غریب آبادی: اقدام برخی کشورها در مواجه با مواد مخدر باعث تضعیف تلاش ها می شود


غریب آبادی: اقدام برخی کشورها در مواجه با مواد مخدر باعث تضعیف تلاش ها می شود

با وجود تدابیر بین المللی کشورها همچنان با مشکلات فزاینده موادمخدر روبرو هستند و مصرف آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از وین؛ سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت سوءمصرف و قاچاق موادمخدر، همچنان پیامد منفی عمیقی بر توسعه و ثبات در جهان دارد. غریب آبادی: اقدام برخی کشورها در مواجه با مواد مخدر باعث تضعیف تلاش ها می شود
کاظم غریب آبادی در نشست ویژه کمیسیون مواد مخدر که به مناسبت گرامیداشت روز بین المللی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر برگزار شد، افزود با وجود تدابیر بین المللی کشورها همچنان با مشکلات فزاینده موادمخدر روبرو هستند و مصرف آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است.
وی از کشت و تولید فزاینده تریاک و مواد روانگردان در برخی کشورها ابراز نگرانی کرد.
غریب آبادی ارتقای همکاری های بین المللی، حمایت ملموس و افزایش تلاش های ملی و منطقه ای را تنها مسیر غلبه بر چالش برآمده از موادمخدر توصیف و اضافه کرد برای مبارزه با این پدیده شوم به رویکردی متوازن بر پایه کنوانسیون های بین المللی ، منطقه ای و ملی نیاز است.
وی گفت هرگونه رویکرد با قصد جرم زدایی و قانونی کردن تولید و مصرف برخی موادمخدر، سبب تضعیف تلاش های بین المللی برای رسیدن به جهانی عاری از سوءاستفاده از موادافیونی می شود.
غریب آبادی با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران متحمل خسارات مالی و انسانی جبران ناپذیری در حوزه مبارزه با موادمخدر شده است افزود پارسال، جمهوری اسلامی ایران ۳۰ شهید و مجروح را طی ۲۳۱۹ عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان تقدیم کرد.
وی گفت در این مدت ۱۸۸۶ شبکه بین المللی و داخلی منهدم و بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر و روانگردان، از جمله ۴۷ تن هروئین و مرفین و ۱۷ تن متامفتامین کشف شد.
غریب آبادی افزود:میزان کشفیات جمهوری اسلامی در سال گذشته را در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است که دستاوردی کم سابقه در ایران و جهان به شمار می آید.
سفیر و نماینده دائم کشورمان گفت این موفقیت ها در حالی به دست آمده است که جمهوری اسلامی ایران با تحریم های یک جانبه و نامشروع آمریکا در این سال ها مواجه بوده و از کمک های جامعه بین المللی نیز بهره ای نبرده است.
غریب آبادی افزود از دولت های عضو سازمان ملل، دفتر مقابله با جرم و موادمخدر و سایر نهادهای بین المللی انتظار می رود تا به پویش ملی کارآمد و جامع ایران در مبارزه و رسیدگی به معضل جهانی مواد مخدر؛- به شیوه ای که منجر به حمایت بین المللی و همبستگی لازم نیز شود - توجه کنند و قدردان آن باشند.
وی با اشاره به سیاست های کشورمان در مواجهه با چالش موادمخدر گفت جمهوری اسلامی ایران رویکردی متوازن در این حوزه دارد و با مقابله هوشمندانه با مافیای موادمخدر، طرح ها و سیاست های کاهش تقاضا را نیز با هدف به حداقل رساندن پیامدهای منفی سوءمصرف آن و ارتقای بهداشت عمومی و ایجاد جامعه رها از سوءمصرف موادمخدر دنبال می کند.
تقویت موثر پویش جهانی علیه مواد مخدر، اجرای طرح های توسعه ای و اولویت دادن به برنامه های معیشتی جایگزین، رفع موانع از جمله اقدامات قهری یکجانبه، فراهم کردن تجهیزات و کمک های فنی و انتقال فناوری های پیشرفته مبارزه موثر با موادمخدر، بلوکه کردن ورود فرآیند درآمدهای موادمخدر به شبکه مالی بین المللی؛ تبادل تجربیات در حوزه کاهش تقاضا و حمایت از برنامه ها و ابتکارات دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر در حوزه مدیریت کنترل مرزها و تبادل اطلاعات از جمله پیشنهادهای نماینده کشورمان برای مهار بین المللی تولید و مصرف موادمخدر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا