد معرفی افراد به دادگاه نباشیم .

فغانی با اعلام اینکه محیط زیست در کارگروه پسماند و بهداشت با جدیت پیگیر حل این مشکل است ، افزود : اگر امسال معضل لجن کش ها حل نشود ، از طر یق مراجع قضائی پیگیری می کنیم.

در انتظار سرمایه‌گذار

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال خودروهای فاضلاب کش چندین بار شهرستان را دچار چالش کرده است ، گفت : برای حل این موضوع جلسه ای با حضور فرماندار ، محیط زیست ، دادستان ، شبکه بهداشت و شهرداری برگزار شد.بنا شد تا این خودروها با سازوکار بهتری در زیرمجوعه صنف قرار بگیرند تا یکی از دغدغه های شهروندان کاهش یابد.

مصطفی زمانی به قرارداد مشابه در سطح استان و کشور اشاره کرد و افزود : خوشبختانه معاون خدمات شهری شهرداری برای ساماندهی لجن کش ها قول همکاری داده است . ما و تیم شهرداری برای اجرای طرح به تفاهم نامه رسیده ایم و خدا را شکر در اجرای طرح هیچ گونه مشکلی وجود ندارد .

وی گفت : امیدواریم برای حل این معضل سرمایه گذار توانمندی پیدا شود. سرمایه گذار باید بیاید در زمینی که جنب دپو زباله است سرمایه گذاری کند و طرح اجرا کند.

عضو شورای شهر قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : طبق دستورالعمل و تصمیمات شهرستانی بنا شد تا شهرداری مکانی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

ایمان پویامهر افزود : درست است که اداره آب و فاضلاب مسئول حل این موضوع است ، اما به دلیل آنکه این خودروها به یک معضل شهرستانی تبدیل شده است بنا بر این شهرداری قائمشهر مکانی را در محل دپو زباله در نظر گرفت تا به محض انتخاب پیمانکار در اختیارش قرار دهد.

وی از آمادگی شهرداری قائمشهر با اداره آب و فاضلاب برای ساماندهی خودروهای فاضلاب کش خبر داد و گفت که به محض انتخاب سرمایه گذار توسط اداره آب و فاضلاب زمین به صورت رایگان و با تسهیلات و همکاری بیشتری در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد .

اگر چه حل معضل تخلیه فاضلاب در رودخانه و محیط زیست قائمشهر نسبت به سال دهه ۸۰ که شهرداری و شرکت آب و فاضلاب حاضر به قبول مسئولیت نبودند ، پیشرفت زیادی کرده است و به عبارتی خان های مختلفی را پشت سر گذاشته ، ولی ظاهرا حالا حالاها چاره ای جز بگیر و ببند بی نتیجه رانندگان خودروهای لجن کش پیش رو نیست.

انتقال فاضلب خانگی و غیرخانگی با خوروهای لجن کش تنها مربوط به قائمشهر نیست و در تمامی مناطق استان مازندران وجود دارد ، ولی بسیاری از شهرستان ها با ساماندهی این خودروها و در نظر گرفتن مکان موقت توانستند دامنه معضل را کوتاه کرده و سپس در فرصت مقتضی مشکل را از اساس حل کنند ، مانند آنچه که در شهرهای همسایه قائمشهر رخ داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟