افسردگی بعد از خیانت همسر و نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانت


افسردگی بعد از خیانت همسر و نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانت

قبل تر از این‌ها وقتی اسم خیانت همسر به گوشمان می‌خورد تنمان می‌لرزید، آن زمان‌ها که حتی کلمه خیانت را هم در گوشی می‌گفتند و اگر کسی مرتکب خیانت می‌شد مرتکب عمل زشت و ناپسندی شده بود، اما متاسفانه امروزه به لطف سریال‌های ماهواره‌ای ترکیه‌ای نه تنها قباحت این امر شکسته شده بلکه وقتی از […]

0
(0)

قبل تر از این‌ها وقتی اسم خیانت همسر به گوشمان می‌خورد تنمان می‌لرزید، آن زمان‌ها که حتی کلمه خیانت را هم در گوشی می‌گفتند و اگر کسی مرتکب خیانت می‌شد مرتکب عمل زشت و ناپسندی شده بود، اما متاسفانه امروزه به لطف سریال‌های ماهواره‌ای ترکیه‌ای نه تنها قباحت این امر شکسته شده بلکه وقتی از دیگران نیز می‌شنویم که فلانی خیانت کرده شاید آنچنان هم تعجب نکرده و غافلگیر نشویم و در ما شاید آبی از آب تکان هم نخورد.

خیانت در واقع هر گونه رابطه عاطفی یا جنسی است که در آن فرد از رابطه با فرد سومی لذت می‌برد که همسرش از آن بی‌خبر است. این رابطه می‌تواند یک تماس تلفنی ساده و قرار ملاقات در کافه و سینما یا رستوران باشد و یا عشوه‌گری و چشم چرانی نفر سومی با هدف بر اندازی یک زندگی و البته برقراری تماس جنسی…

آیا می دانید چه آسیب‌های روحی و روانی فرد خیانت دیده را تهدید می‌کند؟
شاید در ابتدا تصور شود که به راحتی میتوان یک نفر را کنار گذاشت و به دنبال نفر سومی بود، آنچنان که بعضی از همسران مخصوصاً مردان این کار را می‌کنند اما از آسیب‌های روحی که ممکن است به همسرشان وارد شود یا بی‌خبر بوده یا عشق جدیدی که اغلب زودگذر است و تنها ناشی از تمایلات جنسی است، چشمشان را به روی حقیقت می‌بندد، کمترین و ساده‌ترین اتفاقی که البته دوران درمان طولانی نیز دارد افسردگی فرد خیانت دیده است. اگر فرد خیانت دیده زن باشد که اغلب نیز همین طور است بیماری‌های روحی به سرعت گریبان‌گیرش شده و ادامه زندگی را برایش ناممکن می‌سازد، اغلب زنانی که از همسرانشان خیانت دیده‌اند افکاری چون خودکشی و یا انتقام را در سر می‌پرورانند که همه مسائل پس از طی یک دوره افسردگی شدید بروز می‌کند و در واقع فکر خودکشی و یا دگرکشی از جمله عواقب افسردگی حاد درمان نشده است.

آسیب‌های روانی چون افسردگی، اختلال استرس پس از بروز حادثه، از دست دادن اعتماد به نفس، خودکشی و انتقام و یا حتی در مواردی فکر خیانت متقابل از جمله عواقب خیانت همسر در فرد خیانت دیده است و اگر با وجود کشف خیانت در رابطه زناشویی همچنان دو طرف در یک رابطه بمانند و به زندگی ادامه دهند و بدون مشورت با متخصص به روال گذشته خود در زندگی بپردازند وارد یک چرخه معیوب و منفی می‌شوند که همان چرخه منجر به خیانت شده پس هیچگاه زندگی آرام و بی تنشی نخواهند داشت و چه بسا زندگی تلخ‌تر از گذشته شود زیرا این چرخه معیوب اصلاح نشده و دوباره طبق روال گذشته در حال چرخیدن است. شخص خیانت دیده که حالا افسرده بوده و اعتماد به همسرش را نیز از دست داده برخوردهای خشونت آمیز و تند داشته و صادقانه عمل نمی‌کند، در نتیجه ارتباط عاطفی و جنسی کامل و نرمالی نخواهد داشت. بنابراین یک چنین زندگی هرچند ادامه دارد اما هرگز دلپذیر نیست و آن دو مانند دو غریبه کنار هم بوده که برای حفظ آبرو و یا به خاطر وجود بچه‌ها ناچار به تحمل یکدیگرند.

تحقیقات نشان داده که زنان بیشتر از مردان در رابطه آسیب می‌بینند زیرا مردان در هر حال گرایش بیشتری نسبت به برقراری رابطه خارج زناشویی دارند و طبق این فرآیند این زنان هستند که درگیر آسیب‌های روحی جدید ابتلا به افسردگی قرار دارند. نتیجه یک تحقیق درباره خیانت زن و شوهر نشان داده که مردان اگر درباره خیانت همسرشان مردد بوده و یقین پیدا نکرده باشند بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند تا این که نسبت به خیانت همسرشان یقین پیدا کنند. مردان همچنین از احساس تشویش خاطر ناشی از نگرانی در مورد خیانت همسرانشان هراسان هستند مردان حساسیت بیشتری در برابر افسردگی ناشی از خیانت داشته و در مواردی که خود شروع کننده جریان طلاق و جدایی باشند داشتن فرزند می‌تواند به کاهش علائم و عواقب افسردگی در آن‌ها کمک کند.

افسردگی بعد از خیانت همسر و نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانتنخستین بیماری روحی افسردگی است که ممکن است پس از خیانت همسر دچارش شوید

چه علائمی به شما می‌گوید که پس از تحمل خیانت افسرده شده‌اید؟
نخستین بیماری روحی افسردگی است که ممکن است پس از خیانت همسر دچارش شوید، افسردگی درجات متعددی دارد که اگر کنترل نشود فرد دچار روانپریشی، خودزنی، خودکشی و در مواردی حتی قتل خواهد شد. در بسیاری از موارد این شما نیستید که قادر به تشخیص افسردگی هستید و این کار را باید به یک روان درمانگر و روانشناس بسپارید، در هر صورت اگر پنج مورد از ۹ مورد زیر در شما وجود داشته باشد که یکی از آنها عدم تحمل حرف دیگران، پرخاشگری و از دست دادن شور و اشتیاق و هیجان، فعالیت‌های مهیج و خُلق تنگ است شما دچار افسردگی شده‌اید.

۱- خلق و خوی کسل و احساس بی‌حالی، در بیشتر مواقع از روز
۲- کاهش سطح علاقه و شور و اشتیاق نسبت به امور مهیج
۳- کاهش یا افزایش بیش از حد وزن در عدم ارتباط با رژیم غذایی‌تان
۴- بی‌خوابی یا برعکس تمایل بسیار به خواب زیاد در طول روز
۵- ناتوانی در تمرکز ذهنی و احساس خستگی ذهنی
۶- احساس از پا افتادگی و ضعف جسمانی
۷- احساس گناه کردن و بی‌ارزش بودن
۸- ناتوانی در تصمیم‌گیری
۹- عدم تمرکز در کار
۱۰- فکر خودکشی و ناامیدی از زندگی و تمایل به مرگ

همچنین اگر شما دائما احساس بدبختی کرده و از اتفاقات زندگی شادمان نمی‌شوید، افکار منفی داشته و ضعف روحی، کسالت دائمی، بی‌حالی و احساس ناامیدی و عدم لذت از زندگی می‌کنید و هیچگونه هیجانی در امور زندگی احساس نمی‌کنید قطعا دچار افسردگی شده‌اید و باید اقدامات درمانی مناسب را پیش گیرید. در مواردی نیز با وجود اینکه خیانت توسط زن و یا مرد صورت گرفته، تصمیم بر این می‌شود که خیانت در هیچ کجا عنوان نشود و به فراموشی سپرده شود. در واقع زن یا مرد به دیگری این فرصت را می‌دهد که دوباره خود را اثبات کند و در زندگی زناشویی بماند، البته این مورد نیازمند رعایت پیش فرض‌هایی است و نشانه‌هایی دارد که در ادامه بیان خواهد شد.

افسردگی بعد از خیانت همسر و نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانتآسیب‌های روانی چون افسردگی، از دست دادن اعتماد به نفس، خودکشی و انتقام از جمله عواقب خیانت همسر در فرد خیانت دیده است

نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانت همسر

۱- عدم احساس رضایت از رابطه زناشویی و همچنین عدم احساس رضایت از رابطه با فرد سوم
۲- ابراز پشیمانی کلامی از ایجاد برقراری رابطه خارج از تعهد
۳- احساس گناه در قبال همسر و احساس گناه در قبال فرزندان
۴- عدم احساس رضایت از خود و پریشان حالی
۵- دادن حق کامل به همسر و پذیرفتن اشتباه
۶- قطع یک طرفه رابطه به صورت کامل
۷- دادن تعهد دوباره به همسر در مورد عدم بازگشت به رابطه پنهانی گذشته
۸- تصمیم جدی به برقراری دوباره زندگی مشترک
۹- انجام هر کاری و پذیرفتن تمام شرایط برای بدست آوردن اعتماد طرف مقابل
۱۰- باخبری از علایق و نقاط ضعف همسرتان در طول زندگی مشترک (در این رابطه می‌توانید او را امتحان کرده و با بیان نقاط ضعف و علایق شخصی و علاقه به ماشین یا منزل و یا غیره ببینید که تا چه اندازه تمایل به بخشش آنها به شما خواهد شد و از این طریق رو راستی و صداقت او درباره بازگشت به زندگی رابسنجید).

کلام آخر…
قطعاً خیانت یک اشتباه جبران ناپذیر است که عواقب آن ممکن است تا ابد گریبان‌گیر زندگی مشترک همسران باشد، اما اگر به موقع متوجه این اشتباه از جانب همسرتان شدید صبوری کرده و برای جبران آن از جانب همسرتان شما نیز نهایت تلاش خود را بکنید، ابراز پشیمانی او را پذیرا شده و به او بفهمانید که باید مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته و شرایط شما و اصول زندگی شما را بپذیرد و رعایت کند. اگر که همسرتان مسئولیت اشتباه خود را پذیرفت و با شما صادقانه از علت این اقدام خود سخن گفت و عوامل دخیل در انجام خیانت خود را توضیح داد آن قسمتی را بپذیرید که مخصوص رفتار و کردار شما است و سعی کنید با اصلاح رفتارتان به او بفهمانید که حفظ زندگی برایتان تا چه اندازه مهم است. این نکته را آویزه گوش خود کنید که مردان در رابطه دیگر به دنبال کمبودها و نیازهای تکمیلی رابطه با شما هستند و گرنه هنوز نیز احساس عشق و علاقه اولیه نسبت به شما در آنها وجود داشته و تنها دلیل می‌تواند عدم رضایت کافی از مسائل زناشویی و تنوع طلبی آنها باشد، در رابطه با خیانت زنان به مردان نیز باید به این نکته اشاره کرد که هیچ زنی تمایل ندارد درگیر رابطه با مرد زن‌دار دیگری شود مگر آن که احساس کمبود محبت و عدم رضایت از مسائل زناشویی و حس نیاز به پشتیبان و حمایت‌گری مقتدر او را به سمت یک مرد به ظاهر مقتدر سوق دهد، بنابراین وقتی با فردی پیمان زناشویی می‌بندیم و تعهد به پایبندی رابطه می‌دهیم باید به نیازهای اساسی دیگر توجه کرده و هیچ‌گاه از بیان مسائل و نارضایتی‌های جنسی خود با همسرمان غافل نشویم، هرچه بیشتر به دنبال کسب رضایت طرف مقابل در رابطه باشیم زندگی شیرین‌تر و مشکلات کمتر می‌شوند.

منبع: depression after adultery

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

ثبت امتیاز

امتیاز مطلب 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که به این مطلب رای می‌دهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر