انتظار مردم از مجلس، رفع گره‌های اقتصادی است


انتظار مردم از مجلس، رفع گره‌های اقتصادی است

امام جمعه تبریز تاکید کرد: مجلس تازه نفس، جوان و انقلابی باید اولویت‌های مردم در رفع مشکلات معیشتی را فهرست کرده و برای آن راهکار داشته باشند. مردم از مجلس انتظار دارند که گره اقتصادی را باز کنند.

حجت‌الاسلام سید محمد علی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه ششم خرداد ماه، ضمن گرامیداشت هفته صنعت و معدن و تقدیر از تلاش‌های مجاهدانه تلاشگران این عرصه در راه رونق و جهش تولید، اظهار کرد: مجبورم به گرانی‌های افسار گسیخته هم اشاره کنم، در هفته‌های اخیر شاهد وضعیت نابسامان و افسار گسیخته بازار بودیم.

وی افزود: گرانی‌ها شرایط بسیار دشواری را ایجاد کرده و انتقاداتی در بین مردم و رسانه‌ها داشته که منجر به نارضایتی عمومی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر به ویژه از سال ۹۹ موجی از گرانی‌های افسار گسیخته بازار را فرا گرفته است. بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو در این زمینه پیشتاز بوده و بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در هفته‌های اخیر با گرانی مواجه شده‌ است.

به گزارش ایسنا، امام جمعه تبریز تاکید کرد: فشار مضاعف گرانی بر دوش اقشار آسیب دیده از گرانی، به ویژه در شرایط کرونایی است.

وی با بررسی و وضعیت کنونی بازار و عوامل موثر و دیدگاه‌های متعدد در این خصوص به نقش هجمه‌های دشمن در گرانی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به وجود آمدن شرایط سخت کرونایی در چهار ماه اخیر و وارد کردن لطمه و خسارت به بخش‌های مختلف تولید، توزیع و حمل و نقل موجب تشدید این گرانی‌ها شده است.

آل هاشم با اشاره به نقش مافیای اقتصادی به ویژه در بازار ارز، مسکن، طلا و خودرو، اظهار کرد: نمونه‌ای از آن را در کشف انبارهای خودرو مشاهده کردیم؛ این باندهای مافیایی در هر شرایط سخت و دشواری دست به کار شده و برای حفظ منافع باد آورده خود تلاش می‌کنند و به بروز چنین شرایطی دامن می‌زنند.

وی اضافه کرد: نبود نظارت هوشمند، فعال و کارآمد در دستگاه‌های مختلف باعث سوء استفاده فرصت‌طلبان و نفوذ آنان در منافذ و مناسک مهم شده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به نقش فقدان هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف در تشدید گرانی‌ها، اظهار کرد: نبود هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت همیشه موجب اختلال در بازار نهاده‌های کشاوری و دامی شده است و در بازار لبنیات، میوه و غلات دچار مشکلات متعدد و گرانی‌های زیاد شده‌ایم.

وی ادامه داد: گروهی نیز بر این باورند که نفوذی‌های اقتصادی در بازارهای مختلف با ایجاد التهابات کاذب و گرانی‌های مصنوعی درصدد ایجاد نارضایتی مردم از نظام هستند و با دامن زدن به آن می‌خواهند نارضایتی را به کف خیابان کشانده و از مشارکت مردم و اعتماد محرومان به نظام اسلامی کاسته و آنان را در مقابل حاکمیت قرار دهند.

وی تاکید کرد: باید دید سهم کدام عامل در گرانی‌هابیشتر است و وظیفه مردم و مسئولان در این خصوص چیست؟

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در وضعیت سخت اقتصادی کنونی نیاز به تشریک مساعی جمعی و ملی برای عبور از این شرایط داریم.

وی تاکید کرد: با نگاه واقع بینانه به مشکلات و سهم عوامل گرانی بازار مسئولان کشور، دولت محترم چنانچه در تبلیغات انتخاباتی خود گفتند باید بپذیرند که بیش از ۷۰ درصد از مشکلات کنونی محصول زنجیره مشکلات قضایی و اجرایی است که طی سال‌ها لاینحل مانده است.

وی ادامه داد: باور راسخ و عزم قطعی برای مبارزه با قاچاق کالا و واردات بی‌رویه و صادرات نا به‌هنگام، حلقه مفقوده‌ای است که در برنامه‌ها و اقدامات چندان به چشم نمی‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به نقش فضای مجازی در گرانی‌های اخیر، اظهار کرد: بسیاری از این گرانی‌ها محصول زیاده خواهی بسیاری از سایت‌ها در فضای مجازی است. با مشاهده قیمت‌های رو به ازدیاد به صورت ساعتی و روزانه و سرانجام پس از گذشت روزها و هفته‌ها این صفحات با اقدامات دیرهنگام تعطیل می‌شوند. نقش وزارت صمت، ارتباطات و پلیس فتا در کنترل این صفحات کجاست؟

وی اضافه کرد: تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی و اظهار نظرهای متفاوت و متناقض مسئولان موجب سردرگمی و التهابات مردم می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت محترم با نظام سیاستگذاری میانی خود و برنامه‌ریزی، با کمک مسئولان اقتصادی و با هماهنگی، برنامه ریزی و اقدام قاطع و رصد و پایش مشکلات، اقدامات موثری را انجام دهد و تلقی رهاشدگی در سال پایانی دولت در افکار عمومی شکل نگیرد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: دادستان کل کشور در تهران به بازار خودرو ورود کردند و ما از دادستان تبریز، دادستان‌های کشور و شهرستان‌ها می‌خواهیم در مواردی مانند بازار خودرو ورود کنند.

وی افزود: به عنوان مدعی‌العموم متخلفان و سهل انگاران را شناسایی و برای دفاع از حقوق مردم و حقوق عامه اقدامات عاجل و موثری را انجام دهند.

آل هاشم تاکید کرد: بخشی از وظایف نیز بر عهده مردم بوده و باید بپذیریم بین گرانی و گران فروشی فاصله بوده و بسیاری از گران فروشی‌ها مربوط به زیاده خواهی مردم است.

وی گفت: اصراف، حرص و طمع برای اندوختن، احتکار و انبار کردن باید تبدیل به ضدفرهنگ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: عبور از شرایط ملتهب اقتصادی نیاز به تقسیم کار دستگاهی و مدیریت جهادی و جوانان دارد و سهم مسئولان و دولت بسیار بیشتر و گسترده‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالگرد حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری و شهادت ۲۹۰ نفر از سرنشینان توسط ناو آمریکایی، اظهار کرد: اوایل انقلاب هنوز مردم از هیجان انقلاب بیرون نیامده بودند که کودتا به راه انداخته و از ضدانقلاب‌ها در تمام نقاط کشور حمایت کرده و به آنان سلاح دادند.

وی ادامه داد: امروز، مخالفت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و سلاح هسته‌ای نیست، بلکه مسئله آنان این است که ملت ایران به خواسته آمریکا جواب منفی داده‌اند؛ آن‌ها با موجودیت ملت ایران و اقتدار جمهوری اسلامی مخالف هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تیر ماه، سیاهه اقدامات حقوق بشری آمریکا بوده و این ماه برای ایرانیان پر از خاطرات تلخ و دردناک و حوادثی از ترور، جنایت و کشتار است.

وی افزود: ترور نافرجام رهبر انقلاب در ششم تیر ماه در مسجد ابوذر تهران یکی از آن جنایت‌ها بوده و خواست خدا بود که ایشان بمانند و هدایت و رهبری مسلمین جهان را عهده‌دار شوند.

وی افزود: فردای آن روز نیز فاجعه دردناک هفت تیر و شهادت دکتر بهشتی و بیش از ۷۲ تن از یاران با وفای او در پی حادثه تروریستی اتفاق افتاد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: اولین قربانی خیمه شب بازی‌های لیبرال دموکراسی غرب، مردم آمریکا در طی تاریخ ۲۰۰ ساله هستند.

وی در ادامه با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گفت: بسیار مواظب باشید، چرا که انواع مواد روانگردان تازه ساخت از ۱۶۶ نوع با رشد ۳۸۴ درصدی به ۸۰۳ نوع رسیده‌اند.

وی گفت: مواد مخدر و روانگردها به ابزار سیاسی و اقتصادی در معاملات بین‌المللی تبدیل شده و کاهش سن مصرف و رشد شیوع مصرف آن در میان نوجوانان در کل دنیا خطرناک است.

وی ضمن تقدیر از تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیان کرد:‌ تلاش‌های گسترده‌ای در این راستا انجام شده که کشف ۹۵۰ تن مواد از آن جمله و دستاورد بزرگی در تاریخ مبارزه با مواد مخدر در کشور و حتی دنیا است.

امام جمعه تبریز، علمی کردن امر مبارزه با مواد مخدر با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پروژه‌ها و پژوهش‌های کاربردی و پایان نامه‌های دانشجویان را دستاورد بزرگی عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، ضمن قدردانی مسئولان وزارت نیرو، گفت: قطعی آب در مناطق مختلف بیش از اندازه است، از این رو ساعت قطعی آب باید موقع به مردم اطلاع رسانی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید