ناسا برای اولین بار وارد مقوله جستجو برای تکنولوژی فرازمینی شد

مجموعه پژوهش‌های جستجو برای تکنولوژی فرازمینی که برخی آن را با نام ستی (SETI) می‌شناسند، یکی از داغ‌ترین بحث‌های مربوط به موجودات فضایی بوده که ناسا اخیرا در کمال شگفتی وارد آن شده است. جستجو برای تکنولوژی فرازمینی بخشی از مجموعه تحقیقاتی با نام ستی (SETI) بوده که مهارت‌های دانشمندان سراسر جهان را برای پیدا... نوشته ناسا برای اولین بار وارد...

جستجو برای تکنولوژی فرازمینی بخشی از مجموعه تحقیقاتی با نام ستی (SETI) بوده که مهارت‌های دانشمندان سراسر جهان را برای پیدا کردن نشانه‌ای از تمدن‌های فضایی و موجودات فرازمینی هوشمند به کار می‌گیرد. در همین رابطه به تازگی خبر رسیده که آژانس فضایی آمریکا برای اولین بار در سه دهه گذشته، با سرمایه‌گذاری روی بخشی از تحقیقات ستی وارد این بحث شده است.

گفته شده که بودجه مدنظر ناسا برای این تحقیقات به پروژه‌ای مشترک بین دانشگاه روچستر و مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین اختصاص یافته و این اولین بار است که آژانس فضایی ایالات متحده در تحقیقاتی که به بحث یافتن نشانه‌های رادیویی مربوط نیست، سرمایه‌گذاری می‌کند. به جای جستجو برای یافتن امواج رادیویی، دانشمندان پروژه مورد نظر به دنبال نشانه‌های تکنولوژیکی دیگری خواهند گشت.

ناسا برای اولین بار وارد مقوله جستجو برای تکنولوژی فرازمینی شد

البته جزئیات این پروژه از قبل در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ دانشمندان روچستر و مرکز هاروارد-اسمیتسونین در تلاش‌های مربوط به جستجو برای تکنولوژی فرازمینی به دنبال نشانه‌هایی می‌گردند که تنها توسط تمدن‌های پیشرفته ایجاد می‌شوند. گفته شده که تمرکز اصلی پژوهش‌ها به سیاره‌های فرازمینی معطوف خواهد شد. این سیاره‌های خارج از منظومه شمسی، همانند زمین سنگی بوده و به واسطه شباهت‌های دیگر به محل زندگی ما و قرارگیری در فاصله‌ای مناسب از ستاره میزبان خود، می‌توانند محلی مناسب برای شکل‌گیری حیات و یا حتی تمدن‌های پیشرفته مانند تمدن بشر باشند.

جزئیات پروژه جستجو برای تکنولوژی فرازمینی

تا به امروز مشخص نیست که از میان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط دانشمندان سراسر جهان، آیا سیاره‌ای وجود دارد که میزبان شکلی از حیات باشد یا خیر؟ گفته شده که پروژه مدنظر ناسا روی دو نشانه تکنولوژیکی خاص تمرکز دارد؛ اولین نشانه مربوط به آلودگی‌هایی بوده که توسط موجودات زنده تولید می‌شوند و می‌توان نشانه‌های شیمیایی آن‌ها را در اتمسفر سیارات کشف کرد. در اتمسفر زمین هم مواد شیمیایی مورد نظر وجود دارند و اگر تمدنی در دوردست‌ها تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص این مواد را داشته باشد، رد آن‌ها را در جو زمین پیدا می‌کند.

نشانه دوم مورد توجه دانشمندان در پروژه جستجو برای تکنولوژی فرازمینی نورهای منعکس شده از پنل‌های خورشیدی خواهد بود. محققان تصور می‌کنند که اگر تمدن پیشرفته و هوشمندی روی یک سیاره فراخورشیدی زندگی می‌کند، احتمال تامین انرژی تمدن از طریق صفحات خورشیدی وجود دارد و منعکس شدن نور از این صفحات می‌تواند نشانه خوبی برای اثبات وجود فرازمینی‌های هوشمند باشد.

مدتی پیش بود که تعداد سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده از مرز ۴ هزار عبور کرد و به همین دلیل می‌توان گفت که پایگاه اطلاعاتی گسترده‌ای در اختیار دانشمندان بوده تا ردی از نشانه‌های مورد نظر را در میان این اطلاعات پیدا کنند. تا پیش از این محققان بیش از همه به دنبال نشانه‌های بیولوژیکی از موجودات فضایی روی سیاره‌های جالب‌توجه بودند، اما دانشمندان روچستر و مرکز هاروارد-اسمیتسونین برخلاف روش‌های معمول به دنبال نشانه‌های تکنولوژیکی خواهند گشت.

در نهایت هم نتایج مهم تحقیقات این دانشمندان در مورد جستجو برای تکنولوژی فرازمینی در اختیار اخترفیزیکدانان و دانشمندان دیگر در سراسر جهان قرار خواهد گرفت تا در صورت تمایل، آن‌ها هم به نوبه خود روی این موضوع کار کنند.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند