خطر مرگ با مصرف خودسرانه دگزامتازون در بیماران کرونایی/ تولید ماسک در 7 میلیون واحد تولیدی کشور


خطر مرگ با مصرف خودسرانه دگزامتازون در بیماران کرونایی/ تولید ماسک در 7 میلیون واحد تولیدی کشور

شانه ساز درباره مصرف خودسرانه دگزامتازون در درمان کرونا هشدار داد و گفت: دگزامتازون اگر خودسرانه مصرف شود، می‌تواند برعکس عمل کند و کشنده باشد.

خطر مرگ با مصرف خودسرانه دگزامتازون در بیماران کرونایی/ تولید ماسک در 7 میلیون واحد تولیدی کشور

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بعد از انقلاب همواره به میزان کم و زیاد فشار تحریم‌ها را تحمل کردیم و دوران جنگ تحمیلی بمب‌های شیمیایی رو‌ی رزمندگان ایرانی امتحان می‌شد و با وجود اینکه تعداد دانشکده‌های داروسازی به میزان امروز نبود توانستیم ضد مواد شیمیایی را پیدا کنیم.

او ادامه داد: به دلیل اینکه هیچ داروی خاصی برای درمان کرونا شناخته نشده بود، ما آمادگی حداقلی برای درمان کرونا داشتیم، اما خوشبختانه هر دارویی را که به عنوان شانس درمان کرونا در دنیا مطرح می‌شد بلافاصله مطالعات بالینی آن را آغاز ‌کردیم و تیم‌های پزشکی و داروسازی ما در این زمینه بسیار فعالیت کردند.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تمام دارو‌های مطرح در درمان کرونا و مواد اولیه آن را می‌توانیم در کشور تولید کنیم و به لحاظ تعداد مقاله و مطالعات جزو کشور‌هایی هستیم که مورد مراجعه گروه‌های پزشکی و داروسازی جهان قرار می‌گیریم، این اطمینان را می دهم که تمام دارو‌های مورد استفاده در درمان کرونا را می‌توانیم تولید کنیم و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

شانه ساز با اشاره به راه اندازی خط تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار ماسک اظهار کرد: من روز گذشته در کیش بودم و واحد تولیدی ماسک را افتتاح کردیم که روزانه ۱۰۰ هزار ماسک تولید می‌کند و تعداد تولید این واحد تولیدی به روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در روز خواهد رسید.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌باید توجه داشت قبل از شیوع کرونا میزان استفاده ما روزانه ۱۲۰ هزار ماسک بود و امروز ما حدود ۶ تا ۷ میلیون واحد صنفی و جهادی ماسک تولید و نیاز کشور را برطرف می‌کنند.

شانه ساز با تاکید بر استفاده مردم از ماسک و محلول های ضدعفونی برای مقابله با کرونا گفت: نکته مهم بحث مصرف ماسک است و از مردم درخواست داریم که از ماسک و محلول‌های ضدعفونی استفاده کنند، باید توجه داشت تامین این اقلام بهداشتی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا به چالش تبدیل شده بود و ما به میزان نیاز کشور این اقلام بهداشتی را تولید و تامین کرده ایم.

او ادامه داد: مردم از ماسک و محلول ضدعفونی استفاده شود چرا که این اقلام بهداشتی و حفاظتی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا کارساز هستند و خوشبختانه به میزان کافی در کشور وجود دارد و برای همه مردم در دسترس است.

شانه ساز درباره مصرف خودسرانه دگزامتازون در درمان کرونا هشدار داد و گفت: تاکنون دارویی برای درمان قطعی کرونا در دنیا شناخته نشده است،کمیته علمی مقابله با کرونا در روز‌های نخست تصمیم گرفت که از پروتکل سه دارویی برای درمان کرونا استفاده کنیم و یکی از این سه داروی تجویزی پردنیزولون بود که یک کورتون است.

او ادامه داد: ‌این درحالی است که همان زمان برخی مراجع بین المللی نسبت به استفاده از کورتون در درمان کرونا انتقاد داشتند، اما امروز محققان در دنیا به این نتیجه رسیده اند که دگزامتازون می‌تواند درمان کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

شانه ساز تصریح کرد: باید توجه داشت که استفاده از دگزامتازون تیغ ۲ لبه است و اگر نا به جا و خودسرانه مصرف شود، می‌تواند برعکس عمل کند و کشنده باشد و داروخانه‌ها نباید این دارو را بدون نسخه به فروش برسانند و اگر این اقدام صورت گیرد، تخلف رخ داده است.

رییس سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت دارو بیان کرد: ارز دارو ۴۲۰۰ تومانی است و با وجود فشاری که به تولیدکنندگان وارد می‌شود ما حداقل میزان افزایش دارو را داشته ایم، البته بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده درخواست افزایش قیمت دارند، افزایش قیمت بیماران خاص صفر درصد است و موارد بسیاری استثنایی افزایش قیمت ناچیزی داشتند.

او ادامه داد: دارو‌های بدون نسخه به دلیل اینکه از لیست ارز دولتی خارج شده اند افزایش قیمت ناچیزی داشته اند و بسیاری از تولیدکنندگان ما درخواست دارند مواد اولیه‌ای وارد کنند که در رقابت با مشابه خارجی بتوانیم نظر پزشک و بیمار را جلب کنیم و قیمت دارو در این صورت افزایش پیدا کند و برای جلب نظر پزشک و بیمار این موضوع در کمیسیون قیمت گذاری دارو در حال بحث و بررسی است.

شانه ساز قیمت پایین دارو در ایران را از علل قاچاق دارو دانست و گفت:‌قاچاق معکوس دارو دارو در ایران نسبت به کشور‌های منطقه و دنیا بسیار پایین‌تر بوده و متوسط قیمت دارو به میزان قابل ملاحظه‌ای از میانگین جهانی کمتر است و به همین دلیل تمایل به قاچاق داروی ایرانی وجود دارد.

رییس سازمان غذا و دارو درباره فروش نامتعارف دارو به داروخانه ها از طرف شرکت های تولیدی گفت: متاسفانه برخی شرکت‌های داروسازی برای بدست آوردن سهم بیشتر در بازار با جایزه یا دریافت پول دارو با تاخیر، محصول را به داروخانه‌ها می‌فروشند و ما از تولیدکنندگان می‌خواهیم وارد این بازی‌ها نشوند چرا که برخورد قهری صورت خواهد گرفت.

شانه ساز با اشاره به برچسب گذاری دارو در ایران گفت: برچسب اصالت دارو روی دارو‌های تولید داخل به صورت یک کد است تا مصرف کننده بتواند به کمک آن از اصالت محصول با خبر شود و محصول اصل و تقلبی را شناسایی کند.

رییس سازمان غذا و دارو درباره نحوه توزیع دارو در داروخانه‌ها اظهار کرد: در شرایطی که تامین دارو به دلیل نقل و انتقال ارز به سختی انجام می‌شود طبق الگوی یک دوازدهم توزیع صورت می‌گیرد، در داروهای ایرانی مشکلی نداریم و توزیع در بیشتر داروخانه ها صورت می گیرد اما برخی اقلام وارداتی که نقل و انتقال ارز آن‌ها به سختی انجام می‌شود به دلیل اینکه بیش از حد مصرف نشود با الگوی یک یا دو دوازدهم یعنی یک تا ۲ بار در ماه در داروخانه توزیع می‌شود.

او درباره نظارت بر نظامتوزیع دارویی کشور گفت: ما ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی داریم که معاونت‌های غذا و دارو در آن‌ها فعال است و نقش ناظر را دارند، باید توجه داشت یکی از افتخارات ما پس از انقلاب اسلامی ایجاد شرکت‌های پخش داروست.

شانه ساز گفت: دارو در تمام نقاط کشور یک قیمت است و کمتر کشوری در دنیا این ویژگی را دارد و شرکت‌های پخش سراسری دارو‌ها را در داروخانه‌های سراسر توزیع می‌کنند و سامانه‌ای الکترونیک و بازرسان حضوری بر نظام توزیع دارویی کشور نظارت می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: هموطنان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، از ماسک استفاده و از سفر پرهیز کنند و در تجمعات حضور پیدا نکنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط