یزدی‌ها از اخذ شهریه اضافی در مدارس غیردولتی می‌گویند؛ مسوولان: بررسی می‌کنیم


یزدی‌ها از اخذ شهریه اضافی در مدارس غیردولتی می‌گویند؛ مسوولان: بررسی می‌کنیم

یزد- ایرنا- ثبت نام در مدارس استان یزد امسال نیز چون سال‌های قبل، بی‌حاشیه نبود و داغ‌ترین بخش آن هم طبق معمول همه ساله، اخذ شهریه در مدارس غیردولتی است که مورد اعتراض خانواده‌ها قرار گرفته است.

امسال از سوی وزارت آموزش و پرورش، افزایش ۲۳ درصدی برای شهریه مدارس غیر انتفاعی در نظر گرفته شده که البته به گفته مسوولان این بخش در استان یزد، این افزایش به صورت میانگین است و میتواند با لحاظ کردن برخی شرایط، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد متغیر باشد.

غیر از این مبلغ، یک مدرسه غیردولتی به عناوین مختلف از اولیا هزینه‌های دیگری مثل کلاس های فوق برنامه، نوشت افزار و هزینه های سرویس اخذ میکند .

برخی والدین مصمم هستند تا فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند؛ از نظر آنها فرزندان‌شان در مدارس دولتی نمی‌توانند بازده خوبی داشته باشند و امکانات مدارس غیر دولتی به مراتب بیشتر و بهتر از دولتی‌ها است.

در استان یزد که مردمان آن به سختکوشی و قناعت شهره هستند این روزها بحث شهریه مدارس غیر دولتی، داغ شده و بسیاری از خانواده ها از یک سو دغدغه شهریه‌ها را دارند و از سوی دیگر نگران این هستند که مدرسه، هزینه‌های اضافی بر آنها تحمیل کند!.

با تعدادی از والدینی که دریافت شهریه جدید موجب اعتراض آنها شده بود گفت و گو کردیم؛ آنها گفتند مدرسه فرزندشان علاوه بر اینکه در مورد شهریه سال گذشته، مبلغ بیشتری درخواست کرده امسال نیز بر میزان شهریه جدید افزوده است.

به ادعای آنها حتی پول سرویس مدارسی که در دوران کرونا از آن استفاده نشده هم برگردانده نشده است و به گفته یکی از مادران، قرار بوده مبلغ ۲ میلیون ریال از شهریه سال گذشته نیز بازگردانده شود که علاوه بر برنگشتن این مبلغ، مبلغ ۵ میلیون ریال دیگر نیز از سوی مدرسه مطالبه شده است.

برخی از این دسته از والدین به خبرنگار ایرنا گفتند: با توجه به شیوع کرونا و تغییر شرایط اقتصادی خانواده‌ها، قادر به پرداخت شهریه جدید نیستند و لازم است مسوولان مدرسه تجدید نظر کنند.

یکی از این مادران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر دلیل اصرارش برای تحصیل فرزندش در مدرسه غیر انتفاعی گفت: ۲ فرزند قبلی من در مدارس غیر انتفاعی درس خواندند حالا اگر بخواهم فرزند سومم را به مدارس دولتی ببرم و میان آنها تبعیض قائل شوم جواب او و وجدانم را چه بدهم.

یکی دیگر از مادران هم که میگفت دیگر پولی برای دادن شهریه ندارد مدعی بود: با توجه به آنکه فرزندش در مقطع قبلی در مدرسه غیر دولتی درس خوانده الان چطور او را راهی مدارس دولتی کند؟.

با مدیر یکی از دبستان های غیرانتفاعی که این روزها در فضای مجازی، شاکیان زیادی در رابطه با شهریه ها دارد به گفت و گو نشستیم که گفت: شهریه سال گذشته این مدرسه ۴۰ میلیون ریال بوده که قرار شده ۲ میلیون ریال آن را بازگردانیم اما با توجه به خرید نوشت افزار و راه اندازی کلاس های فوق برنامه و اضافی، والدین باید ۵۰۰ هزار تومان دیگر هم بدهند و این موجب اعتراض آنها شده است.

وی تاکید کرد: امسال هم مدرسه ما همان ۲۳ درصد مصوبه وزارت آموزش و پرورش را در افزایش شهریه ها منظور کرده که می شود ۴۵ میلیون ریال؛ ۵۰۰ هزار تومان آن را نقد و بقیه را به صورت چک مطالبه کردیم که مورد اعتراض خانواده ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این مبلغ را به صورت "علی الحساب" مطالبه کردید گفت: قطعا در طول سال تحصیلی هزینه های دیگری مثل کلاس های اضافی داریم که باید محاسبه شود و اگر آن را به صورت علی الحساب اعلام نکنیم باز در پایان سال تحصیلی با اعتراض خانواده ها روبرو میشویم.

هیچ مدرسه‌ای حق اخذ پول اضافی ندارد/ شهریه‌های مدارس غیردولتی، متفاوت است

رییس اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش هم به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: هیچ مدرسه‌ای در استان یزد حق گرفتن پولی بیشتر از مصوبه وزارتخانه ندارد و با متخلفان برخورد می شود.

"سعید شیبانی" درصد افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در کشور و از جمله استان یزد در سال تحصیلی در پیش رو را بطور متوسط ۲۳ درصد اعلام کرد و یادآور شد: این رقم از ۱۵ تا ۳۰ درصد متغیر است و بستگی به شرایط و امکانات مورد نظر وزارت آموزش و پرورش در آن مدرسه دارد.

وی مهمترین این شرایط و امکانات را سطح آموزشی و پرورشی مدارس، فوق برنامه، فضای فیزیکی مدرسه و تجهیزات آن، امکانات ورزشی، تعداد پرسنل، شرایط منطقه‌ای مدرسه و نرخ تورم رسمی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ملاک دریافت شهریه، سامانه شهریه مدارس غیر دولتی است یادآور شد: مدارس موظف هستند نرخ مصوب شهریه را به رویت والدین برسانند.

شیبانی همچنین اعلام کرد: اعتراض والدین به میزان شهریه یکی از مدارس غیر دولتی که در فضای مجازی بازتاب داشته در دست بررسی است و قطعا اگر تخلفی انجام شده باشد برخورد می شود.

وی تعداد مدارس غیر دولتی استان یزد را حدود ۶۳۶ مدرسه اعلام کرد.

اما نکته آخر اینکه با توجه به شیوع کرونا که بسیاری از فعالیتهای اقتصادی مردم را تحت الشعاع خود قرار داده و با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ تورم در ماههای گذشته، بسیاری از خانواده ها توانایی پرداخت شهریه های سنگین را ندارند.

لازم است آموزش و پرورش و همچنین مدارس غیر دولتی، حداکثر همکاری را با والدین برای گذر از این پیچ اقتصادی و فراهم کردن شرایط برای دانش آموزانی که مایل به تحصیل در این مدارس هستند فراهم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام