ابتلاء 27 نفر از کادر درمان و 31 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد به کرونا


ابتلاء 27 نفر از کادر درمان و 31 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد به کرونا

در حالی که بجستان و گناباد از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز از ابتلاء 31 دانشجو، 27 نفر از کادر درمان و تعدادی از مدیران شهرستان در روزهای اخیر به کرونا خبر داده و گفته است: تعیین کننده نهایی سیر بیماری، مردم و رفتارهای آنهاست.

شهرستان گناباد و بجستان پس از سپری کردن یک دوره آرامش نسبی، این روزها شاهد اوج گیری بیماری و افزایش تعداد مبتلایان است. بازگشایی برخی اماکن عمومی و از سویی رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط مردم مهمترین عاملی است که وضعیت همه‌گیری ویروس را دوچندان کرده و مسئولان گناباد نیز بر این امر صحه گذاشته و بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

جواد باذلی با اعلام این خبر که زنگ خطر شیوع ویروس کرونا در گناباد و بجستان به صدا در آمده‌ است؛ در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با باز شدن اماکن عمومی و آغاز به کار بعضی مشاغل و از طرفی رعایت نکردن مسائل بهداشتی از جمله نزدن ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی انتظار افزایش آمار مبتلایان را داشتیم که متاسفانه همین اتفاق نیز افتاد و این روزها گناباد و بجستان در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارند.

وی بیماریابی فعال را از دلایل دیگر افزایش آمار مبتلایان برشمرد و گفت: بخشی از افزایش آمار مبتلایان مربوط به بیماریابی فعال است و قبلا فقط افرادی که علامت‌دار بودند، تست می‌شدند اما در حال حاضر هر فردی که با یک بیمار مثبت در ارتباط بوده نیز تست می‌شود که این موضوع آمار موارد مثبت را بالا می‌برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در رابطه با جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری اتخاذ شده است، اظهار کرد: خواستار برگشت بعضی محدودیت‌ها شدیم، اما ستاد مبارزه با کرونا نیز معذوریت‌ها و محدودیت‌هایی دارد و برای تصمیم‌گیری نیازمند ابلاغ در سطح کلان است. سعی کردیم در بسیاری از بخش‌ها نظارت‌های سختگیرانه‌تری نسبت به رعایت اصول بهداشتی اعمال کنیم، اما در نهایت آنچه تعیین کننده سیر نهایی بیماری است، مردم و رفتارهای مردم است.

علاوه‌بر اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا موضوعی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و نگرانی‌هایی نیز به دنبال داشته است، ابتلاء دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به کرونا است که بر طبق آخرین آمار ارائه شده ۳۱ دانشجو تا کنون به این بیماری مبتلا شده‌اند که در این خصوص رئیس دانشگاه علوم پزشکی این چنین توضیح داد: با توجه به دستورالعملی که نسبت به بازگشایی دانشگاه‌ها در کل کشور داشتیم فقط کلاس‌های عملی و کارورزی دانشگاه بازگشایی شد.

وی ادامه داد: با وجود رعایت تمام اصول بهداشتی از طرف دانشگاه از جمله رعایت تعداد ظرفیت محدود در خوابگاه‌ها، رعایت فاصله استاندارد در سلف‌ سرویس و... با توجه به اینکه دانشجویانی از سراسر کشور داریم و همچنین افزایش مراودات و رعایت نکردن مسائل بهداشتی، باعث ابتلاء دانشجویان به کرونا شد که اقدامات لازم نسبت به قرنطینه این دانشجویان انجام شده و حال عمومی تمامی مبتلایان خوب است.

قسمتی از خوابگاه دانشگاه برای قرنطینه دانشجویان مبتلا در نظر گرفته‌ شده است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز ضمن تایید ابتلاء تعدادی از دانشجویان به کرونا گفت: اولین مورد مثبت در ۲۱ خرداد ماه شناسایی شد و به دنبال آن از تمامی افرادی که با فرد مذکور در ارتباط بودند، تست گرفته شد که تست تعدادی از آنها نیز مثبت اعلام شد.

محمد حسن مینوئیان حقیقی عنوان کرد: قسمتی از خوابگاه دانشگاه برای قرنطینه دانشجویان مبتلا در نظر گرفته‌ شده و تمام امکانات رفاهی و خدماتی در اختیار آنها قرار گرفته و جای هیچ گونه نگرانی نیست و حال تمام دانشجویان مبتلا خوب است.

وی گفت: سعی کرده‌ایم که شرایط خوبی را برای قرنطینه دانشجویان فراهم کنیم، اما چنانچه والدینی درخواست قرنطینه دانشجو در منزل را دارند، می‌توانند مراجعه کرده و خواستار قرنطینه در منزل باشند.

مینوئیان حقیقی در رابطه با نحوه بازگشایی دانشگاه و اینکه این بازگشایی شامل چه کلاس‌هایی می‌شود، افزود: موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها که مطرح شد از طرف وزارت بهداشت جلسه ویدئو کنفرانسی برگزار شد که در این جلسه معاونت فرهنگی دانشجویی، معاونت بهداشت و معاونت آموزشی حضور داشتند و تصمیم بر این شد که دانشگاه‌ها با اولویت‌هایی که خود دانشگاه تعیین می‌کند بازگشایی شوند و در رابطه با دانشگاه علوم پزشکی اولویت با دانشجویانی بود که قرار است فارغ التحصیل شوند و برای اینکه زمان تحصیل آنها زیاد طولانی نشود این دانشجویان در اولویت قرا گرفتند، همچنین بعضی از کلاس‌های عملی که امکان برگزاری آن‌ها به صورت مجازی نبود، به شکل حضوری در حال برگزاری‌ است.

وی اظهار کرد: با در نظر گرفتن اولویت‌ها و ظرفیت خوابگاه‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حدود ۴۰۰ دانشجو فراخوان شدند که در ایام پیک حضور حدود ۳۷۸ نفر در خوابگاه‌ها ساکن بودند و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی تمامی این دانشجویان فرم خوداظهاری سامانه سلامت را تکمیل کردند و با توجه به فرم‌های تکمیلی هیچ کدام از دانشجویان مشکلی نداشتند.

بدون شک آنچه در این میان بیش از پیش اهمیت دارد، نگرانی والدین و دانشجویانی است که قرار است در این اوضاع در دانشگاه حضور داشته‌باشند که در این زمینه نیز خواستار توضیحاتی شدیم و رئیس معاونت فرهنگی دانشجویی نیز در این خصوص گفت: خوشبختانه دانشجویان علوم پزشکی اکثرا واحدهای میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی را گذرانده‌اند و تا حدودی نسبت به سیر انتقال بیماری آگاهی دارند، اما بدون شک اولویت اول سلامت دانشجو است و بعد کیفیت و کمیت آموزش، چنانچه نسبت به شیوع بیشتر بیماری احساس خطر کنیم آموزش‌ها فشرده‌سازی و یا تعطیل خواهند شد.

هشدار فرماندار گناباد نسبت به عادی شدن وضعیت شیوع کرونا بین مردم

فرماندار گناباد نیز نسبت به عادی شدن وضعیت بیماری و کم اهمیت شدن آن در بین مردم هشدار داد و مطرح کرد: متاسفانه همزمان با بسیاری از نقاط کشور، شهرستان گناباد نیز روزهای اوج بیماری را سپری می‌کند.

حامد قربانی اقدام دانشگاه علوم پزشکی در خصوص بیماریابی فعال و گسترده را که باعث شناسایی افراد بیشتر مبتلا به بیماری شده‌ است، قابل تقدیر ذکر کرد و افزود: شاید این اقدام به نوعی خودزنی باشد، اما بدون شک نشان از تقید و احساس مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی گناباد است.

وی ادامه داد: با وجود آمار بالای مبتلایان، خوشبختانه آمار بیماران حاد و بستری، نسبت به ماه‌های گذشته تک رقمی شده‌ است، اما چنانچه مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند این نگرانی وجود دارد که علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان، تعداد موارد بستری و بدحال نیز بیشتر شود.

قربانی در رابطه با اقداماتی که برای مبارزه و پیشگیری بیماری در حال انجام است؛ گفت: در جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله و پیشگیری کرونا که با حضور اعضا برگزار شد، مصوباتی داشتیم که این مصوبات در وهله اول بیشتر ایجابی است و سلبی نیست و سعی شده به جای اعمال محدودیت، نظارت‌های سخت‌گیرانه‌تری اعمال شود.

وی عنوان کرد: با تشکیل تیم‌های بازرسی توسط اتاق اصناف و معاونت بهداشت بر نحوه کار اصناف نظارت بیشتری خواهیم داشت و در همین راستا باغ‌تالارها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، کافی‌نت‌ها، گیم‌نت‌هاو باشگاه‌های ورزشی موظفند با یک سوم ظرفیت و با رعایت کامل مسائل بهداشتی فعالیت داشته باشند. همچنین در رابطه با نانوایی‌ها که به طور مستقیم با سفره مردم سر و کار دارند، نظارت بیشتری مبنی بر رعایت اصول بهداشتی اعمال خواهد شد. در ادارات، به دلیل صیانت از پرسنل و ارباب‌رجوع، استفاده از ماسک را اجباری کردیم. در جمعه بازار نیز فقط میوه عرضه خواهد شد و ساعات کاری را به ۱۰ ساعت کاهش داده‌ایم و بازرسان و مسئولان بهداشت بر نحوه فعالیت نظارت کامل خواهند داشت. در رابطه با مساجد و نماز جمعه نیز مردم موظف به حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل شخصی هستند.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد علاوه‌بر ابتلاء ۳۱ دانشجو به کرونا، ۲۷ نفر از کادر درمان و تعدادی از مدیران شهرستان نیز در روزهای اخیر به این بیماری مبتلا شده‌اند و این در حالی است که همچنان بسیاری از شهروندان نسبت به شیوع بیماری بی‌تفاوت بوده و حتی آمار بالای مبتلایان نیز مانع مراودات روزانه و شب نشینی‌های آنها نشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا