بارندگی‌های بهاره خراسان شمالی 21 درصد کاهش یافت


بارندگی‌های بهاره خراسان شمالی 21 درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- کارشناس تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان شمالی میزان بارندگی بهار امسال در استان را 121 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.

سعیده هاشمیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارندگی در بهار سال گذشته ۱۵۳ میلی متر بوده که بر این اساس بارندگی های بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۳۶ درصد رشد داشته است.

وی بیشترین بارندگی های این بازه زمانی را در شهرستان فاروج با ۱۹۲.۴ میلی متر عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۶۷ درصد افزایش را شامل می شود.

هاشمیان با بیان اینکه کمترین بارندگی نیز مربوط به شهرستان گرمه با ۸۳.۹ میلی متر بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان از کاهش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۳۸ درصدی نسبت به دوره آماری بلند مدت برخوردار بوده است.

وی میزان بارندگی بهار امسال در بجنورد را ۱۰۵.۶ میلی متر اعلام کرد که شامل کاهش ۳۸ درصدی نسبت به ۱۷۱.۱ میلی متری سال گذشته و افزایش ۱۶ درصدی نسبت به دوره آماری بلند مدت می شود.

کارشناس تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در ادامه اشاره ای نیز به وضعیت دمایی بهار امسال داشت و گفت: میانگین دمای استان در این مدت ۱۷.۳ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به ۱۶.۹ مدت مشابه پارسال ۰.۴ درجه سانتی گراد افزایش و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۰.۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در این میان میانگین دمای مرکز استان در این مدت ۱۶.۲ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به ۱۶.۱ درجه سانتی گراد مدت مشابه پارسال ۰.۱ درجه افزایش و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۰.۳ درجه کاهش داشته است.

هاشمیان یادآور شد: بیشترین میانگین دما مربوط به شهرستان گرمه و جاجرم با ۱۹.۱ درجه سانتی گراد و کمترین مربوط به فاروج با ۱۵.۴ درجه سانتی گراد است.

وی افزود: این در حالی است که بیشترین دمای استان در خرداد ماه در شهرستان مانه و سملقان با ۴۲.۸ درجه سانتی گراد بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۵ درجه سانتی گراد و در دوره آماری بلند مدت ۴۲.۹ درجه سانتی گراد بوده است.

وی حداکثر دمای شهرستان بجنورد در خرداد ماه امسال را ۳۹.۶ درجه سانتی گراد اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درجه و در دوره آماری بلند مدت ۴۰ درجه سانتی گراد بوده است.

میانگین بارش های سالانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)