افسردگی و گرفتن امتیاز ثانویه از علل خود بیمارانگاری


افسردگی و گرفتن امتیاز ثانویه از علل خود بیمارانگاری

یک متخصص روانپزشکی گفت: خودبیمار انگاری به دلایل مختلف در فرد بروز می کند که عمده دلایل آن افسردگی و گرفتن امتیاز ثانویه است.

افسردگی و گرفتن امتیاز ثانویه از علل خود بیمارانگاری
با افرادی برخورد داشته‌اید که همیشه تصور می‌کنند به بیماری‌های مرگباری دچارند؟ اگر نام بیماری بیاید علائمش را در وجود خود پیدا می‌کنند. آن‌ها همیشه تصور می‌کنند بیمارند در صورتی که از سلامتی کامل برخوردارند به این افراد خودبیمار انگار گفته می‌شود.

دکتر احمد محیط، با بیان اینکه برخی از افراد به اشکال مختلف خود بیمار انگاری دارند، گفت: برای فرد خود بیمار انگار باید تمامی اقدامات درمانی انجام شود تا وجود بیماری جدی جسمی در وجود او از لحاظ علم پزشکی رد شود. در مرحله دوم بعد از اینکه تمامی معاینات و آزمایشات درمانی انجام و هیچ‌گونه بیماری در فرد مشاهده نشد باید بررسی و مشخص شود فرد تحت چه بیماری قرار دارد. همچنین باید از وضعیت خانوادگی و اجتماعی او نیز اطلاعات لازم اخذ شود.

این روانپزشک اظهار کرد: فرد باید خارج از بیماری روانی روابطش مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین می‌توان به چند نکته توجه کرد که در بسیاری از موارد بیماری افسردگی علاوه بر علائم روانی بیمار ممکن است حالات دردهای پراکنده، احساس اضطراب شدید همراه با تپش قلب شدید و این قبیل علائم را داشته باشد. در اینجا مسئله بیماری افسردگی مطرح است.

این روانپزشک افزود: در برخی از افراد نیز یک برد ثانویه وجود دارد یعنی خود بیمار پنداری سبب می‌شود تا فرد درون روابط خود بتواند امتیازهایی اخذ کند. به این مسئله هم باید توجه داشت. برحسب اینکه علت بروز این مسئله باید در راستای درمان افسردگی صورت بگیرد. اگر علت اصلی برد ثانویه یا گرفتن امتیاز ثانویه است، نیز باید فرد روان درمانی شده و ترکیبی از درمان‌های مختلف دارویی و درمانی بر حسب تشیخص نهایی برای این افراد مدنظر قرار گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید