وقتی با خاطره‌گفتن، هم می‌توان جنجال به‌پا کرد و هم پولدار شد


وقتی با خاطره‌گفتن، هم می‌توان جنجال به‌پا کرد و هم پولدار شد

کسی که جایگاه سیاسی مهمی داشته باشد، پس از پایان کارش هم، چیزهای زیادی بر عرضه کردن دارد. کتاب‌هایی که سیاست‌مداران کهنه‌کار جهان و به ویژه آمریکا منتشر کرده‌اند، اگرچه کارکرد سیاسی دارد و گاه جنجال به پا می‌کند، اما برای نویسنده‌اش، پولساز هم هست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جان بولتون با ادعای افشاگری درباره رویدادهای پشت پرده کاخ سفید به یکی از نویسندگان پرفروش بازار کتاب تبدیل شده است. او در کتاب «اتاق حادثه» از روزهایی نوشته که در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا در مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی حضور داشته است.

برای مردمی که مشتاق شنیدن درباره پشت پرده رویدادهای سیاسی هستند، این دست کتاب‌ها بسیار جذاب است. البته رسانه‌ها هم با اهداف گوناگون به آتش شهرت این دست آثار می‌دمند و جیب سیاستمدار دست به قلم شده را بیش از پیش پرپول می‌کنند.

بسیاری از سیاستمدران با استفاده از این ویژگی پس از ترک مقام دست به کار می‌شوند، و کتاب‌هایی از این دست به بازار می‌دهند که در بسیاری از موارد پرفروش می‌شوند. در این میان هر چه سیاستمدار مشهورتر یا پرحاشیه‌تر باشد، عطش برای شنیدن حرف‌های ناگفته‌اش بیشتر است.

رییس‌ پیشین پلیس فدرال و «وفاداری برتر»

دونالد ترامپ در سال‌های اخیر پرحاشیه‌ترین سیاستمدار جهان بوده است. اگر کسی در سال‌های ریاست‌جمهوری یا پیش از آن با او آشنایی یا همکاری داشته باشد، شانس این را دارد که با انتشار ناگفته‌هایش مخاطبان بسیاری در بازار کتاب پیدا کند. همان اتفاقی که برای جان بولتون و کتابش افتاده است. البته پیش از این نیز کتاب‌هایی از این دست منتشر شده است.

در این باره بیشتر بخوانید:

ترامپ واقعی از زبان خانواده و نزدیکانش

جله تام، کتاب جیمز کومی، رییس پیشین پلیس فدرال آمریکا را در رده یکی از ۱۰ کتاب تاثیرگذار سال ۲۰۱۸ قرار داده است. کومی در کتابش از وفاداری صحبت می‌کند اما نه به ترامپ که آمریکا را به ورطه نابودی می‌کشاند. او می‌نویسد که به حقیقت وفادار است و قرار نیست با رییس‌جمهور «دروغ‌گو»ی آمریکا و افکار «مافیایی»‌اش کنار بیاید.

وقتی با خاطره‌گفتن، هم می‌توان جنجال به‌پا کرد و هم پولدار شد

همانطور که انتظار می‌رفت کتاب جیمز کومی پس از انتشار به سرعت پرفروش شد و بر اساس گزارش نیویورک‌پست فروش‌ اولیه‌اش به بیش از ۶۰۰ هزار نسخه رسید. شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس امتیاز ساخت سریالی تلویزیونی بر اساس این کتاب را خریده است. این سریال قرار است با فیلمنامه‌ای از بیلی ری ساخته شود.

شاهدی در «اتاق حوادث»

این روزها زیاد نامش را می‌شنویم. جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا تازه‌ترین نمونه از مقامات دولتی است که علیه ترامپ دست به قلم برده است. او در کتاب «اتاق حوادث» به عنوان شاهدی دست اول از نابخردی‌های مرد اول سیاست آمریکا پرده برداشته است. البته همین ماجرا انتقادهای بسیاری را متوجه شخص بولتون کرده است که شاهد این رویدادها بوده، اما به عنوان مشاور امنیت ملی کاری نکرده است.

روایت داغ بولتون از قرار ارزش مادی بسیاری هم دارد، و ناشر پیش از انتشار کتاب علی‌الحساب ۲ میلیون دلار به او پرداخت کرده است. دولت ترامپ پیش از به بازار آمدن کتاب در روز ۲۳ ژوئن، تلاش‌های بسیاری کرد تا جلوی انتشارش را بگیرد که در نهایت موفق نشد.

«گزارش مولر»، سندی که پرفروش شد

رابرت مولر هم به لطف حاشیه‌های بی‌پایان دونالد ترامپ در دنیای سیاست مشهور شد. او در سال ۲۰۱۷ دادستان ویژه پرونده جنجالی «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» شد. او در پایان تحقیقات گزارشی را منتشر کرد که هر چند ترامپ را تبرئه کرد اما به یکی از آثار پرفروش بازار کتاب تبدیل شد.

وقتی با خاطره‌گفتن، هم می‌توان جنجال به‌پا کرد و هم پولدار شد

این گزارش رسمی با عنوان «گزارش مولر»‌ در بازار کتاب منتشر شد. بر اساس گزارش فوربس در ماه می سال ۲۰۱۹، نسخه‌ای که واشنگتن‌پست از این گزارش منتشر کرد، حتی از کتاب «بازی تاج و تخت» هم در فروش پیشی گرفت. این در حالی است که نسخه‌های رایگان بسیاری از گزارش مولر به صورت پی‌دی‌اف و صوتی در دسترس مخاطبین بود.

این کتاب به پرفروش‌های نیویورک‌تایمز هم راه پیدا کرد و البته در فهرست ۱۰۰ کتاب تاثیرگذار سال به انتخاب مجله تایم هم جا گرفت.

چگونگی اوباما شدن

باراک اوباما نخستین رییس‌جمهور رنگین‌پوست در کاخ سفید بود. او پیش از رییس‌جمهور شدن کتابی با عنوان «رویاهای پدرم» نوشته بود که در سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش بارها تجدید چاپ شد. آن‌طور که نیویورک‌تایمز مدعی است، اوباما از شیوه رالف الیسون در کتاب «مرد نامرئی» برای نوشتن کتابش بهره برده است.

این مطلب را هم مطالعه کنید:

فروش ۱۰ میلیون نسخه از کتاب میشل اوباما در جهان

البته بیشترین بهره را از شهرت باراک اوباما، میشل همسرش برد. او پس از خروج از کاخ سفید کتابی با عنوان «میشل اوباما شدن» نوشت که بیش از هر کتابی در سال ۲۰۱۸ فروش داشت. این کتاب در روز نخست عرضه در آمریکا و کانادا بیش از ۷۵۰ هزار نسخه فروش داشت. نسخه صوتی کتاب در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه گرمی هم شد.

وقتی با خاطره‌گفتن، هم می‌توان جنجال به‌پا کرد و هم پولدار شد

«انتخاب‌های سخت» هیلاری

بانوی اول آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و وزیر امورخارجه دولت اوباما از مشهورترین چهره‌های سیاسی معاصر است. او که در انتخابات سال ۲۰۱۶ رقیب دونالد ترامپ بود، سال ۲۰۱۷ در کتابی با عنوان «چه شد؟» درباره این انتخابات نوشت. این کتاب در هفته نخست انتشار بیش از ۳۰۰ هزار نسخه فروش داشت و مدتی طولانی در فهرست پرفروش‌های بازار کتاب بود.

او پیش از آن‌ هم کتابی پرفروش با عنوان «انتخاب‌های سخت» نوشته بود که سال ۲۰۱۴ به بازار کتاب آمد. کلینتون در کتاب «انتخاب‌های سخت» به روزهای انجام وظیفه‌اش در وزارت امورخارجه پرداخته است. بر اساس گزارش مجله تایم در سال ۲۰۱۵ فروش کتاب «انتخاب‌های سخت» بیش از ۳۴۰ هزار نسخه رسیده بود.

وقتی با خاطره‌گفتن، هم می‌توان جنجال به‌پا کرد و هم پولدار شد

البته بر خلاف ماجرای اوباماها، در خانواده کلینتون، رکورد فروش در اختیار بیل کلینتون است. او سال ۲۰۰۴ پس از دوران ۸ ساله ریاست‌جمهوری‌اش کتابی با عنوان «زندگی من» نوشت. نزدیک به دو و نیم میلیون نسخه از کتاب‌ ۱۰۰۰ صفحه‌ای کلینتون در بازار به فروش رسید و بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در قراردادش با ناشر پیش از انتشار کتاب ۱۵ میلیون دلار دریافت کرده بود.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1403179

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام