سمن‌ها پرچم‌داران حفاظت از انفال هستند


سمن‌ها پرچم‌داران حفاظت از انفال هستند

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: سمن‌ها پرچم‌داران حفاظت از انفال هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، خلیل آقاجانلو صبح امروز (۲ تیرماه) در جلسه تبادل‌نظر مشارکتی با سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی منابع‌طبیعی استان، افزود: موضوع سمن‌ها واقعیتی است که باید از ظرفیت آن‌ها به منظور حفظ طبیعت و محیط زیست استفاده کرد.

وی با بیان اینکه از انتقادات و پیشنهادات سازنده سمن‌ها در راستای حفاظت از منابع‌طبیعی استقبال می‌شود، تصریح کرد: بهره‌مندی از مشارکت‌های مردمی و نیز سازمان‌های مردم‌نهاد برای تحقق اهداف، امری ضروری است.

این مسئول، از واگذاری مدیریت پارک آبخیز گاوازنگ به شهرداری خبر داد و اظهار کرد: این اقدام پس از مذاکرات و بررسی‌های لازم طی چند روز آینده محقق خواهد شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: با متخلفانی که موجب هرگونه تخریب، تصرف و یا آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها شوند، به شدت برخورد خواهد شد.

آقاجانلو ادامه داد: طی سه ماهه اول امسال در شهرستان طارم حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی قلع و قمع و رفع تصرف شد که این آمار به تنهایی از آمار سال گذشته بیشتر است.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد یک سازمان غیرانتفاعی به‌شمار می‌رود، گفت: داوطلبانه بودن عضویت از ویژگی‌های بارز سمن‌ها است.

ایده‌لویی افزود: منابع‌طبیعی با بحران‌های مختلف از جمله آتش‌سوزی که در فصل تابستان نیز افزایش می‌یابد، رو به رو است، از این رو استفاده از ظرفیت سمن‌ها به منظور تحقق اهداف آموزشی و ترویجی باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته این مسئول، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیق‌تر در سطوح مختلف منابع‌طبیعی بین جوامع محلی و دیگر افراد جامعه به عنوان پرچم‌داران حفاظت از انفال عمل کنند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان، رویکرد فرهنگ حفاظت از منابع‌طبیعی با بهره‌گیری از پتانسیل سمن‌ها را رویکردی کم‌هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا دانست و گفت: این امر می‌تواند بستر مناسب برای حفاظت از منابع ملی و طبیعی کشور قلمداد شود.

وی اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد منابع‌طبیعی و محیط زیست نقش مهم و اثرگذاری در آگاه‌سازی، مطالبه‌گری، هم‌فکری و همکاری با مدیران را بر عهده دارند.

ایده‌لویی با بیان اینکه گفتمان و مطالبه‌گری سازمان‌های مردم‌نهاد باید بر اساس چارچوب‌های قوانین و مقررات باشد، گفت: به همین منظور اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همواره از نقد و صحبت‌های سمن‌ها در چارچوب مقررات استقبال می‌کند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان در ادامه از سمن‌ها خواست تا در راستای اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی عمومی، جلب مشارکت‌های مردمی، تقویت هماهنگی‌های بین اداره‌کل و مردم و نیز بسیج منابع را فراهم کنند.

کارشناس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان نیز با اشاره به اینکه اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد افراد آگاه و توانمندی هستند که به خاطر احساس مسئولیت نسبت به منابع‌طبیعی این نعمت‌های الهی از وقت و توان خود برای حفظ محیط زیست و منابع‌طبیعی هزینه می‌کنند.

جوادی افزود: مردم می‌توانند به عنوان همیار طبیعت حافظ اراضی ملی و جنگل‌ها و مراتع باشند و در ترویج فرهنگ منابع‌طبیعی نقش مهمی ایفا کنند.

این مسئول ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه‌ها و اراضی ملی شماره تلفن ۱۵۰۴ مرکز امداد جنگل و مرتع به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

وی از مردم خواست تا هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی را به این سامانه گزارش دهند.

کارشناس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان همچنین سمن‌ها را بازوان توانمند در ادارات برشمرد و خاطرنشان کرد: تداوم تعامل و همکاری سمن‌ها با این اداره‌کل موجب کاهش آمار نگران‌کننده تخریب، تصرف و حریق در سطح مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

گفتنی است، در پایان این جلسه با رای اعضای سمن‌ها، سازمان مردم‌نهاد «سبز رویان اشراق» به عنوان هماهنگ‌کننده سازمان‌های مردم‌نهاد برای دبیرخانه سمن‌های تخصصی منابع‌طبیعی انتخاب شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی