جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر


جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

جاذبه‌های تاریخی غرق شده را شاید کمتر شنیده باشید اما گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه ها به نقاط مختلف جهان سفر می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از «ام اس ان» امروزه اماکن متروکه یک چشم‌انداز عجیب و غریب دارند. هر کدام از این اماکن متروکه داستان‌هایی دارند و داستان برخی از آن‌ها که زیر آب رفته‌اند بسیار مرموز است. این اماکن از آنجایی که آب آن‌ها را از فرسایش محافظت می‌کند، به شکل حیرت‌انگیزی به خوبی حفظ شده و باقی مانده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

Fabbriche di Careggine یک دهکده ایتالیایی قرون وسطی در توسکانی از دهه ۱۹۴۰ زیر آب رفته است.قدمت این دهکده به قرن سیزدهم برمی گردد، اما در سال ۱۹۴۷ هنگامی که سد روی رودخانه ادرون ساخته شد، شهر را آب گرفت.

گفتنی است دریاچه پشت سد از زمان زیر آب رفتن دهکده Fabbriche di Careggine تا به امروز چهار بار از آب تخلیه شده است و (Lonely Planet) گزارش داد ممکن است که این دریاچه دوباره در سال ۲۰۲۱ تخلیه شود تا خرابه‌های دهکده دیده شوند و گردشگری منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، رونق بگیرد.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

شین چنگ، شهر شیر در چین همچنان در زیر آب دریاچه کیندائو است. این شهر از زمان ساخت ایستگاه برق آبی رودخانه شینان در سال ۱۹۵۹ زیر آب رفته است.

شین چنگ هم‌اکنون نیز در حدود ۱۳۰ فوت زیر آب قرار گرفته است و گاهی از آن به عنوان «آتلانتیس چین شرق» یاد می‌شود.

شایان ذکر است ۲۶۵ قوس شین چنگ، پنج دروازه شهری و حکاکی‌های زینتی که تاریخ آن‌ها به سلسله مینگ و چینگ برمی‌گردد، تقریباً به طور کامل حفظ شده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر


قدمت Vilarinho das Furnas در پرتغال به ۲۰۰۰ سال می‌رسد.

۳۰۰ نفری که در دهکده کوچک Vilarinho das Furnas زندگی می‌کردند، به دلیل احداث سد در سال ۱۹۶۷ از خانه و زندگی خودشان دور شدند.
هم‌اکنون با کاهش سطح آب در تابستان، هنوز هم می‌توان بخش‌هایی از در‌ها و پنجره‌های دهکده Vilarinho das Furnas را دید.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر


زندان رومو در استونی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی رها شد.طبق اطلاعات Atlas Obscura، اولین سلول در زندان رومو در سال ۱۹۴۹ ساخته شد؛ زندانیان این زندان مجبور بودند ۱۲ ساعت شبانه روز در معادن سنگ آهک اطراف زندان کار کنند.

زندان رومو پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی متروک و اندکی پس از آن در آب‌های زیرزمینی غرق شد. این بنا هنوز هم تا حدی قابل مشاهده است. از بقایای آن می‌توان به سیم خاردار‌ها و ماشین آلات اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

زمین لرزه باعث شد که هراکلئون شهر باستانی مصری تونس بیش از هزار سال پیش زیر آب دریای مدیترانه غرق شود.

تیمی از باستان شناسان فرانسوی ۶۴ کشتی، ۷۰۰ لنگر، مجسمه ۱۶ پا و سکه‌های طلا از شهر باستانی مصر هراکلئون را در سواحل اسکندریه پیدا کردند؛ قدمت این آثار باستانی به ۲۳۰۰ سال پیش می‌رسد.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

بندر رویال (پورت رویال) در جنوب غربی جامائیکا نیز در دهه ۱۶۰۰ بر اثر زلزله تخریب شد.طبق گزارش AP News، پورت رویال ۳۰۰ سال پیش به دلیل وجود شایعات و دزدان دریایی به عنوان «شرورترین شهر روی زمین» شناخته شده بود.

زلزله قسمت زیادی از شهر پورت رویال را در سال ۱۶۹۲ ویران کرد، اما آنچه از آن شهر در زیر ۴۰ فوت آب باقی مانده، یک میراث ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

برج کورون از دریاچه رسیا (یک دریاچه‌ مصنوعی در بخش تیرول جنوبی در شمال ایتالیا) تنها باقیمانده شهر روی آب است.

به گزارش یکی از مجله‌های ایتالیا، یک شرکت برق در سال ۱۹۵۰ برای ایجاد یکی از بزرگترین دریاچه‌های مصنوعی، دو دریاچه طبیعی را با هم ادغام کرد و این کار ساکنان شهر ۱۵۰ نفری کورون را مجبور به جابجایی کرد.

امروزه برج کورون تنها قسمت شهر کورون است که در بالای آب دیده می‌شود. زنگ‌های این برج در سال ۱۹۵۰ برداشته شدند، اما برخی از افراد ادعا می‌کنند هنوز هم می‌توانند صدای زنگ‌ها را بشنوند.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

شهرک کوچک مدیانو در اسپانیا در سال ۱۹۷۴ برای ایجاد یک مخزن غرق شد.

تنها باقیمانده از شهرک کوچک مدیانو، بالای یک برج کلیسای قرن شانزدهم است که از روی آب دیده می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر

دهکده‌های گمشده انتاریو در کانادا در سال ۱۹۵۸ برای ایجاد یک دریاچه مصنوعی غرق شدند.

St. Lawrence Seaway برای پیوند دادن دریاچه‌های بزرگ و رودخانه سنت لارنس با اقیانوس اطلس ایجاد شده است.

گفتنی است ۴۵۰۰ نفر از ۹ شهر کوچک باید برای ساخت کانال‌های لازم برای ایجاد دریاچه سنت لورنس (یک دریاچه مصنوعی) نقل مکان می‌کردند.

شهر‌ها در اول ژوئیه سال ۱۹۵۸ غرق شدند و اکنون که در زیر آب دفن شده اند، به عنوان «دهکده‌های گمشده» شناخته می‌شوند.

جاذبه‌های تاریخی غرق شده در جهان + تصاویر


به گفته دانشگاه ناتینگهام، پاولوپتری در یونان، قدیمی‌ترین شهر غرق شده در جهان است.

باستان شناسان آثار مصنوعی سرامیکی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش به نئولیتیک نهایی (۴۵۰۰-۳۲۰۰ قبل از میلاد) را کشف کردند. یافته‌های آن‌ها حاکی از وجود شهری است که زمانی مرکز تجارت دریایی بوده است.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟