اگر امروز نخرم ، فردا دیگر نمی توانم ! / افزایش خشونت در ادامه وحشتزدگی مردم از اقتصاد افسار گریخته


اگر امروز نخرم ، فردا دیگر نمی توانم ! /  افزایش خشونت در ادامه وحشتزدگی مردم از اقتصاد افسار گریخته

اجتماعی رکنا: افزایش روزانه و حتی گاهی لحظه ای قیمت ها آرامش را از جامعه ربوده و مردم وحشت زده ناخودآگاه خشونت را در زندگی انتخاب می کنند.

افزایش قیمت ها / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها مردم با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبانند و حالشان بد است. "اگر امروز نخرم، فردا دیگر نمی توانم" جمله ای است که این روزها همه زیاد می شنویم. جوان های زیادی تحصیل را رها کرده اند چون امیدی به اشتغال و کسب درآمد ندارند.

اگر حساب محتکران و اختلاس گران را جدا کنیم، ثروتمند ها هم این روزها با افسارگسیختگی اقتصاد نگران آینده خود شده اند و شبی نیست که با آرامش سر به بالین بگذارند. وقتی امیدی برای بهبودی شرایط جامعه و امیدی به آینده وجود ندارد، چه آسیب هایی جامعه را تهدید می کند؟

سعید معیدفر، جامعه شناس در تشریح این آسیب ها به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: پیامد در این شرایط اقتصادی که امید به آینده جای خود را به نگرانی داده این است که خشونت، بهم ریختگی روحی و روانی در جامعه، گسترش آسیب ها و... افزایش خواهد یافت.

اگر امروز نخرم ، فردا دیگر نمی توانم ! /  افزایش خشونت در ادامه وحشتزدگی مردم از اقتصاد افسار گریخته

بهم ریختگی پارامترهای اجتماعی

این جامعه شناس تاکید کرد: راهکار دست ما نیست. امروز ملت در مسائل اقتصادی خلق اراده شده اند و یک عده ای برای آنها تصمیم می گیرند. وقتی پارامترهای مختلف برای محاسبه در دست کارشناسان باشد، می توانند راهکارهای اساسی ارائه کنند. ولی وقتی در شرایط موجود تمام پارامترهای اقتصادی و اجتماعی بهم ریخته است، راه حل کلی و نسخه واحدی وجود ندارد.

مردم وحشتزده اند

سعید معیدفر در پاسخ به این سوال که رفتار مردم در این بهم ریختگی چقدر موثر است؟ گفت: بحث این نیست که مردم چه می کنند. رفتارهای انسان ها تحت تاثیر ساختارهاست و انتخاب های محدودی دارند. وقتی ساختارها درست باشد، می توان بخشی از رفتارهای جامعه را مدیریت و اصلاح کرد. ولی وقتی ساختارها بهم ریخته، نخبگان بی اعتبار شده اند و ساختار اداری نیز کارآمد نیست، رفتارها براثر وحشت بروز پیدا می کند و همه سرگردان هستند. در شرایطی که ساختارها اشکال و بی نظمی وجود دارد افرادی که خلاف قانون رفتار می کنند، برنده هستند به همین دلیل افراد قاعده مند مجبور می شوند که خلاف قاعده رفتار کنند. گاهی قاعده مند و قانونمندار بودن را سرزنش می کنند که فرد با قاعده ضرر کرده است. مردم را نمی توانیم مردم را مقصر جلوه دهیم. وقتی ساختارها معیوب هستند مردم رفتارهایی برخواسته از وحشت نشان می دهند و با افزایش قیمت ها به کالاها هجوم می برند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است