سکه هایی که ربع سکه می شود/ پاداش دختران فوتسالیست چگونه هرز رفت؟


سکه هایی که ربع سکه می شود/ پاداش دختران فوتسالیست چگونه هرز رفت؟

نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال در اظهار نظری عجیب درخصوص عدم پرداخت پاداش 22 میلیون تومانی دختران فوتسالیست بعد از گذشت دو سال از قهرمانی در آسیا گفت: دائم از عدم پرداخت پاداش ها صحبت می شود اما هیچ یک نمی گویند که به خاطر قهرمانی چه ارزش اجتماعی را کسب کردند! با وجود این صحبت های صوفی زاده اما بررسی کوتاه برخی قیمت ها در سال 97 و 99 نشان می...

سرویس ورزشی جی پلاس، شبنم روحی؛ حدود دو سال و یک ماه (22 اردیبهشت سال 97) از قهرمانی دختران فوتسالیست در قهرمانی آسیا می گذرد اما موضوع عدم پرداخت پاداش ها که امروز بیشتر یک پول خرد برای دنیای حرفه ای ورزش محسوب می شود، هم چنان پرابهام باقی مانده است.

در حالی که دستمزد مترجم تیم فوتبال مردان چندین برابر پاداش 22 میلیون تومانی این دختران است اما فدراسیون فوتبال هیچ همتی برای پرداخت این پاداش ندارد. در حالی که گفته می شود اعتبارات این پاداش از سوی وزارت ورزش پرداخت شده ولی حتی یک میلیون تومان از این پاداش به دست دختران نرسیده است و به نظر می رسد این پول جای دیگری هزینه شده است. پاداش و هزینه های پرداختی به تیم ملی مردان به قدری زیاد است که نمی توان گفت این پاداش صرف آن ها شده است! اگر تعداد نفرات تیم فوتسال زنان را 20 نفر درنظر بگیریم؛ پاداش فوتسالیست های زن حدود 440 میلیون تومان می شود! مبلغ ناچیزی که در میان تمام ریخت و پاش های فدراسیون و البته چمدان پرپولی که به ویلموتس داده شد، به معنای واقعی هیچ است. دو سال انتظار برای 500 میلیون!

مسئولانی که عکس های یادگاری روی سکوی قهرمانی فوتسال زنان را از دست ندادند و برای موفق بودن خود از این قهرمانی استفاده می کردند امروز کجا هستند؟ آن هایی که در تمام عکس های جشن قهرمانی حاضر بودند و با مصاحبه های پرتعداد تلاش کردند در صحنه باشند چرا امروز حمایتی از دختران نمی کنند؟

خودزنی خانم نایب رییس علیه زنان

ای کاش فقط موضوع به همین اتفاق ختم می شد. لیلا صوفی زاده نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال که به نظر نمی رسد جایگاه خاصی درتصمیم گیری های فدراسیون در بخش زنان داشته باشد به جای حمایت ولو لفظی از دختران، با ادبیات نه چندان جالب علیه تیم ملی فوتسال زنان موضع گرفت. او گفت: قهرمانی کام کسانی را شیرین کرد که کمترین زحمت را هم برای این نتیجه نکشیده بودند. بازیکنان به علت نگرفتن پاداش ۲۲ میلیون تومانی اعتراض دارند! چرا نمی‌گویند بعد از قهرمانی که با مدیریت و حمایت فدراسیون و با برنامه ریزی سطح بالا به دست آمده ارزش‌های اجتماعی زیادی را به دست آوردند. هر کدام از این فوتسالیست‌ها مبالغ زیادی از تبلیغات محیطی بدست آ‌وردند و هیچ یک از آن‌ها محتاج پاداش اندک فدراسیون نیستند. این نوع رفتار ملی پوشان در شرایطی است که آن‌ها پیش از اجرای برنامه‌های هدفمند فدراسیون پیش بینی نمی‌کردند که در آسیا پنجم و یا ششم هم شوند.

صحبت های صوفی زاده تاسف برانگیزتر از آن است که بتوان در باره آن نوشت. زمانی که فدراسیون ها پاداشی برای نفرات و تیم ها درنظر می گیرند باید آن را پرداخت کنند و هیچ ارتباطی به نیازمند بودن یا نبودن افراد ندارد. پاداش های پرتعدادی که برای تیم ملی مردان و سرمربی تیم تعیین می شود به خاطر نیازمند بودن آن هاست؟ آیا نفراتی چون علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مسعود شجاعی و ... به قدری نیازمند پاداش های فدراسیون هستند که مسئولان هیچ درنگی در پرداخت آن ها ندارند؟!

موضوع دیگر در خصوص درآمد فوتسالیست ها از تبلیغات است. این موضوع هم خارج از مبحث فدراسیون است و هیچ کسی نمی تواند به این دلیل که دختران از تبلیغات درآمد دارند، پاداش شان را پرداخت نکند. ضمن اینکه برکسی پوشیده نیست که تک تک دختران فوتسالیست برای قهرمانی در آسیا زحمت کشیدند و اگر قرار باشد این پیروزی و قهرمانی فقط متوجه فدراسیون باشد، ناکامی های پرتعداد فوتبال زنان و البته شکست های دیگر زیر مجموعه فدراسیون فوتبال هم متوجه مسئولان است، نه تیم ها.

به نظر می رسد لیلا صوفی زاده که در تلاش است پای خودش را از داستان پاداش دختران فوتسالیست کنار بکشد، هرازگاهی اظهارنظرهایی می کند که خودش هم می داند هیچ منطقی پشت آن ها نیست.

سکوت مردان؛ عدم حمایت زنان

در حالی که مردان فوتبالیست آن هم در تیم ملی برای عدم دریافت پاداش خود از مصاحبه با رسانه ها خودداری می کنند و به هر کم و کاستی واکنش نشان می دهند و حتی دراستوری های خود به انواع و اقسام بی عدالتی ها واکنش نشان می دهند اما حتی یک بار هم از حق دختران فوتسالیست صحبت نکردند.

البته نمی توان از آن ها هم انتظار زیادی داشت؛ زمانی که بخش زنان فدراسیون این گونه پشت دختران خود را خالی می کند و در رسانه ها علیه آن ها موضع گیری می کند؛ مردان هم هیچ تلاشی برای گرفتن حقی که باید پرداخت شود نمی کنند اما اگر قرار به اجرای عدالت باشد مهم نیست حق مردان ضایع شده یا حق زنان و باید با آن مقابله کرد؛ هرچند که در ورزش ایران در اکثر موارد در حق زنان اجحاف می شود.

پاداش دختران فوتسالیست 90 میلیون می شود؟!

حال که مسئولان در نظر دارند این پاداش را بی اهمیت نشان دهند؛ خبرنگار جی پلاس به مقایسه ارزش 22 میلیون تومان در 22 اردیبهشت سال 97 که روز قهرمانی تیم ملی فوتسال بود و 3 تیر 99 پرداخت تا مشخص شود دختران فوتسالیست با پاداش خود می توانستند در همان سال چه کارهایی انجام بدهند که امروز نمی توانند.

22 اردیبهشت سال 97 دقیقا همان روزی که تیم ملی با شکست ژاپن قهرمان آسیا شد، قیمت سکه تمام بهار آزادی 2 میلیون و 93 هزار تومان بود که تا ظهر 3 تیر 99 سکه تمام به مبلغ 8 میلیون و 400 هزار تومان قیمت خورد؛ حدود 4 برابر! بنابراین اگر قرار باشد پاداش 22 میلیون تومانی به روز تبدیل شود، فدراسیون باید حدود 88 میلیون تومان به دختران فوتسالیست پرداخت کند.

در جدول زیر به مقایسه دلار، سکه و خودرو در سال های 97 و 99 پرداخته شده است.

مقایسه قیمت ها در سال 97 و 99
22 اردیبشهت سال 97 3 تیر سال 99 تغییر
سکه تمام بهار آزادی 2 میلیون و 93 هزار تومان 8 میلیون و 400 هزار تومان افزایش حدود 4 برابر
نیم سکه یک میلیون و 15 هزار تومان 4 میلیون و 450 هزار تومان افزایش حدود 4 و نیم برابر
ربع سکه 600 هزار تومان 2 میلیون و 480 هزار تومان افزایش حدود 4 برابر
هرگرم طلای 18 عیار 195 هزار تومان 844 هزارتومان افزایش حدود 4 و نیم برابر
پژو پارس 46 میلیون تومان 153 میلیون تومان افزایش حدود 3 و نیم برابر
پژو 206 تیپ 2 37 میلیون و 200 هزار تومان 139 میلیون تومان افزایش حدود 4 برابر
پراید 131 22 میلیون و 100 هزار تومان 78 میلیون تومان افزایش حدود 3 و نیم برابر
تیبا 26 میلیون تومان 95 میلیون تومان افزایش حدود 3 و نیم برابر
دلار 4 هزارو 200 (تک نرخی) 19 هزار و 500 تومان افزایش حدود 4 و نیم برابر
یورو 7 هزار و 981 تومان 21 هزار و 600 تومان افزایش حدود 3 برابر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید