دریاچه ارومیه باوجود تبخیر بالا شرایط مناسبی دارد


دریاچه ارومیه باوجود تبخیر بالا شرایط مناسبی دارد

ارومیه- ایرنا- رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز فصل گرما و تبخیر بالای آب در حوضه آبریز این دریاچه، گفت: با وجود کاهش بارندگی‌ها، تراز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارد و به ‌هزار و 271 متر و 72 سانتی‌متر رسیده است.

فرهاد سرخوش روز جمعه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه وسعت این پهنه آبی هم‌اکنون به سه هزار و ۱۰۶ کیلومتر مربع رسیده است، اظهار داشت: با تلاش و تدبیر دولت برای احیای دریاچه ارومیه، وضعیت این دریاچه هم‌اکنون نسبت به سال‌های اخیر مساعد است و تلاش‌ برای احیای آن طبق برنامه همچنان ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به چهار میلیارد و ۶۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است، افزود: طبق ادامه روند فعلی و بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب، سالانه ارتفاع دریاچه ارومیه بیش از یک متر افزایش خواهد یافت.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به این دریاچه دی‌ماه امسال همزمان با سفر رییس جمهوری به استان افتتاح می‌شود.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شده است.

هرچند تراز هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید