245هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی سمنان تپه ماسه‌ای است


245هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی سمنان تپه ماسه‌ای است

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 245 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان را تپه و پهنه‌های ماسه‌ای تشکیل می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی ترابی اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی عرصه‌های بیابانی که نظر هر دوستدار طبیعت را به خود جلب می‌کند تپه‌های ماسه‌ای است که در اثر حرکت باد و بازی آن با ماسه‌های روان ایجاد می‌شود و تصاویر زیبا ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از این مناطق تپه‌های ماسه‌ای در استان سمنان معروف به شوراب است.

ترابی اظهار کرد: تپه‌های ماسه‌ای شوراب سمنان در ۳۵ کیلومتری جنوب این شهر و شمال رودخانه شوراب قرار دارد، محدوده این تپه‌های ماسه ای حدود ۲ هزار هکتار است.

وی تصریح کرد: شکل حاصل از فرآیند فرسایش بادی مانند تپه‌های ماسه‌ای در بعضی از مناطق به ارتفاع ۶ متر نیز می‌رسد، پهنه‌های ماسه‌های، بادکندگی‌ها، تلماسه‌های نباتی، نبکا یا گلدان‌های بیابانی با ارتفاع بیش از سه متر است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: با استفاده از جاده دلازیان به معدن گوگرد و گذر از تپه‌های مارنی و دشت ریگی که خود نیز نمای زیبایی دارند می‌توان به منطقه تپه‌های ماسه‌ای شوراب رسید.

ترابی تاکیدکرد: دوستدارانی که قصد دیدن این عرصه را دارند حتما احتیاط‌های لازم برای سفر به بیابان مانند داشتن راهنما، آب کافی و خودروی مناسب را مدنظر داشته باشند و به هیچ عنوان تنها به این منطقه سفر نکنند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سال ۹۸، ۱۶۰ میلیارد ریال برای بیابانزدایی با اولویت مناطق در معرض فرسایش بادی و کانون‌های گرد و غبار در استان اختصاص یافت.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

فرسایش بادی سالانه بیش از ۳۶ میلیارد ریال به سمنان خسارت می‌زند
کد خبر 525030

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان را جویا شد