66 درصد از میزان اشتغال در دو سه سال اخیر، نصیب بانوان


66 درصد از میزان اشتغال در دو سه سال اخیر، نصیب بانوان

خبرگزاری آریا- 50 درصد دانشجویان در مقاطع عالی تحصیلی و 66 درصد اشتغال در دو سه سال اخیر را بانوان تشکیل می‌دهند.

66 درصد از میزان اشتغال در دو سه سال اخیر، نصیب بانوان
خبرگزاری آریا- سخنگوی دولت با اشاره به پیشرفت‌های حوزه زنان در سال‌های اخیر گفت: 50 درصد دانشجویان در مقاطع عالی تحصیلی و 66 درصد اشتغال در دو سه سال اخیر را بانوان تشکیل می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر، تاکید کرد: نیازمند آن هستیم که با سیاست‌های معطوف به رشد و توسعه فعالیت دختران سرزمین مان زمینه حضور این سرمایه آینده ایران زمین را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از گذشته مهیا کنیم.
آقای ربیعی ادامه داد: دختران ایرانی سرمایه‌های انسانی ایران امروز و آینده ما هستند؛ در این سال‌ها در دولت سعی کردیم با جهت گیری سیاستی مناسب، سیاست‌هایی که نقصان داشته را اصلاح کنیم.
سخنگوی دولت با اشاره به لوایحی که برای حمایت از زنان و دختران نوشته شده است، گفت: این لوایح مربوط به ممانعت از ازدواج‌های اجباری، حمایت از کودکان و نوجوانان، تمرکز روی بازماندگی از تحصیل به ویژه تحصیل دختران، توسعه سوادآموزی دختران روستایی و عشایر و مواردی از این قبیل بوده که دولت آن‌ها را در کانون توجه قرار داده است.
وی با اشاره به آمار مربوط به حوزه زنان، گفت: امروز خوشحال هستیم که بیش از 50 درصد دانشجویان ما در مقاطع آموزش عالی دختران ایرانی تشکیل می‌دهند و حدود 66 درصد از میزان اشتغال در دو سه سال اخیر در میان دختران ایرانی بوده است.
آقای ربیعی افزود: بخش زیادی از سازمان‌های مردم نهاد ما نیز با حضور دختران تشکیل شده است. این‌ها علائم خوبی است که ما موانع سنتی و ساختاری که برای حضور دختران در عرصه‌های مختلف جامعه وجود داشته را تسهیل کردیم و همچنین در این مسیر باید موانع فرهنگی و روانی را مرتفع کنیم.
سخنگوی دولت با ابراز تاسف نسبت به اخباری که در روز‌های گذشته نسبت به خشونت علیه دختران شنیده شده است، گفت: عوامل مختلف این خشونت‌ها به کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و حقوقی دولت ارجاع شده؛ برای آنکه هم در قالب حمایت‌های قانونی و هم سیاست‌های آموزشی و فرهنگ سازی دنبال شود.

اعطای تسهیلات برای تحقق صادرات چهل میلیارد دلاری
سخنگوی دولت گفت: 120 مقصد صادراتی برای کالا‌های ایرانی مشخص کرده ایم و با افزایش تولیدات و اعطای تسهیلات، صادرات 40 میلیارد دلاری را برای کشور درنظر گرفتیم.
آقای علی ربیعی در نشست خبری امروز اظهار داشت: این میزان صادرات هم نیاز داخلی به ارز را مرتفع می‌کند و هم تاثیر مستقیم بر کنترل بازار دارد.
وی گفت: در همین راستا چند کارگروه برای انجام صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تشکیل شده است تا در این راستا تلاش کنیم.
آقای ربیعی تاکید کرد: قیمت مسکن و اجاره مسکن نیز در دستور شورای اقتصاد کشور است و درنظر داریم تا بستر‌های حمایتی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای این بخش شکل گیرد.
وی در ادامه با اشاره به هفته قوه قضاییه اظهارداشت: این هفته را به رئیس قوه قضاییه و تمام قضات کشور تبریک می‌گوییم و یاد پدران قوه به خصوص شهید بهشتی را که امام به حق تعبیر بهشتی یک ملت بود برایشان به کار بردند گرامی می‌داریم.
سخنگوی دولت گفت: بدون شک دو قوه مجریه و قضاییه در کنارهم می‌توانند تلاش مضاعفی برای محو فساد در کشور داشته باشند و درخصوص موضوع مبارزه با فساد می‌بایست دوقوه در کنار هم مانند ید واحد عمل کنند.
آقای ربیعی در ادامه تاکید کرد: بیماری کووید 19 همچنان از طریق دولت درحال پیگیری است و کرونا کماکان یک مشکل جهانی است و در ایران اولویت دارد.
وی افزود: درحالیکه هنوز نه واکسنی برای این بیماری کشف شده و نه درمانی برای آن وجود دارد تنها راه مقابله با این ویروس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تردد‌های غیرضرور است.
آقای ربیعی خاطرنشان کرد: کماکان 7 استان در پیک این بیماری قرار دارد و دو استان دیگر نیز به مرور به آن‌ها اضافه می‌شود.
وی گفت: البته آی سی یو‌ها کماکان خلوت است و میزان مرگ و میر نسبت به جمعیت بستری شده در استان‌هایی که به پیک بیماری رسیده اند کاهش نشان داده است که این تسلط بخش درمان و رعایت نکات توسط مردم را نشان می‌دهد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هر هفته مباحث فاصله گذاری در دستورکار قرار می‌گیرد و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ می‌شود.

موضوع مسکن، ارز و کنترل قیمت ها، مهمترین بحث اقتصادی دولت
سخنگوی دولت گفت: در حوزه داخلی و در بحث اقتصاد مهمترین مسائلی که در هفته گذشته در ستاد‌ها و کمیسیون‌ها و جلسه دولت داشتیم، بحث مسکن، ارز، کنترل قیمت‌ها و همچنین ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای کالا‌ها و کالا‌های نیم ساخته و به طور کامل وارداتی بود.
آقای ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، افزود: خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم گیری، شاهدیم که کالا‌های بیشتری ممنوع الورود می‌شوند و واردات آن‌ها به ایران ممنوع و تولیدات داخل گسترش پیدا می‌کند.
آقای ربیعی گفت: در حوزه سیاست خارجی نیز یکی از موضوعات مهم در جلسه هیئت وزیران و کمیسیون‌های مربوطه، بحث صادرات بود که خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا در تبادلات مرزی برای سال 1399، 41 میلیارد دلار هدف گیری کردیم، هم اکنون آمار‌ها نشان می‌دهند که نسبت به دو سه ماه بهمن و اسفند اکنون به تعادل بر می‌گردیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این هفته یک تصمیم و مصوبه مهمی در جلسه هیئت دولت در خصوص سیاست گذاری داشتیم، پیش نویس نهایی برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین به تصویب رسید، این امر پیشرفتی بزرگ بر تعمیق مناسبات دو جانبه با جمهوری خلق چین محسوب می‌شود، نفس این طرح اثبات شکست‌های آمریکا و تلاش‌ها و سیاست‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط‌های بین المللی ایران با جامعه جهانی است.
وی افزود: این پیش نویس، حاکی از عزم ایران برای توسعه همه جانبه روابط خارجی خود با همه کشورهاست، این راهبرد 25 ساله با هدف قرار دادن منافع راهبردی طرفین و اتخاذ رویکرد برد - برد و با تاکید بر سیاست‌های متوازن در جهت تامین منافع متقابل سیاست گذاری شده و نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت است.
آقای ربیعی گفت: این طرح با به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی و تشویق چند جانبه گرایی و حمایت از حق ملت‌ها برای برخورداری از حق حاکمیت برابر و همچنین تاکید بر توسعه بومی، دیدگاه‌های دو ملت را درباره مسائل مختلف جهانی به اشتراک خواهد گذاشت.
سخنگوی دولت با بیان اینکه این پیش نویس به چشم اندازی تازه از روابط دوجانبه دست خواهد یافت، افزود: ایران و چین با داشتن روابط عمیق دو جانبه در زمان برقراری روابط دیپلماتیک با زمینه‌های مساعد در زمینه‌های انرژی، زیرساخت ها، صنعت، علم و فناوری و مواردی از این قبیل، امروز تاثیر قابل توجهی بر گسترش این روابط داشته و این موضوع در حال تحقق است.
آقای ربیعی گفت: این برنامه یک فصل جدید در سپهر مناسبات دو تمدن بزرگ آسیایی چین و ایران خواهد بود و گامی موثر برای تحقق اراده مشترک دو طرف در جهت تعمیق روابط خواهد بود.
وی افزود: بخشی از مهمترین سرفصل‌های این طرح برنامه 25 ساله که در خصوص ایجاد مشارکت جامع راهبردی در دی ماه 94 آن را اعلام کردیم، امروز با تفاهمی که صورت گرفت، دو طرف مذاکرات اولیه را کامل انجام دادند و تفاهم کامل صورت گرفت و به زودی در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.
سخنگوی دولت افزود: مفاد مهم این طرح، از جمله گسترش همکاری دو جانبه اقتصادی، مشارکت راهبردی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گسترش همکاری بین دانشگاهی در بخش فناوری و علم، تقویت اجرای قانون و همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم بود، حمایت از مواضع یکدیگر و همکاری در مجامع بین المللی و سازمان‌های منطقه‌ای گسترش همکاری‌های نظامی برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی و راهبردی از دیگر محور‌های این طرح است.
وی تصریح کرد: در زیر مجموعه هر کدام از این موارد، طیف بسیار متنوعی از حوزه‌های همکاری شامل نفت خام و پتروشیمی، بزرگراه ها، خطوط راه آهن و اتصالات دریایی با هدف ارتقاء جاده ابریشم و همین طور مباحثی در کنار توسعه از قبیل ریشه کن کردن فقر و بهبود وضعیت معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است.

امروز اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم
سخنگوی دولت گفت: از سال 93 هر سال میزان وابستگی بودجه به نفت کم شده است و امروز اقتصاد بدون نفت را تجربه میکنیم که اتفاق مهمی در کشور است.
آقای ربیعی در ادامه نشست خبری افزود: بر این اساس انتظار تحریم کنندگان برای فروپاشی اقتصاد ایران برآورده نشد.
وی اضافه کرد: کاهش 10 درصدی تورم از برنامه‌های بانک مرکزی است. همچنین کوچک سازی دولت نیز از دیگر اقدامات مهم دولت بوده و افزایش سرمایه گذاری در بورس اتفاقی خوب در اقتصاد کشور است.
اقای ربیعی در ادامه گفت: سفر اخیر هیات عالی رتبه افغانستان به ایران نشانه‌ای از اراده ما برای پاسداری از روابط حسنه با این کشور است. در این دیدار‌ها بر ضرورت مراقبت بیشتر از مرز‌های مشترک دو کشور تاکید و برنامه‌های جدید برای توسعه روابط دو کشور تنظیم شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف دولت از کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا حفظ معیشت همزمان با حفظ سلامت مردم بوده و مساله امروز ما با کرونا رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی است. بررسی‌ها نشان میدهد بیشترین میزان ابتلا در مراکز تولیدی نبوده و بیشترین آن در تجمعات غیر ضرور بوده است.
ربیعی تصریح کرد: برکناری وزرای اقتصاد و بهداشت و رئیس بانک مرکزی شایعاتی است که تکذیب می‌شود.
وی همچنین گفت: شایعات اخیر درخصوص ساخت بنایی برای رئیس جمهور با هدف و آگاهانه مطرح شده است. این ساختمان برای دولت است و قابل واگذاری به کسی نیست و حتی درخواست دولت برای آن تغییر کاربری از مسکونی به دولتی بوده است که در نهایت پایان ساخت آن به این دولت نمی‌رسد. از این ملک در دولت‌های قبل نیز استفاده شده است. نباید شایعات را به سطح ملی آورد و برای مردم ایجاد شائبه کرد.

وضع بازار ارز بهبود می‌یابد
سخنگوی دولت گفت: محدودیت‌های تجاری ناشی از کرونا در حال کاهش است و بر این اساس وضعیت بازار ارز بهبود می‌یابد.
آقای ربیعی در ادامه نشست خبری افزود: سیاست‌های دولت برای کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت بورس برای جلوگیری از فشار بر بخش مسکن و ارز سیاستی صحیح است.
وی اضافه کرد: وضعیت عرضه ارز با برنامه‌های دولت برای بازگشت ارز‌های صادرکنندگان بهتر می‌شود و قیمت دلار کاهش می‌یابد.
ربیعی گفت: در حال حاضر 27 میلیارد دلار ارز صادرکنندگان بازنگشته که با برنامه‌های در نظر گرفته شده باز میگردد.
وی با بیان اینکه تاثیر مسائل سیاسی بر اقتصاد کم نبوده است تصریح کرد: دولت در حوزه مسکن و برای کنترل قیمت‌ها روی چند راهبرد حرکت می‌کند. تمرکز بر تولید مسکن، تشویق و تسهیل برای ساخت مسکن، حمایت از مستاجران و افزایش سهم مسکن از تسهیلات بانکی از مهمترین برنامه‌های دولت است و امیدواریم خروجی آن‌ها منجر به تاثیر مثبت در بازار مسکن شود.
ربیعی با اشاره به اینکه تحویل خودرو‌ها 55 درصد افزایش یافته است گفت: در کنار تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن، برخی تحلیل‌های غیر کارشناسی نیز به انتظارات تورمی دامن میزند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی همچنین تصریح کرد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرهاد مجیدی رقیب گل‌محمدی شد