این نوشیدنی را حتما به برنامه روزانه خود اضافه کنید


این نوشیدنی‌ رایج که در سراسر جهان بسیار مصرف می‌شود و امروزه نوشیدن آن به امری معمول تبدیل شده است که تحقیقات نشان می‌دهند فواید قابل توجهی دارد.

به گزارش سایت طلا ، نتایج دو مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که نوشیدن فقط یک فنجان قهوه در روز خطر مرگ زودهنگام به ویژه مرگ ناشی از مشکلات گوارشی را به اندازه چشمگیری کاهش می‌دهد.

بر اساس نتایج این دو مطالعه که توسط دانشگاه‌های ایمپریال لندن و سوترن کالیفرنیا انجام شده است، خطر مرگ زودهنگام در افرادی که در طول 16 سال هر روز تنها یک فنجان 350 میلی لیتری قهوه مصرف می کردند، 12 درصد و در افرادی که روزی سه فنجان قهوه مصرف می کردند 18 درصد کاهش یافته است.

همچنین این مطالعات نشان می‌دهند که مصرف یک فنجان قهوه در روز متوسط طول عمر مردان را سه ماه و متوسط طول عمر زنان را یک ماه افزایش می‌دهد.

این نوشیدنی را حتما به برنامه روزانه خود اضافه کنید

به این ترتیب مصرف یک فنجان قهوه در روز، به طور متوسط روزانه طول عمر یک مرد را حدود 9 دقیقه و طول عمر یک زن را حدود 3 دقیقه افزایش می‌دهد.

این محققان اعلام کردند که نقش پیشگیرانه قهوه از لحاظ بیولوژیکی قابل توجه است؛ این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است که با مقاومت نسبت به انسولین مبارزه می‌کند، التهابات را کاهش می‌دهد و عملکرد کبد را تقویت می‌کند.قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات فنلی است که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

بر اساس نتایج این دو مطالعه، نوشیدن قهوه با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی، کلیوی، قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت در میان نژادهای مختلف ارتباط دارد.

تاثیرات مثبت قهوه بر سلامتی

۱- قدرت آنتی اکسیدانی: دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است.
تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد.
۲- پیشگیری از پارکینسون: مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.
۳- کاهش آسیب‌های کبد: نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می‌تواند پیشرفت هپاتیت C. مزمن را کاهش دهد.
۴- سنگ صفرا و کلیه: کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند (۴ فنجان و بیشتر در روز) ۲۵% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی‌کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می‌شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز تا ۱۰% احتمال این بیماری را کاهش می‌دهد.
۵- کاهش احتمال ابتلا به نقرس: افرادی که در طول روز ۴ فنجان و بیشتر قهوه می‌نوشند ۴۰% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.
۶- موفقیت شغلی: کافئین یک محرک است. تحقیقات زیادی گویای تاثیرات مثبت کافئین در هوشیاری و توجه است.
۷- بیماری آلزایمر: کسانی که در طول زندگی قهوه می‌نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.

این نوشیدنی را حتما به برنامه روزانه خود اضافه کنید

بیماران دیابتی قهوه بنوشند

معمولا به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا آنهایی که زمینه ابتلا به این بیماری را دارند، توصیه می‌شود که قهوه را در رژیم روزانه خود جای دهند. اما چرا؟

«محققان آمریکایی با تحقیقی که روی بیش از 193 هزار فرد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که شانس ابتلا به دیابت در آن گروه از افرادی که روزی 7-6 فنجان کوچک قهوه تلخ می‌نوشند، حدود 35 درصد، کمتر از سایرین است. ضمن اینکه شانس ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که عادت به نوشیدن 6-4 فنجان قهوه در طول روز داشتند هم حدود 28 درصد کمتر از دیگران بود».

از طرفی «محققان استرالیایی هم اعلام کردند که حتی نوشیدن یک فنجان قهوه در طول روز هم می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را تا 7 درصد کم کند. آنها تاکید کردند که از این نظر، تفاوتی بین قهوه‌های کافئین‌دار و بدون کافئین وجود ندارد».

به طور کلی پژوهشگران معتقدند که آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، منیزیم و کروم موجود در قهوه، به بدن کمک می‌کنند تا بهتر بتواند از هورمون انسولین استفاده و سطح قند خون خود را تنظیم بکند. «معمولا بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، به علت مقاومت به انسولین توانایی خوبی در استفاده از انسولین ترشح‌شده ندارد و ازاین رو، مصرف روزانه قهوه به این گروه از بیماران، توصیه می‌شود».

این نوشیدنی را حتما به برنامه روزانه خود اضافه کنید

مضرات قهوه

۱- فشار خون: قهوه فشار خون را بالا می‌برد. حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.
۲- پوکی استخوان: مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند. این مشکل به خصوص در مورد کسانی که به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
۳- خواب نامطلوب: افراط در مصرف کافئین ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. همچنین مقدار بالای کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود ۴ تا ۶ ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.
۴- رفلاکس گوارشی: قهوه تا حد بالایی می‌تواند عامل بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد این مشکل شود.
۵- بارداری: گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده است، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد. همچنین خانم‌هایی که سقط‌های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.
۶- کاهش جذب آهن: نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می‌کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

سایر خبر های مفید در 3 روز گذشته

آیا طلا خواهد ریخت؟ | 43.9 هزار کنترل قندخون با ۸ غذایی که کمترین میزان قند را دارد | 43.9 هزار بدهی ۱۱ میلیارد دلاری ایران/۴.۷ میلیارد دلار سررسید شد | 26.3 هزار 12 غذای غیر لبنی که می تواند شما را از کلسیم بی نیاز کند | 23.9 هزار قیمت آیفون ۱۲ مشخص شد | 17.1 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟