افزایش طرح‌های منابع طبیعی اصفهان نشانه توجه جدی دولت تدبیر


افزایش طرح‌های منابع طبیعی اصفهان نشانه توجه جدی دولت تدبیر

اصفهان - ایرنا - افزایش طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از 43 طرح از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید به 339 طرح در زمان حاضر و رشد حدود هشت برابری آن نشان از توجه به این بخش زیربنایی این استان دارد.

منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگل‌ها، مراتع از جمله ثروت‌های اصلی یک سرزمین به شمار می‌رود که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه حیات وحش، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، کاهش آلودگی، کنترل ریزگردها، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش ایفا می‌کنند.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی نشان می‌دهد که این سرزمین به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در 2 شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی ( ۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در 2 ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند.

گستردگی و تنوع زیست محیطی در این استان همچون بسیاری از مناطق کشور می‌طلبد که تخصیص اعتبارات کافی، اجرای طرح‌های مرتبط با حفاظت از این گنجینه‌های با ارزش در ابعاد مختلف، بصورت تمام و کمال انجام شود که این موضوع در سیاست‌ها و تصمیمات دولت تدبیر و امید در وجود دارد.

افزایش طرح‌های منابع طبیعی اصفهان نشانه توجه جدی دولت تدبیر

در همین ارتباط رییس اداره برنامه ریزی و بودجه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: اعتبارات، بودجه‌ها و مبالغ تخصیصی در سال‌های اخیر در مقایسه با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید به مراتب رشد فزاینده‌ای داشته و سبب افزایش چشمگیر طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط در بخش‌های مختلف نظیر آبخیزداری، جنگل، مرتع، بیابان و کشت محصولات فرعی مرتعی شده است.

تورج گفتاری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲۶ میلیارد تومان در ابعاد مختلف برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اختصاص یافت، تصریح کرد: این در حالیست که اعتبارات این نهاد در سال ۹۲ کمتر از یک میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به اهمیت تخصیص اعتبارات کافی برای اجرای به موقع پروژه‌ها ادامه داد: رشد اعتبارات به ویژه در سه سال اخیر، منجر به بیشتر شدن پروژه‌های مرتبط با آبخیزداری، بیابان‌زدایی، و جنگل و مرتع نسبت به گذشته شد.

جهش ۱۰۰ برابری اعتبارات، نشانگر توجه دولت به منابع طبیعی اصفهان

رییس اداره برنامه ریزی و بودجه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اضافه کرد: برای مثال در مقوله آبخیزداری، در سال گذشته شاهد اجرای طرح‌های مرتبط با آن در وسعتی بالغ بر ۱۲۴ هزار هکتار بودیم، در حالی که در سال ۹۲ برای ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان طرح‌های آبخیزداری انجام گرفت.

آنطور که معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان می‌گوید، در سایر بخش‌های مرتبط با پهنه های طبیعی استان نیز شاهد جهش تعداد پروژه‌ها و وسعت فراگیری اثرات آن هستیم.

عبدالرضا مهاجری در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در مقوله‌های مختلف مرتبط با جنگل، نظیر حفاظت و کاشت نهال و بذرپاشی، افزایش ۱۰ برابری طرح‌ها در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم اهمیت به آن را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ۶۰ هزار هکتار جنگل‌های زاگرسی بیشتر در جنوب و غرب استان و ۴۳۰ هزار هکتار جنگل های ایرانی طولانی بیشتر در مناطق شمالی استان وجود دارد که برای مثال در سال گذشته ۱۵ هزار هکتار به جنگل‌های ایرانی تورانی و ۵۰۰ هکتار به جنگل‌های زاگرسی استان با اجرای طرح‌های مرتبط اضافه شده است.

افزایش طرح‌های منابع طبیعی اصفهان نشانه توجه جدی دولت تدبیر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان درباره پروژه های مربوط به مراتع تصریح کرد: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۴۰ هزار بهره بردار با ۲.۵ میلیون واحد دامی در استان وجود دارد و این مناطق به مراتع ییلاقی واقع در جنوب و غرب و قشلاقی در مرکز، شرق و شمال شرقی تقسیم بندی می‌شود، که در بخش حفاظت، احیا و قُرُق، شمار طرح‌ها در مقایسه با سال ۹۲ حدود ۵ برابر بیشتر شده است.

مهاجری افزود: همچنین واگذاری اسناد ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار هکتار مراتع به بهره برداران به احیا و حفاظت توسط خود بهره برداران و کاهش تصدی گری دولت انجامیده است.

وی با اشاره به اینکه مراتع و جنگل‌ها به عنوان فرصت و بیابان‌ها تهدیدی برای زندگی به شمار می‌روند خاطرنشان کرد: آثار بیابان‌زدایی و جلوگیری از انتشار ریزگردها به مراتب بسیار مهم است و در جهات مختلف به حفظ سلامتی شهروندان، حفظ منابع طبیعی، کشاورزی، زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقلی مانند راه آهن و فرودگاه کمک شایانی می‌کند و در این ارتباط باید از این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های اساسی در حوزه منابع طبیعی استان اصفهان یاد کرد.

رشد ۴ برابری طرح‌های بیابان زدایی اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره اینکه یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار مناطق بیابانی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: تاکنون در ٣٠٨ هزار هکتار از این پهنه‌ها طرح‌های بیابان‌زدایی و نهال‌کاری انجام شده است و مقایسه این سال‌ها با ابتدای دولت یازدهم از رشد حدود چهار برابری پروژه‌ها حکایت دارد.

افزایش طرح‌های منابع طبیعی اصفهان نشانه توجه جدی دولت تدبیر

مهاجری درباره تولید محصولات زراعی فرعی در مراتع اظهارداشت: برای مثال گیاهان دارویی نظیر کتیرا، کرفس و آنغوزه در این مراتع تولید می‌شود که از لحاظ حجمی، سالانه به افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد و صادرات بخشی از آن به خارج ایران حدود ۲۵ میلیارد تومان درآمد به همراه دارد.

وی به اهمیت توسعه رویشگاه‌های محصولات زراعی فرعی در مراتع اشاره کرد و افزود: تخصیص اعتبارات جداگانه در این بخش به توسعه آن کمک کرده است.

به تاکید معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، دیدگاه مثبت دولت به حفظ منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن سبب شده که طرح‌ها در دولت دوازدهم در مقایسه با ابتدای دولت یازدهم به صورت فزاینده‌ای بیشتر شود.

در ارتباط با اهمیت اجرای طرح‌های مرتبط با این بخش، مدیرکل طبیعی و آبخیزداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا، منابع طبیعی را بستر توسعه و زمینه ساز اصلی برای دیگر فعالیت‌ها نظیر کشاورزی و صنعت یاد کرد و افزود: رونق و جهش تولید در کشور تا حد زیادی بسته به حفظ و بهره‌برداری اصولی از این داشته‌های با ارزش دارد.

محمدحسین شاملی اضافه کرد: تامین نقدینگی، کمک هرچه بیشتر به تعاونی‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت و گسترش هرچه بهتر پهنه‌های طبیعی از جمله اقداماتی است که مستقیم و غیرمستقیم در تحقق رونق و جهش تولید موثر است و بطور جدی در سال جاری دنبال خواهد شد.

وی تقویت نقش‌آفرینی مردم در امر مراقبت از عرصه‌ها را نیازمند آموزش فراگیر و فرهنگ‌سازی دانست و تاکید کرد: بر همین اساس در سال جاری برای موضوع‌های نامبرده برنامه‌ها و فعالیت‌های بیشتری خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس