معرفی کتاب های طنز جدید سوره مهر / از بیگ بنگ تا سنگ پای قزوین


معرفی کتاب های طنز جدید سوره مهر / از بیگ بنگ تا سنگ پای قزوین

کتاب های طنزی از جمله «سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ»،«دلبری برگزیده ام که مپرس»، «همیشه استاد» و «سنگ پای قزوین» در انتشارات... ادامه مطلب... نوشته معرفی کتاب های طنز جدید سوره مهر / از بیگ بنگ تا سنگ پای قزوین اولین بار در پایگاه خبری شیرین طنز. پدیدار شد.

کتاب های طنزی از جمله «سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ»،«دلبری برگزیده ام که مپرس»، «همیشه استاد» و «سنگ پای قزوین» در انتشارات سوره مهر منتشر شدند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، طنز از موضوعاتی است که از قدیم در ادبیات فارسی به آن پرداخته شد از جمله مشهورترین طنزپردازان قدیم می‌توان به عبید زاکانی اشاره کرد. از جمله آثار عبید زاکانی می‌توان به «موش و گربه» او اشاره کرد.

برخی از اشعار شاعران هم رگه‌هایی از طنز دارد هنوز هم این موضوع دست مایه شاعران و نویسندگان برای خلق آثاری در قالب شعر و داستان است از جمله آثار طنزی که در انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ

کتاب «سفرنامه استعداد‌های درک نشده از بیگ‌بنگ تا دوزخ» اثر علی زراندوز سال ۹۸ در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب دوازده سال پس از انتشار جلد اول کتاب «یادداشت‌های یک استعداد درک نشده» به رشته تحریر درآمد. پیش از این کتاب «یادداشت‌های یک استعداد درک نشده» در انتشارات گل‌آقا منتشر و روانه بازار نشر شده بود.

دربخشی از کتاب می‌خوانیم:

نسل چهارمی انگشت اشاره دست راستش را که جوهری بود، بالا آورد و گفت: «پس این ماجرای بیزینس روح ما هم بله دیگه. ولی جون هرچی مرده، یه جور باحالی زندگی کنید که ما از این بیزینسمون پشیمون نشیم. فسیل و ضد حال نباشید خلاصه.»

#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ «دلبری برگزیده ام که مپرس»

کتاب «دلبری برگزیده ام که مپرس» مجموعه اشعار طنز شاعرانی از جمله سعیده موسوی زاده، سیدامیر سادات موسوی، علیرضا لبش، مهران حسینی، ناهید نوری، صابر قدیمی، رضا احسان پور و روح الله احمدی است. این شاعران با زبان طنز به ازدواج و مسائل مرتبط با آن پرداختند. مهران حسینی تدوین و تولید این کتاب را برعهده داشته است.

در بخشی از کتاب آمده است:

شب عید بود

کسی ماهی قرمزی را داخل تنگ آبی انداخت

ماهی گفت: «حالا، هم کار دارم هم خانه»

ازدواج کرد

بعد از عید در رودخانه رهایش کردند

دچار مشکلِ مسکن و بیکاری شد

زنش مهریه‌اش را اجرا گذاشت

پولک‌هایش را فروخت

#gallery-3 { margin: auto; } #gallery-3 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-3 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-3 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ «همیشه استاد»

کتاب «همیشه استاد» یادنامه ابوالقاسم حالت است که به اهتمام سید عماد الدین قرشی به رشته تحریر درآمد و در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب قرار است به نوعی هم جامعه جوان طنزپرداز را به شناخت بهتری از این چهره اثرگذار طنز معاصر برساند هم دیگربار از ابوالقاسم حالت، این همیشه استاد عرصه طنز معاصر فارسی تجلیل کند همین‌طور یک منبع مکفی تحقیقاتی و مطالعاتی برای مطالعه آثارش در اختیار عموم علاقمندان و پژوهندگان قرار دهد.

کتاب مروری بر کارنامه ادبی و هنری استاد ابوالقاسم حالت است که از بزرگان حوزه طنز و ادب ایران‌زمین بود و شاگردان بسیاری از مکتب او به طنزنویسی گرایش پیدا کردند؛مرجعی جامع درباره‌ ابوالقاسم حالت تاکنون منتشر نشده بود و فقدانش به شدت احساس می‌شد.

#gallery-4 { margin: auto; } #gallery-4 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 100%; } #gallery-4 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-4 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */ «سنگ پای قزوین»

مجموعه شعر طنز «سنگ پای قزوین» ماحصل حدود سه سال از فعالیت کارگاه و محافل طنز حوزه هنری استان قزوین تا پایان سال ۱۳۹۵ است مهران حسینی این اشعار را گردآوری و منتشر کرده و برخی اشعار این کتاب به زبان محلی سروده شده اند.

مهران حسینی در مقدمه کتاب آورده است: «بدیهی است که شعر طنز در مقابل شعر جد یا غیر طنز به مثابه پزشک متخصص در برابر پزشک عمومی است و بار‌ها برای این کمترین به اثبات رسیده که افراد در محکی کوتاه از خود فی الفور به این ارزیابی می‌رسند که آیا توان قلمشان در طنزنویسی به حد لازم برای ادامه مسیر هست یا نه. بنابراین، باید اذعان کرد تعدد طنزپرداز در حال حاضر کم است و تلاش ما در این راستا شکل گرفت که بر این تعدد، به لحاظ کمّی و کیفی، بیفزاییم که تا حدی موفق بودیم.»

دربخشی از کتاب می‌خوانیم:

هر کس که در این معرکه زر داشته باشد
صد مرتبه بهتر که هنر داشته باشد

قربان رفیقی که چو شد صاحب پُستی
از قبل مرا مد نظر داشته باشد

تا بخت بلند تو رسیدن که بعید است
حتی اگر این کفش فنر داشته باشد

قلبم دو سه تا تیر کشید و نگرانم
جداً نکند شعر ضرر داشته باشد

هر فرد بنا بر نظر کارشناسان
خوب است که از عشق حذر داشته باشد

آدم پس از این وضعیت خودرو و بنزین
امروزه به‏ صرفه‏ست که خر داشته باشد

با این همه، امروزه صلاح است که انسان
کمتر ز همه چیز خبر داشته باشد

هرگز نکند چاپ کسی شعر خودش را
اندازه من شعر مگر داشته باشد

این شعر پُر از حاشیه بر روی مخاطب‌
ای کاش که یک ذره اثر داشته باشد!

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید