90 درصد کشفیات تریاک دنیا مربوط به ایران است


90 درصد کشفیات تریاک دنیا مربوط به ایران است

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: دستاورد‌های ایران در مقابله با موادمخدر کاملا مشخص است و براساس آمار سازمان ملل 90 درصد کشفیات تریاک دنیا مربوط به ایران است.

90 درصد کشفیات تریاک دنیا مربوط به ایران استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار مومنی امروز در جلسه‌ای به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر برگزار شد، افزود: ما تولیدکننده نیستیم و تنها معبر عبور این مواد هستیم و براساس آمار‌ها ۴۶ درصد مرفین جهان و ۲۰ درصد هروئین را جمهوری اسلامی کشف کرده است و دلیل آن مربوط به آموزه‌های دینی و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است که نجات جامعه و بشریت را در دستور کار دارد.
وی گفت: امروز در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر به صورت نمادین بخشی از موادمخدر کشف شده را امحا خواهیم کردیم.
سردار مومنی افزود: تقدیم حدود ۴۰ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز نشان از عزم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با موادمخدر است و در سال ۹۸ بالاترین کشفیات از آن جمهوری اسلامی ایران بود که در این زمینه ۷ شهید را تقدیم کردیم.
وی گفت: یکی از دلایل موفقیت‌های بزرگ در مقابله با موادمخدر فعالیت ستاد مبارزه با موادمخدر به عنوان یک نهاد سیاست گذار، برنامه ریز و ناظر است که ریاست آن با رئیس جمهور است و ده‌ها سازمان و نهاد اعضای این ستاد هستند و نتیجه این هماهنگی‌ها و اقدامات حفظ سلامت جامعه و بشریت است.
سردار مومنی گفت: کشف بیش از ۹۵۰ تن موادمخدر و مصادره اموال قاچاقچیان از جمله موفقیت‌های جمهوری اسلامی است و قاچاقچیان به آخرین تجهیزات پیشرفته مجهز هستند و ما نیز باید مجهز و بروز باشیم، اما متاسفانه تحریم‌های ظالمانه در این زمینه مشکل ایجاد کرده است.
وی افزود: در حوزه درمان حدود یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش وزارت بهداشت و بهزیستی هستند.
سردار مومنی گفت: یک آمار نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران چه زحماتی را برای درمان کشیده است در حالی که سالانه بیش از ۷۰ هزار نفر در امریکا به دلیل سوء مصرف موادمخدر فوت می‌کنند، اما این آمار در جمهوری اسلامی حدود چهار هزار نفر است گرچه یک نفر هم زیاد است.
وی افزود: حدود ۹ هزار درمانگاه برای ترک اعتیاد و درمان وجود دارد.
دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: ما در چهل سال گذشته تلاش‌های زیادی را در مقابله با موادمخدر انجام دادیم، اما باید در زمینه پیشگیری هم فعالیت کنیم تا جوانان به سمت موادمخدر نروند.
سردار مومنی گفت: با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم که حدود ۲۰ هزار مدرسه برای آموزش و پیشگیری از مصرف موادمخدر هدف گذاری شد، اما تاکنون ۱۲ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفته است و بقیه به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شد.
وی افزود: در حوزه مشارکت‌های مردمی ۳ هزار سازمان مردم نهاد درحال فعالیت هستند، اما این آمادگی وجود دارد که مشارکت مردمی در این زمینه افزایش پیدا کند.
سردار مومنی گفت: امسال هم به طور نمادین در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان غربی حدود ۹۰ تن موادمخدر غیردارویی به آتش کشیده خواهد شد.
در این جلسه مسئولان و نمایندگانی از پلیس، دستگاه قضایی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، گمرک و همچنین فدلوف نماینده دفتر مقابله با جرم سازمان ملل حضور داشت و تصاویر امحای موادمخدر به صورت ویدئوکنفرانس با دیگر استان‌ها پخش شد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی
جمهوری اسلامی پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: بر همگان ثابت شده جمهوری اسلامی نخستین کشور پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است.
سردار رضایی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: ایران اسلامی در راستای مبارزه با مواد مخدر بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم کرده است.
وی گفت: مصرف مواد مخدر، ترور انسانیت و بشر است و ما شهدای زیادی را تقدیم کردیم که از یکی از این شهدا حاج قاسم سلیمانی است که در زمان حیاتش در شرق کشور جلوی ترانزیت مواد مخدر را گرفت و این شهید همیشه ضد تروریست عمل می‌کرد تا به شهادت رسید.
سردار رضایی افزود: نیروی انتظامی اقدامات جدی را در مقابله با مواد مخدر از مرز‌ها تا داخل شهر‌ها انجام داده است و همیشه ضامن امنیت مردم است و فرقی نمی‌کند هدف مواد مخدر جوانان جمهوری اسلامی ایران باشند یا دیگر کشور‌ها.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: نیروی انتظامی پرچمدار و مبارز با این موضوع ضد انسانی در جهان است و از سازمان ملل مطالبه می‌کند تا در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران حمایت کند.
وی گفت: ما از ملت‌های دیگر کشور‌ها نیز انتظار داریم از دولت‌های خودشان برای مبارزه با مواد مخدر مطالبه کنند تا شاید آن‌ها نیز به خاطر فعالیت‌های مقابله جمهوری اسلامی دست به کار شوند.
سردار رضایی افزود: امسال ۲۰ درصد افزایش کشت در کشور همسایه نسبت به سال‌های گذشته گزارش شده و نیروی انتظامی بیش از ۸۱۳ تن انواع مواد مخدر را کشف کرده است.
وی گفت: ایران اسلامی تا کی باید این موضوع را یکطرفه دنبال کند؛ گرچه وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم، اما انتظار داریم حمایت‌ها از سوی سازمان ملل و دیگر کشور‌ها صورت گیرد و صبر هم تا یک حدی جا دارد.
سردار رضایی افزود: در سه ماه اخیر کشفیات نیروی انتظامی بیش از ۴۲ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: بیش از ۲۶۶ تن در سه ماهه اخیر کشف کردیم و ۱۶۰ باند را متلاشی کردیم و ۴ محموله سنگین ترانزیت نیز در دریا متلاشی شد که هدف این ترانزیت‌ها کشور‌های غربی بود، اما اجازه ندادیم به آن سمت حرکت کنند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: هیچ سازمانی در جهان به اندازه نیروی انتظامی در صحنه حضور ندارد و ما انتظار داریم کشور‌های غربی با درک و فهم درست به میدان بیایند و ما از شرکت کنندگان خارجی در این جلسه انتظار داریم مطالبه ما را منتقل کنند که انتظار جدی است.

نماینده دفتر مقابله با جرم سازمان ملل
ایران تلاش‌های زیادی در مقابله با موادمخدر انجام داده است
نماینده دفتر مقابله با جرم سازمان ملل گفت: موادمخدر موضوعی است که در سال نیم میلیون تلفات دارد و جامعه بین المللی مصمم به مقابله با موادمخدر است.
آقای فدلوف افزود: موضوع شعار امسال سازمان ملل دانش بیشتر برای مراقبت بهتر است و باید به موضوع پیشگیری و درمان در راستای استاندارد‌های جهانی بیشتر توجه کنیم.
وی گفت: آگاه سازی در مدارس می‌تواند موجب پیشگیری شود و مصمم هستیم از همه کشور‌ها در این زمینه حمایت کنیم.
آقای فدلوف افزود: خوشبختانه همکاری خوب و تنگاتنگی با جمهوری اسلامی در این زمینه داریم و مشارکت ایران در مقابله و پیشگیری موادمخدر بسیار قابل توجه است به طوری که بر اساس آمار‌ها ۹۰ درصد کل کشفیات جهان مربوط به ایران است.
وی گفت: ۲۶ درصد کشفیات هروئین و ۴۸ درصد کشفیات مورفین در جهان متعلق به ایران است.
نماینده دفتر مقابله با جرم سازمان ملل افزود: از دولت ایران به خاطر تلاش‌ها در مبارزه با موادمخدر تشکر می‌کنیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور
مقابله با موادمخدر به قانون پویا نیاز دارد
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: مقابله با موادمخدر نیاز به قانون پویا دارد و از مجلس جدید شورای اسلامی درخواست داریم در این زمینه اهتمام ویژه به کار ببرند.
آقای عمرانی در جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر که در روز جهانی مبارزه با موادمخدر برگزار شد، افزود: یکی از تولیدکنندگان بزرگ مواد مخدر دنیا در همسایگی ماست.
وی گفت: در این مدت شعار‌های زیادی را از بیرون شنیدم از سوی نیرو‌های ائتلاف در زمینه مبارزه با موادمخدر، اما حضور آنان در کشور افغانستان موجب شد میزان تولید از ۲۰۰ تن به حدود ۱۰ هزار تن افزایش پیدا کند و ما معترض هستیم به این رفتار‌های ناهنجار بین المللی که صورت می‌گیرد.
آقای عمرانی افزود: یک روز این کشور‌ها پیش ساز‌های جنگی ارسال می‌کردند و امروز پیش ساز‌های موادمخدر؛ و اگر مبانی شرعی و دینی ما اجازه می‌داد امروز چشمانمان را می‌بستیم، اما در آموزه‌های دینی یاد گرفته ایم که برای آلوده نشدن جوانان ایرانی و خارجی و نجات بشریت در این زمینه مجدانه تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه قضایی مشکلاتی درخصوص مقابله با موادمخدر مشکل داریم، گفت: بحث معتادان متجاهر و خرده فروش و از بین بردن بنیان‌های مالی قاچاقچیان از مواردی است که در قانون خلاء داریم و روند مبارزه دچار اشکال شده است.
معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: بازپروری معتادان در سه ماه امکانپذیر نیست و اصلاح این روند مستلزم آن است که قانون اصلاح شود و قانون پویا می‌تواند جلوی این خلاء‌ها را بگیرد.
آقای عمرانی گفت: اگر حامی ما قانون نباشد مثل این است که به جبهه رفته ایم، اما بدون سلاح.
وی افزود: ما شعار می‌دهیم بنیان‌های مالی قاچاقچیان باید ضربه بخورد، اما نمی‌توانیم اموال این قاچاقچیان را مصادره کنیم و گرفتن این اموال بسیار سخت است.
آقای عمرانی گفت: بهترین روش در برخورد با جرایم موادمخدر رصد مالی قاچاقچیان است که اگر این امکانپذیر شود ضربه بسیار شدیدی به قاچاقچیان خواهد خورد.
وی افزود: از خانواده‌ها و جامعه استدعا داریم کسانی که در پی ترک اعتیادشان هستند بعد از ترک اعتیاد آنان را ترک نکنند تا به جامعه برگردند و مشارکت مردم و خانواده در این زمینه لازم و ضروری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط