مخالفت کویت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی


مخالفت کویت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس روابط محرمانه امنیتی، تجاری و دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار می‌کنند اما کویت تنها کشور عضو شورای همکاری، مخالف این رویه است.

مخالفت کویت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه رای الیوم، بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، کویت تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که با روند عادی سازی روابط با این رژیم مخالفت می‌کند.
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس روابط محرمانه امنیتی، تجاری و دیپلماتیک با اسرائیل برقرار می‌کنند.
این رسانه‌ها فاش کردند صدا‌های مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل در کشور‌های حوزه عربی حوزه خلیج فارس موجب نگرانی برخی دولت‌های این منطقه شده است.
رسانه‌های اسرائیلی افزودند کشور‌های حوزه خلیج فارس بر روی کاغد از حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت شان حمایت می‌کنند، اما برخی از این کشور‌ها روابط محرمانه امنیتی، تجاری و دیپلماتیک با اسرائیل برقرار می‌کنند.
روزنامه هاآرتص اسرائیل، مخالفت کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با عادی سازی روابط با اسرائیل را توطئه‌ای بسیار خطرناک توصیف کرد.
این روزنامه افزود صدا‌های مخالف عادی سازی روابط در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس موجب نگرانی برخی از دولت‌های این حوزه شده است.
به نوشته این روزنامه، کویت تنها کشور حوزه خلیج فارس است که همچنان با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت می‌کند، اما تحرکات مخالفت با عادی سازی در امارات دیده نمی‌شود.
حیزی سیمانتوف خبرنگار امور عربی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت: ایلی کوهن وزیر امور اطلاعات اسرائیل پایگاه خبری «ایلاف» را برگزید (مصاحبه اخیر وی با پایگاهه خبری ایلاف) تا تریبونی برای او و سند دیگری از رویکرد برخی کشور‌های عربی از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس در مسیر عادی عادی سازی علنی روابط با اسرائیل باشد.
سیمانتوف افزود: وزیر امور اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با این وبگاه خبری سعودی تقویت همکاری کشور‌های عربی حوزه خلیج با اسرائیل را خواستار شد.
این خبرنگار اسرائیلی یادآور شد، می‌توان گفت مصاحبه کوهن با ایلاف اقدامی استثنایی بود.
خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل مصاحبه کوهن با ایلاف را اقدامی مهم در نوع خود و از نظر موقعیت زمانی برشمرد.
به عقیده برخی تحلیل گران اسرائیلی علنی شدن روابط اسرائیل با برخی کشور‌های عربی که روابط دیپلماتیک با تل آویو ندارند، نشانه آشکاری بر حرکت سریع قطار عادی سازی روابط این کشور‌ها با اسرائیل است و می‌توان گفت بسیاری از مسئولان کشور‌های عربی از حضور در رسانه‌های اسرائیلی و مصاحبه با این رسانه‌ها احساس نگرانی ندارند.
به اعتقاد این تحلیلگران که انتشار مقاله یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت را اقدامی تاریخی می‌دانند، انجام این مصاحبه را نمی‌توان چیزی جز بازتاب میزان پیشرفت در این روابط (میان اسرائیل و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس) قلمداد کرد.
یوسف العتیبه در مقاله خود که در روزنامه یدیعوت آحارانوت چاپ شد، اظهار داشت یکی از اقدامات کشورش در برابر اسرائیل این است که ما (امارات) گروه حزب الله را به عنوان سازمانی تروریستی قرار دادیم و اقدامات تحریک آمیز جنبش حماس را محکوم کردیم.
وی خاطر نشان کرد ابوظبی و تل آویو ظرفیت‌های بالایی برای داشتن روابط بهتر دارند.
العتیبه افزود: ما و اسرائیل با خطرات مشترکی مواجه هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...