استاندار: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کنستانتره کرمان تامین می‌شود


استاندار: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کنستانتره کرمان تامین می‌شود

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با اشاره به رفع مشکل تامین مواد اولیه برخی کارخانه‌ها گفت: تولیدکنندگان سنگ آهن به میزانی که دولتی هستند موظفند برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید کنستانتره آهن ، تولید خود را از طریق مزایده فقط به این کارخانه ها و نه به واسطه، بفروشند.

محمدجواد فدائی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشستی در تهران به منظور بررسی بعضی از مشکلات استان مربوط به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این واحدهای تولیدی به میزانی سهامی که خصوصی هستند می توانند تولید خود را خارج از مزایده بفروشند.

وی اظهار داشت: زمان برگزاری مزایده باید به گونه ای باشد که کارخانه های تولید کنستانتره بدون مواد اولیه نمانند و موجب تعطیلی و بیکاری کارگران نشود.

فدائی با اشاره به اینکه فروش از طریق مزایده مشکل را به صورت اساسی رفع نمی کند اظهار داشت: قرار شد معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع فروش سنگ آهن با ترک تشریفات مزایده و با نرخی به صورت درصدی از قیمت شمش فولاد را در نشست سران قوا مطرح و در صورت امکان به تصویب برسانند.

وی ادامه داد: فعلا معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به فروشندگان سنگ آهن ابلاغ می کند که حق فروش به غیر کارخانه های کنستانتره (به واسطه ها) را ندارند.

استاندار کرمان افزود: معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال توسط شرکت توسعه طلوع تجارت فارس (سهامی عام) موافق است و قرار شد رییس سازمان صمت استان کرمان طی مراحل قانونی تسریع نماید و به نحوی که ظرف ۲ هفته مجوز نهایی صادر شود.

وی بیان داشت: همچنین درخواست های شرکت پولاد شش ایساتیس مطرح شد که با صدور مجوز تولید آهن اسفنجی به ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن در سال موافقت و مقرر شد که با پیگیری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ظرف یک هفته صادر شود.

فدائی اضافه کرد: در مورد مجوز تولید ورق فولادی و استیل با ظرفیت یک میلیون تن در سال قرار شد که توسط معاونت معدنی در وزارت خانه ظرف یک ماه با نظر موافق بررسی و نتیجه گیری اعلام شود.

وی گفت: قرار شد که شرکت گهر زمین میزان تولید سنگ آهن و نحوه فروش و قیت گذاری آن را به صورت کتبی به معاونت معدنی وزارت صمت اعلام و پیشنهاد دهد که این معاونت پیشنهاد یاد شده را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کند.

استاندار کرمان افزود: همچنین مقرر شد که گهرزمین درخواست افزایش تولید تا ۳۰ میلیون تن در سال جاری را به معاونت معدنی تسلیم کند که مجوز و اصلاحیه مورد نیاز صادر شود.

وی با اشاره به پیشنهاد فکور صنعت برای رفع مشکل قیمت مواد اولیه گفت: مقرر شد که معاون معدنی وزارت خانه از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کند که این پیشنهاد در کارگروه جهش تولید این وزارت مطرح و تصمیم گیری شود و چنانچه از این مسیر مشکل رفع نشد، وزیر صمت از معاون اول رییس جمهوری مطرح شدن مشکل در هیات دولت را درخواست کند و استانداری کرمان این موارد را پیگیری می کند.

فدائی یادآور شد: فعلا تا زمان طی این مراحل، برای اینکه کارخانه فکور صنعت تعطیل نشود و مشکلات کارگری پیش نیاید مقرر شد که بر اساس مصوبات شورای تامین استان عمل شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد که درخواست شرکت گهرزمین برای ایجاد یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن در سال توسط معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و ظرف یک ماه اظهار نظر شود.

وی با اشاره به پیگیری مسائل و مشکلات استان در نشستی در دفتر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران طی روزهای اخیر گفت: سرپرست وزارتخانه با افزایش تولید کارخانه گوهر زمین به ۳۰ میلیون تن در سال موافقت کرد و جزییات آن در جلسه یاد شده مصوب شد.

استاندار کرمان ادامه داد: همچنین با کلیات تقویت تراک معادن گهر زمین در این نشست موافقت شد.

وی اضافه کرد: قرار شد با سفر هیاتی مرکب به کرمان، مسائل معدنی این استان به صورت جامع و کامل بررسی شود و نتیجه آن در نشستی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جمع بندی و در مورد مسائل و پیشنهادها تصمیم گیری شود.

فدائی افزود: با توجه به اینکه واگذاری زمین موکول به صدور جواز تاسیس و صدور جواز تاسیس موکول به واگذاری زمین است، قرار شد که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی برای رفع مشکل به وزارت خانه ارائه شود.

وی بیان داشت: مقرر شد پیشنهادی برای نحوه برگشت بخشی از حقوق دولتی معادن به استان کرمان از سوی استان برای معاون اول رییس جمهوری جهت طرح در هیات دولت ارسال و رونوشت به وزارت صمت جهت پیگیری ارائه شود.

استاندار کرمان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و مجوز به کارخانه روغن نباتی گلناز برای واردات مواد اولیه اختصاص خواهد داد و فعلا به صورت ریالی، رغن پالم و سویا به میزان مناسب اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص رفع مشکل کرمان خودرو افزود: مقرر شد که برای سه هزار دستگاه خودرو پیش فروش قبلی را صمت و استانداری تایید کنند و قطعات خریداری شده بر اساس قبض در انبار گمرک موجود هستند.

فدائی تصریح کرد: پس از آن برای هر ماه مجوز یکهزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادر می شود، به شرطی که ظرف سه ماه کرمان خودرو اسناد مثبته مبنی بر رسیدن قطعات در انبار گمرک را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند.

وی ادامه داد: قرار شد خودروسازان استان کرمان درخواست خود را مبنی بر اینکه نرخ گذاری خودرو با خودروساز باشد را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کنند و وزارت صمت با نظر موافق به مراجع مربوطه تسلیم کند.

استاندار کرمان گفت: قرار شد طی دستورالعمل جامع و کارشناسی شده وزارت صمت، بهره برداران عمده استان کرمان را موظف کند که بخشی از فعالیت اکتشافی استان کرمان را برعهده گیرند.

وی عنوان کرد: حل مشکل اکتشاف زغال سنگ استان کرمان نیز در قالب این دستورالعمل تعیین تکلیف می شود و در این ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با کلیات واگذاری خارج از مزایده پهنه های اکتشافی به شرکت های بزرگ موافق است.

فدائی افزود: مقرر شد استانداری روش پیشنهادی تعیین نرخ فروش سنگ آهن را به صورت کتبی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند که پیگیری لازم برای تصویب و ابلاغ توسط این وزارت انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد