استادیوم غدیر اهواز زیر غبار فراموشی


استادیوم غدیر اهواز زیر غبار فراموشی

استادیوم ورزشی نوساز غدیر اهواز که سال 1390 به بهره‌برداری رسید به دلیل بی‌توجهی در نگهداری از این ورزشگاه به متروکه‌ای در حال تخریب تبدیل شده‌است.

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: پروژه‌های ورزشی و به ویژه استادیوم‌های فوتبال معمولا هزینه زیادی برای ساخت بر جا می‌گذارند. به همین دلیل ساخت این زیرساخت‌ها گاهی نزدیک به دو دهه در کشور طول کشیده‌است، اما این که عمر استفاده از این بناهای نوساز در کشور کمتر از زمان ساخت آن‌ها باشد پدیده‌ای عجیب است که این روزها در ورزشگاه غدیر اهواز دیده می‌شود.

استادیوم غدیر اهواز یکی از پروژه‌های ورزشی کشور بود که به بهره‌برداری رسیدن آن ۱۷ سال طول کشید و حالا پس از ۸ سال به متروکه‌ای ورزشی تبدیل شده که در حال تخریب است.

این روزها کسانی که از جاده اندیمشک-اهواز عبور می‌کنند با بنایی متروکه مواجه می‌شوند که طی ۸ سال اخیر میزبان بازی‌های لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا بود و امروز رها شده و در حال تخریب است.

آغاز فراموشی با سیل

استادیوم ۵۰ هزار نفری غدیر اهواز با اعتباری بالغ بر ۶۹ میلیارد تومان ساخته شده بود تا در خوزستان که قطب فوتبال ایران محسوب می‌شود ورزشگاهی با استانداردهای لازم وجود داشته باشد. تا پیش از افتتاح استادیوم اختصاصی فولاد خوزستان با نام فولاد آرِنا، استادیوم غدیر اهواز مهم‌ترین ورزشگاه خوزستان محسوب می‌شد. ورزشگاهی با تجهیزات کامل و زیرساخت‌های مناسب که خوزستانی‌های عاشق فوتبال در آن بارها هیجان را تجربه کرده بودند، اما از سال ۹۸ این استادیوم با وقوع سیل در خوزستان دچار چالش‌های جدی شد و اکنون نیز با تعطیلی فوتبال بر اثر کرونا به طور کامل رها شده است.

سیل فراگیر سال ۱۳۹۸ در خوزستان، این ورزشگاه را به طور کامل محاصره کرد و نخستین بهانه‌ برای رهاشدن این استادیوم را رقم زد.

مجله سیل - همشهری آنلاین

نگاهی به زیرساخت‌های موجود در این استادیوم نشان می‌دهد که حتی حراست و نگهبانی از امکانات این مجموعه مهم ورزشی نیز انجام نمی‌شود و نشانه‌هایی از سرقت برخی امکانات نیز در آن به چشم می‌خورد.

سرقت از استادیوم

پنل چند کولر اسپلیت بخش اداری و رختکن استادیوم و کابل برق به دلیل رها شدن ورزشگاه به سرقت رفته است. حتی بخشی از سقف کاذب سالن همکف و طبقه سوم این ورزشگاه تخریب شده و اقدامی برای بازسازی آن انجام نشده است.

چمن ورزشگاه نیز ماه‌هاست که به طور کامل رها شده و نگهداری نمی‌شود و به همین دلیل مستطیل سبز این استادیوم به مستطیلی خاکی تبدیل شده است. هیچ قسمتی از ورزشگاه به یک مجموعه نوساز شبیه نیست. رختکن‌ها، سرویس‌های بهداشتی و سایر اتاق‌ها وضعیت نامناسبی دارند و تجهیزاتی که میلیاردها تومان برای آن‌ها هزینه شده به دلیل نگهداری نشدن در حال فرسودگی هستند.

یکی از کارکنان فضای سبز این استادیوم گفته بود با این که طی ماه‌های اخیر حقوقی به آن‌ها پرداخت نشده و وظیفه‌ای بابت حراست و نگهبانی ندارند، اما برای جلوگیری از تخریب و سرقت می‌کوشند از این مجموعه حراست کنند.

هدررفت سرمایه ملی

"سید کریم حسینی"، نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه این ورزشگاه شرایط مناسبی ندارد. خبر وضعیت نابسامان استادیوم به ما هم رسیده و در جریان آن هستم. پیگیر بررسی دلایل این وضعیت هستم. به هر حال این که یک زیرساخت مهم مانند چنین استادیومی رها شود هدر دادن بیت‌المال و سرمایه ملی است.

وی افزود: فعلا در تهران حضور دارم، اما از حدود یک هفته پیش پیگیری‌هایی از استان داشتم تا به وضعیت ورزشگاه رسیدگی شود. قرار است هفته آینده به حوزه انتخابیه برگردم و برنامه‌ای برای بازدید از این استادیوم نیز در نظر دارم تا برای رفع مشکلات آن برنامه‌ریزی و اقدام شود.

حسینی ادامه داد: دلایل وقوع این وضعیت برای استادیوم غدیر اهواز می گویند برمی‌گردد به این‌که تغییر و تحولات مدیریتی سبب بی‌توجهی به این ورزشگاه شده، اما اظهار نظر در این زمینه را به زمانی که از نزدیک در محل حضور یابم و مستندات مرتبط با این استادیوم و رها شدن آن جمع‌آوری و بررسی شود، موکول می‌کنم.

نماینده مردم اهواز و باوی اظهار کرد: بی‌توجهی به این سرمایه‌های زیرساختی تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست. بنایی که هنوز ۱۰ سال از بهره‌برداری آن نمی‌گذرد نباید دچار چنین وضعیتی شود. تلاش می‌کنیم که با همراهی مسئولان استان این استادیوم مجهز را باز هم به شرایط عادی و اولیه برگردانیم.

البته شرایط استادیوم غدیر اهواز برای مسئولان چندان ناشناخته هم نیست. اردیبهشت سال ۹۸ که سیل خوزستان راه دسترسی به این ورزشگاه را مسدود کرده بود و استادیوم در محاصره سیل قرار داشت، "مسعود سلطانی‌فر"، وزیر ورزش و جوانان در سفر به خوزستان بازدیدی از آخرین وضعیت ورزشگاه داشت، بازدیدی که به نظر می‌رسد هیچ دستاوردی برای این ورزشگاه نداشت.

کد خبر 524852

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز