«خدا جان دلخورم از تو» عدالت خدا را به کودک می آموزد


«خدا جان دلخورم از تو» عدالت خدا را به کودک می آموزد

حجت الاسلام حیدری ابهری با بیان اینکه در کتاب «خدا جان دلخورم از تو» سعی کردم زاویه ای که ممکن است بچه ها با خدا پیدا کنند را از بین ببرم، گفت: کودک در این کتاب متوجه می شود خدا نعمت ها را بین بندگانش تقسیم کرده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» متولد 1348 در تهران از پژوهشگران، نویسندگان و شاعران خردسال،کودک و نوجوان است. وی کتابهای بسیاری همچون خدا و قصه هایش، نان و نمک،خداشناسی قرآنی کودکان، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر، فرهنگ نامه سوره های قرآن،با آیه های نور، کودکان می پرسند، نقاشی های خدا، شهر ضرب المثل ها و تبسم آفتاب را نوشته است. وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است. به بهانه «خداجان دلخورم از تو »، اثر جدید حجت الاسلام حیدری ابهری گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

کتاب «خداجان دلخورم از تو » برای چه گروه سنی نوشته شده و کدام انتشارات آنرا منتشر کرده است؟

این کتاب برای مقطع دوم تا ششم دبستان نوشته شده و از سوی نشر کتابک به چاپ رسیده است.

این کتاب چند صفحه دارد و در چه قالبی نوشته شده است؟

کتاب «خدا جان دلخورم از تو» مشتمل بر 24 صفحه است که قالب آن نه داستان است نه شعر بلکه یک متنی است که مخاطب را به تفکر وا می دارد. لاله ضیایی و حمیده سلیمانی به ترتیب تصویرگر و گرافیست این اثر هستند.

توضیحی در مورد کتاب«خدا جان دلخورم از تو» بدهید؟

کودکی در این کتاب با خدا حرف می زند و در آخر به نتیجه مطلوب می رسد. کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگسالان خودشان را با هم سن و سال های خود مقایسه می کنند و در این مقایسه ها بیشتر بر روی نداشته ها تمرکز می کنند. یک کودک در درس ها نمره خوبی می گیرد و کودک دیگر در ورزش استعداد زیادی دارد. بچه ای خواهر دارد و برادر ندارد، بچه ای دیگر برعکس است اما اکثرا آنچه را که دارند، نمی بینند و همین باعث می شود که کم کم اعتماد به نفس بچه پایین بیاید و با خدا دچار سوء تفاهم شود.

یعنی در این کتاب توجه کودک را به نعمت و داشته هایش جلب کردید؟

در این کتاب سعی کردم زاویه ای که ممکن است بچه ها با خدا پیدا کنند را از بین ببرم. کودک در ابتدای مقایسه به این نتیجه می رسد که خدا به من کم لطفی و کم توجه ای می کند. بچه ای در کتاب «خداجان دلخورم از تو» دلخوری خود با خدا را در میان می گذارد و می گوید به من این را ندادی، در عوض آن را دادی و در پایان گفت و گو خودش متوجه می شود که خدا نعمت ها را بین بندگانش تقسیم کرده است. در آخر کتاب، بچه خودش را از نعمت ها بهره مند می بیند. ابتدای متن کتاب با «خدایا از تو دلخورم» شروع می شود اما در پایان بچه می گوید «خدایا من دیگر از تو دلخور نیستم». بچه ضمن گفت و گو با خدا به این نتیجه می رسد که یکی چهره زیبایی دارد و دیگری قد بلندی، یکی صدای خوبی دارد و دیگری حافظه اش خوب است و با این نتیجه گیری متوجه عدالت خدا می شود و با خدا آشتی می کند.

چقدر طول کشید تا این کتاب را بنویسید؟

کتاب هایی که برای کودک نوشته می شود، خیلی زمان نمی برد. اصل واکاوی مسئله است که زمان بر است وگرنه اگر به عنوان مثال بخواهیم کتاب 10 صفحه ای برای کودکان بنویسیم، یک هفته ای تمام می شود. آنچه مهم است، مسئله یابی است. سپس نویسنده باید زبان خاص آن را پیدا کند و در جست و جوی تکنیکی باشد که مسئله را به طور ساده و قابل فهم برای کودک بیان کند.

در قسمتی از کتاب «خداجان دلخورم از تو » می خوانیم:

حالا می رسیم به افشین، منظورم افشین برادر افسانه است. پدر افشین خیلی پولدارتر از پدر من است. حتما خودت ماشین شیک و خفن آن ها را دیده ای! من پدرم را خیلی دوست دارم اما پدری که به من داده ای خیلی پولدار نیست! او یک نویسنده است. ماشینش خیلی درب و داغون است.

البته پدر من بسیار مهربان و خوش اخلق است.

پدر پرهام این قدرها خوش اخلاق و مهربان نیست.

ببین خدای خوبم ! من این اعتراضم را پس می گیرم.

بابای من پولدار نیست که نیست! اخلاق و مهربانی او به همه دنیا می ارزد!

ای خدای خوب! به خاطر پدر و مادر ماهی که به من داده ای، از تو متشکرم.

گفتنی است، کتاب «خداجان دلخورم از تو » نوشته حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری از سوی انتشارات کتابک چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان