از «استعفای میلسپو رئیس کل دارایی ایران» تا «صعود طلای جهانی به بالای رکورد شش ساله»


موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

3 تیر 1323، «آرتور میلسپو» رئیس کل دارایی ایران از مقام خود استعفا کرد ولی به درخواست مجلس شورای ملی مجدداً مشغول به کار شد.

3 تیر 1330، «ریچارد سدان» نماینده شرکت نفت انگلیس و ایران اسناد و مدارک این شرکت را به خانه شخصی خود در تهران انتقال داد.

3 تیر 1335، طبق اطلاعی که خبرنگاران در این روز د‌‌‌‌رباره وارد‌‌‌‌ات گند‌‌‌م کسب کرد‌‌‌ند‌‌‌، مسوولان گفتند‌‌ قرار است به مد‌‌‌ت نامعلومی برای وارد‌‌‌ات گند‌‌‌م و آرد‌‌‌ از کشورهای خارجه مقررات تازه‌ ای وضع شود‌‌‌.

3 تیر 1350، محمدرضا پهلوی در مصاحبه با نشریة هندی بلیتز تأکید کرد: جزایر خلیج فارس به ایران تعلق دارد و حدود 80 سال پیش هنگامی که ایران دارای حکومت مرکزی قدرتمندی نبود (توسط انگلیسی ‌ها) از سرزمین مادری جدا گردید.

3 تیر 1355، در این روز د‌‌‌ر جراید‌‌‌ اعلام شد‌‌‌ که بانک جهانی قرار است 250 میلیون د‌‌‌لار به صنایع پتروشیمی ایران وام بد‌‌‌هد‌‌‌.

3 تیر 1357، روزنامه کریسشن ساینس مانیتور نوشت مذاکرات ایران با آمریکا درباره خرید نیروگاه های هسته ای به سبب نبودن تضمین های ایمنی به بن بست رسید.

3 تیر 1384، دومین دور از نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار و دکتر محمود احمدی ‌نژاد ششمین رییس جمهور اسلامی ایران شد.

3 تیر 1391، رییس کل بانک مرکزی از تداوم توقف صدور مجوز برای تاسیس بانک در سال جدید خبر داد.

3 تیر 1393، آنکتاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: ایران در سال میلادی 2013، ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که این رقم با افت ۳۵درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

3 تیر 1395، خبر استعفای علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه از طرف خبرگزاری‌ها به‌طور رسمی تایید شد. بر اساس این خبر این مدیر بانکی توسط وزیر عزل شدو مبلغ ۲۴۰ میلیون تومانی که به‌عنوان حقوق به وی پرداخت شده بود، به بانک مسترد شد.

3 تیر 1396، با تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنی ‌بر تمدید تعلیق محدودیت اعمال ‌شده علیه ایران، لابی مالی ضد‌ایرانی شکست خورد.

3 تیر 1397، نمایندگان مجلس، با رای مخالف به لایحه «اصلاح بخشی از ساختار دولت»، تلاش یک‌ساله دولت برای ایجاد تغییر در ساختار خود را نافرجام کردند. این لایحه دولت که با هدف تفکیک وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت» و «ورزش و جوانان» به مجلس تقدیم شده بود، با وجود دفاع اسحاق جهانگیری نتوانست اجماع نمایندگان را کسب کند. نمایندگان این لایحه را دارای بار مالی دانسته و علاوه‌بر آنکه آن را مخالف برنامه ششم توسعه عنوان کردند، آن را در شرایط فعلی ضروری نیز ندانستند.

3 تیر 1398، قیمت طلا در بازار جهانی تحت تأثیر ملایم شدن مواضع سیاست پولی بانک‌های مرکزی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی اندکی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین رکورد خود در شش سال گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۴۰۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !