رشد 43درصدی درآمدهای مالیاتی خراسان شمالی در بهار امسال


رشد 43درصدی درآمدهای مالیاتی خراسان شمالی در بهار امسال

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: در بهار امسال درآمدهای مالیاتی وصول شده در استان نسبت به مدت مشابه پارسال43 درصد رشد داشت و به رقم هزار و 60 میلیارد ریال رسید.

یوسف یعقوبی نژاد روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی دستگاه های تابعه ورازت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال پیش ۷۴۰ میلیارد ریال بود.

وی با بیان اینکه ۳۰درصد از سهم این درآمدها از پتروشیمی خراسان شمالی وصول شده است گفت: ۳۰درصد دیگر سهم مالیات برارزش افزوده و ۲۷ درصد نیز مالیات حقوق و ۱۳درصد بقیه نیز مالیات شرکت ها، مشاغل و مالیات ارث و مانند آن ها بود.

وی از وصول۲۴۸ میلیارد ریال عوارض هم خبر داد و افزود: عوارض وصولی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری ها و عشایر واریز شد که این بخش نیز رشد ۳۸ درصدی داشته است.

یعقوبی با اشاره به درآمدهای سال ۹۸ و تحقق ۸۸ درصدی آن، اظهار داشت: درآمدهای وصولی مالیاتی استان در سال ۹۸، سه هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۱۹درصدی دارد و علاوه بر این ۸۱۰ میلیارد ریال نیز عوارض مالیات بر ارزش افزوده در استان وصول و به حساب دهیاری ها، شهرداری ها و عشایر واریز شد.

مدیر کل امورمالیاتی با بیان این که اصل معوقات مالیاتی در استان هزار میلیارد ریال است اظهار داشت:در این استان فقط یک بدهکار بزرگ مالیاتی وجود دارد که بدهی او هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است.

افزایش صادرات در بهار امسال

مدیر گمرک خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در بهار امسال ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کالا از گمرک استان صادر شده است.

دکتر جواد جعفری افزود: امسال عملکرد صادراتی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۶درصدی را تجربه کرد و مقصد این صادرات کشورهای افغانستان، عراق، گرجستان، آذربایجان و ایتالیا بود.

وی با بیان اینکه واردات خراسان شمالی در بهار امسال ۱۳ میلیون دلار بود گفت: ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از این رقم کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات صنعتی بود.

وی درآمد گمرک در این مدت را ۳۸ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با بهار سال قبل تا کنون ۹۰درصد افزایش دارد.

وی افزود: گمرک خراسان شمالی آماده راه اندازی گمرکات تخصصی فرش و زعفران است.

منابع و مصارف سیستم بانکی خراسان شمالی

دبیر کمیسیون هماهنگی امور بانکی خراسان شمالی نیز با بیان این که منابع ۱۳ بانک دولتی و خصوصی استان در سال گذشته ۳۲درصد رشد داشت گفت: منایع بانک های استان در سال گذشته ۷۰ هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال بود و این درحالی است که مصارف ما به ۸۰ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال رسید و مطالبات غیر جاری ما نیز به پهار هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال کاهش یافت.

علی اصغر هدایتی افزود: در اسفند ماه ۹۸ رشد مصارف ما به ۳۲ درصد رسید در حالی که در بانک های خصوصی و موسسات مالی ما این رقم زیر یک درصد بود.

وی گفت: سال گذشته نسبت منابع ما به مصارف ۱۱۴درصد بود و این در حالی است که این نسبت در موسسات مالی و اعتباری و بانک های خصوصی ۳۰درصد و به معنای این است ۷۰ درصد منابع بانک های خصوصی و موسسات مالی به خارج از استان می رود.

وی افزود: دو ماه ابتدای امسال هم مطالبات و هم منابع و مصارف ما رشد داشت.

هدایتی با بیان اینکه امسال مطالبات بانک های استان ۷ درصد رشد داشت اظهار داشت: منابع ما در اردیبهشت امسال به ۷۳ هزار و ۲۹۵ میلیون ریال و مصارف ما نیز به ۸۱ هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال رسید که به همین دلیل با جریمه بانک مرکزی نیز مواجه شدیم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان اظهارداشت: سهم ما از محل ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی که از محل خسارت کرونا بین استان ها تقسیم شد ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و تخصیص آن نیز انجام شده است.

وی از پرداخت هزار و ۳۹۶ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در خراسان شمالی خبر داد و گفت: هفت هزار و ۲۳۵ نفر نیز در نوبت پرداخت وام ازدواج هستند.

وی از پاسخگویی سیستم بانکی استان به ۹۰درصد از نامه های سفر ریاست جمهور به استان نیز خبر داد و افزود: ۹۵درصد از سهمیه ابلاغی وام های قرض الحسنه اشتغال‌زایی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هم پرداخت شده است.

وی افزود: سهمیه ابلاغی اشتغال زایی این دو نهاد حمایتی ۹۴۷ هزار میلیار ریال بود.

سهم استان از مولد سازی

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از بخش هایی که امسال دولت روی آن برای جبران نبود درآمد های نفتی در نظر گرفته مولد سازی است.

مجید درخشانی افزود: سهمی که دولت از محل مولد سازی و فروش اموال مازاد ادارات دولتی برای استان در نظرگرفته شده است، ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال است.

وی بر استفاده از ظرفیت فرابورس در تامین مالی واحد های تولیدی استان تاکید کرد و گفت: برنامه ای را در این بخش شروع کرده ایم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و قرار بر این است که تعدادی از مدیران فرابورس در نیمه دوم تیر ماه در استان حضور یابند و با واحد های تولیدی گفت گو و در این زمینه کار کنند.

درخشانی افزود: مطالبات دستگاه های دولتی به پیمانکاران استان تا آذر ماه سال قبل ۳هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال است که می توانند با اسنادخرانه تهاتر کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه