از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»


از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»

توقف پروژه بازسازی مسجد 360 ساله «جاما» در دهلی‌نو، بازگشایی مساجد «فیجی» با حضور حداکثر 100 نمازگزار و تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در اولین روز از تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در نخستین روز از تیرماه ۹۹:

توقف پروژه بازسازی مسجد ۳۶۰ ساله «جاما» در دهلی نو

از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»

به نقل از «newindianexpress»،بازسازی مسجد تاریخی «جاما» در هند که از سال گذشته آغاز شده بود به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه،متوقف شد.

دست اندرکاران پروژه بازسازی مسجد 360 ساله جاما در دهلی نو امیدوار بودند که پس از دو تلاش ناموفق قبلی از سال 2004 میلادی برای پاکسازی آشفتگی شهری پیرامون مسجد این بار بدون هیچ گونه مانع و وقفه ای این پروژه به ثمر برسد اما متاسفانه پروژه جدید هم با شکست مواجه شده است.

یکی از مسئولان موسسه تحقیقات باستان شناسی هند در این باره گفت:متاسفانه به دلیل کمبود بودجه موفق نشده ایم سنگ و داربست مورد نیاز برای حفاظت از گنبدهای مسجد را تهیه کنیم.

وی افزود: کارهای بازسازی که از ژانویه سال 2018 آغاز شده است با سرعت بسیار کم حلزونی در حال انجام است.

مسجد جاما یکی از بزرگ ترین و زیباترین مساجد در هند است.

این مسجد به دستور شاه جهان، امپراطور مغول در بازه زمانی سال های 1650 تا 1656 با هزینه یک میلیون روپیه ساخته شد.

اگرچه این مسجد در فهرست آثار تاریخی محافظت شده قرار ندارد اما موسسه تحقیقات باستان شناسی تعمیرات آن را از سال 1956 آغاز کرده و این مسجد را به طور ویژه ای مورد حفاظت قرار داده است.

بازگشایی مساجد «فیجی» با حضور حداکثر ۱۰۰ نمازگزار

از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»

به نقل از « fijivillage»،نخست وزیر «فیجی» اعلام کرد مکان های عبادی و مساجد این کشور از روز 26 ژوئن (یکشنبه 5 تیر) می توانند درهای خود را به روی عبادت کنندگان باز کنند.

« فرانک باینیماراما» با انتشار بیانیه ای در این زمینه گفت: مکان های عبادی می توانند با حضور حداکثر 100 عبادت کننده فعالیت های مذهبی خود را از سر بگیرند.

در این بیانیه آمده است: در چند روز آینده ،مسئولان وزارت بهداشت و خدمات پزشکی با رهبران مذهبی برای گفتگو درباره چگونگی برگزاری نمازهای جماعت در مساجد و مناسک مذهبی در سایر مکان های عبادی با هم دیدار خواهند کرد.

نخست وزیر فیجی تاکید کرد که در نشست آتی همچنین چگونگی حمایت از شهروندانی که برای عبادت به مکان های عبادی می آیند مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: مکان های عبادی به خاطر مجاورت نزدیک افراد با یکدیگر مکان های پر خطری برای شیوع ویروس کرونا هستند و به همین دلیل بازگشایی این مکان ها باید با دقت لازم صورت بگیرد.

باینیماراما همچنین گفت: ما دست به دست مساجد،کلیساها و معابد می دهیم و با آنها برای محدود کردن این چالش های منحصر به فرد همکاری می کنیم.

نخست وزیر فیجی تاکید کرد: اکنون بیشتر از همیشه مکان های عبادی باید مراقب باشند که نه منبع خطر بلکه مکانی برای راحتی و آرامش افراد باشند.

وی از کلیساها،مساجد و معابد خواست تا باز این مسئولیت را بر دوش بگیرند و از افرادی که برای عبادت به این مکان ها می آیند محافظت و مراقبت کنند.

فیجی با نام رسمی جمهوری جزایر فیجی یک کشور جزیره‌ای در منطقه ملانزی در اقیانوس آرام جنوبی است که در ۲ هزار کیلومتری جزیره شمالی زلاندنو قرار گرفته‌است.

وعده همکاری عراق و امارات برای بازسازی مسجد تاریخی «النوری» موصل

از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»

به نقل از «thenational»،سه سال پس از انفجار در مسجد «النوری» موصل به دست گروه تروریستی داعش ،دولت های عراق و امارات بار دیگر بر تعهد خود برای بازسازی این بنای تاریخی متعلق به قرن دوازدهم تاکید کردند.

«حسن ندیم»،وزیر فرهنگ تازه منصوب شده عراق در این باره گفت: بهترین پاسخ به آن اقدامات تروریستی وحشتناک،بازسازی مسجد «النوری» است.

وی افزود: اقدامات جدی برای بازسازی مسجد تاریخی موصل در حال انجام است و این کار با همکاری دولت امارات انجام خواهد شد.

دولت امارات وعده داده است که 50.4 میلیون دلار برای بازسازی مسجد النوری و مناره «الحدباء » هزینه خواهد کرد و علاوه بر این زمینه انجام اقدامات کارشناسانه برای بازسازی مسجد را فراهم می کند.

اکتبر سال گذشته میلادی دولت امارات همچنین اعلام کرد که هزینه بازسازی دو کلیسا که در همسایگی مسجد النوری قرار دارند را تقبل می کند.

مناره 45 متری «الحدباء » 840 سال پیش ساخته شد.

این مناره که به دلیل خم بودنش شهرت زیادی دارد در 21 ژوئن سال 2017 میلادی به دست گروه تروریستی داعش تخریب شد.

در اوایل ماه جاری،نخست وزیر عراق از موصل و محوطه مسجد النوری بازدید کرد.

وی در بازدید روز 10 ژوئن وعده داد که داعش دیگر هرگز کنترل این مکان را بر عهده نخواهد گرفت و تاریخ در این زمینه هرگز بار دیگر تکرار نخواهد شد.

تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس

از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»

به نقل از «stltoday» ،شهروندان مسلمان در «سنت لوئیس» آمریکا برای برگزاری تظاهرات از مسجدی به مسجد دیگر با هدف حمایت از جنبش «زندگی مسلمانان اهمیت دارد» دور هم جمع شدند.

75 تا 100 نفر از مسلمانان حدود یک و نیم مایل را از مسجد «بلال» واقع در خیابان «وست پاین» تا مسجد «المومنین» واقع در بلوار «نرث گراند» پیاده روی کردند.

«مریلین علیم شمیخ»،از دست اندرکاران برگزاری این تظاهرات در این باره گفت: جوامع اسلامی مختلف برای برگزاری تظاهرات جداگانه برنامه ریزی کرده بودند و گروه «مسلمانان سنت لوئیس» همه آنها را گرد هم آورد.

«عاصف عمر»،متولی مسجد «دارالسلام» در منچستر یکی از سخنرانان قبل از برگزاری راهپیمایی بود.

او درباره این صحبت کرد که آمریکا با یک پاندمی زندگی می کند البته نه پاندمی «کوید-19» بلکه همان پاندمی که از 400 سال پیش آغاز شده و هنوز واکسنی ندارد و آن چیزی جز «خشونت پلیس» نیست.

عمر در این باره گفت: ما نمی توانیم خشونت پلیس در آمریکا را نادیده بگیریم و دست از مبارزه با آن برداریم.

«مریسا پوتنام» و خواهرش که هر دو از سفیدپوست های آمریکایی هستند هم با گروه مسلمانان در این راهپیمایی همراه بودند.

این دو خواهر اذعان داشتند که احساس می کنند باید با نژادپرستی مقابله کنند.

«مریسا» 27 ساله در این باره گفت: من فکر می کنم که حضور پیدا کردن در این تظاهرات به معنای نشان دادن حمایت ما از مخالفت با خشونت پلیس و نژادپرستی بوده است.

مرکز اسلامی میشیگان قلب شیعه در کشور آمریکا

از تظاهرات مسجد به مسجد مسلمانان آمریکا علیه خشونت پلیس تا توقف بازسازی مسجد 360 ساله «جاما»

مرکز اسلامی آمریکا یکی از معروف ترین و محبوب ترین مساجد در آمریکا است که در ایالت میشیگان واقع شده است.

این مسجد یکی از جاذبه هایی است که بازدیدکنندگان را از اقصی نقاط جهان به سوی آمریکا دعوت می کند.

مرکز اسلامی آمریکا اولین بار در سال 1963 تاسیس شد ولی مسجد و ساختمان اصلی آن در سال 2005 میلادی افتتاح شد که بعد از این سال تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در میشیگان شد.

دیگر مکان های دیدنی در اطراف این مسجد نیز بر زیبایی های گردشگری آن می افزاید. این مسجد قدیمی‌ترین مسجد شیعیان آمریکای شمالی نیز محسوب می شود که بیشتر جمعیت آن را مهاجران عراق و لبنان تشکیل می دهد. به خاطر همین از این مسجد به عنوان قلب شیعه در آمریکا یاد می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل