سینما باید خود را با شرایط کرونایی وفق دهد


سینما باید خود را با شرایط کرونایی وفق دهد

تهران - ایرنا - یک کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه زمان پایان همه‌گیری ویروس کرونا هنوز مشخص نیست و همه باید در این ایام خود را باید با شرایط وفق دهیم، تاکید کرد:‌ باید با رعایت شیونامه‌های بهداشتی و فردی سالن‌های سینما را باز نگه‌داشته و همواره پذیرای علاقه‌مندان هنر هفتم باشیم.

پس از روزها قرنطینۀ خانگی و پس از آن اعمال محدودیت‌هایی که به ویژه در برگزاری مراسم و رویدادهای فرهنگی و هنری در کشور اعمال شد، طبق اعلام قبلی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، سینماها از اول تیرماه( دیروز) با ۵۰ درصد ظرفیت و براساس ضوابطی که ستاد ملی کرونا تاییدکرده، بازگشایی شد.

۴۰ فیلم در صف اکران آنلاین

نجفی اعلام کرد که با بازگشایی سالن های سینما ۷ فیلم اکران می‌شود؛ ۵ فیلم که از اسفند اکرانشان متوقف شد و فقط ۲ فیلم جدید روی پرده رفته و اکران آنلاین هم ادامه می‌یابد به‌ خصوص که ۴۰ فیلم در صف اکران آنلاین هستند و به نظر می‌رسد اکران آنلاین همزمان با اکران سراسری با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد».

سینما باید خود را با شرایط کرونایی وفق دهد

هرچند ترس از شیوع کرونا و رفتارهای مراقبتی خاصی که در ماه‌های گذشته مردم مقید به انجام آن بوده‌اند به پیش‌بینی برخی از صاحبنظران ممکن است باعث ریزش مخاطبان سینمارو شود اما هستند کسانی که ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را به جای اکران آنلاین بر پرده سینما ببینند.

ضمن این که بسیاری از سینماگران و فعالان عرصۀ تولید فیلم از این بازگشایی حمایت کرده و آن را به سان نمودی از مطابقت با زندگی مخاطره‌آمیز دوران پساکرونا می‌دانند.

باید زندگی را با کرونا و بدون آن ادامه داد

رضا جمالی، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در باب بازگشایی سینماها اظهار داشت : ویروس کرونا همه اصناف به خصوص صنعت سینما را تحت شعاع خود قرار داد به طوریکه تمامی سالن‌های سینما و حتی تولید فیلم و ... از این موضوع متأثر شده و این ویروس باعث تعطیلی بسیاری از سالن‌های سینما و جشنواره‌های معتبر جهانی هم شد.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا لطمه بزرگی به سینمای کشور وارد کرد، یادآور شد: سینماگرانی که با اکران فیلم به حیات خود ادامه می‌دادند با تعطیلی سالن‌های سینما با مشکل بیکاری مواجه شده و چه فیلم‌های گیشه‌ای و چه فیلم‌های جشنواره‌ای، هر دو از این ویروس متضرر شدند.

وی تصریح کرد: ممکن است روند شیوع ویروس کرونا در جامعه بشری عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد که باید تدابیری در این خصوص در حوزه سینما اندیشیده شود تا بتوان با این ایام سازگار شده و روند فعالیت ها متوقف نشود.

نباید بسته ماندن سالن‌های سینما را ادامه داد، شکست این ویروس هنوز مشخص نیست. ما باید خود را با شرایط فعلی کرونایی وفق دهیم و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فردی سالن‌های سینما را بازگشایی کنیم زیرا اکنون بسیاری از تالارها و رستوران‌ها در شهرهای بزرگ بازگشایی شدند که خطر انتقال ویروس در این اماکن بیشتر از سالن‌های سینما است؛ لذا با رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در سالن‌های سینما می‌توانیم به این مشکل غلبه کنیم.

جمالی با ذکر این نکته که پیش از این هم بر اساس موارد قیدشده فوق، امکان بازگشایی سالن‌های سینما را بجهت آموزش مردم از سوی وزارت بهداشت در فضاهای مجازی و صداوسیما برای زندگی در شرایط کرونایی را داشتیم، گفت:‌ با توجه به مرور زمان مردم خوشبختانه مانند روزهای نخست شیوع و ورود این ویروس به کشور، بی‌تجربه نیستند؛ آن‌ها می‌توانند با شرایط ایجادشده در سینما حاضر و فیلم‌های مورد علاقه خود را به تماشا بنشینند که این موضوع از سویی باعث کمک به ادامه حیات سینما شده و از سوی دیگر رونق چرخه تولیدات آثار سینمایی را به همراه خواهد داشت.

وی در عین حال تاکید کرد: نباید کارها را متوقف کرد چنانچه خودم امسال در روزهای کرونایی چند روز فیلم‌برداری داشتم و کار را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پیش بردم؛ مشکلی هم برای عوامل فیلم پیش نیامد.

این کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است که نباید ایستاد و باید زندگی را ادامه داد؛ چه با کرونا چه بی کرونا به این امید که همه ملت ایران در سلامتی و تندرستی زندگی کنند.

آرزوی شفای عاجل برای تمامی بیماران کرونایی دارم؛ همچنین خدا قوت می‌گویم به تمامی مدافعان سلامت که در تلاش‌اند که این ویروس منحوس هرچه زودتر ریشه‌کن شود، مردم به زندگی عادی خود بازگردند و ما شاهد ازدحام دوباره سالن‌های سینما باشیم.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برنامه های فرهنگی و هنری

سینما باید خود را با شرایط کرونایی وفق دهد

در پی شیوع و ورود ویروس کرونا ( بیماری کووید-۱۹) از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین و اوایل اسفند ماه به ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو دستور العمل و تاکید دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اطلاعیه های جداگانه در تاریخ های گوناگون از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه خواست تا بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری اجتماعات غیر الزامی و لزوم‌ رعایت توصیه‌های اکید پزشکی و بهداشتی،تمام برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تعطیل شود.

پیش از این همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور را تا تاریخ ۹اسفندماه تعطیل اعلام کرده بود. چراکه سالن های سینمایی، نمایش تئاتر و موسیقی و فعالیت های هنری و ... به دلیل محل تجمع مردم در این ایام جایز به فعالیت نبودند تا بدین طریق از شیوع و انتقال ویروس کرونا در کشور جلوگیری و به نحوی زنجیره انتقال این ویروس منحوس قطع شود.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک و نیم متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

سینما باید خود را با شرایط کرونایی وفق دهد

از همه مهمتر اینکه همه آحاد مردم و اقشار مختلف باید در این ایام خاص فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کرده و به مجموعه توصیه های موکد ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل کنند.

همه متخصصان، پزشکان و کارشناسان معتقدند که راه شکست کرونا و عبور از این بحران و از همه مهمتر قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس، رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط همگان، شیوه نامه های بهداشتی و پزشکی است و این این مهم بدون شک با عزم واراده و همکاری همگان در سراسر کشور میسر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس