یکی از ایده های جالب و زیبایی که به وسیله آن می توان شمع های مختلفی درست کرد استفاده از مداد شمعی است که شما می توانید با کمک مداد شمعی های اضافه و بلااستفاده ای که دارید شمع های زیبایی به صورت اشکال مختلف بسازید. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه ساخت شمع با مداد شمعی به صورت مرحله به مرحله آشنا کنیم.

آموزش ساخت شمع با مداد شمعی

شمع سازی از هنرهای جذاب و دوست داشتنی است، ساخت شمع ژله ای، شمع سازی با پارافین، شمع های تزیینی و… از جمله رایج ترین روش های شمع سازی هستند. اما ما در این مطلب می خواهیم روشی متفاوت و خاص برای ساخت شمع های زیبا و تزیین با شمع را معرفی نماییم. ساخت شمع با مداد شمعی در واقع راهکاری جالب و کاربردی برای استفاده بهینه از مداد شمعی هایی است که مدت ها بدون استفاده مانده اند و می توان به جای دور ریختن آن ها با کمی خلاقیت با استفاده از ابزاری ساده آن ها را به شمع های مختلف و زیبایی تبدیل کرد و برای تزیین قسمت های مختلف از آن ها استفاده نمود.

ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان

بنابراین اگر تمایل دارید با سلیقه و خلاقیت خود شمع های جالب و متفاوتی بسازید و به شمع آرایی اتاق خواب، اتاق پذیرایی و میزهای مختلف بپردازید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نموده و با شیوه درست کردن این شمع های زیبا و جذاب به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

وسایل لازم : مداد شمعی جاشمعی شیشه ای یا پلاستیکی شفاف دستکش پارچه ای پارافین رنده شده پارافین معطر سفید یا بی رنگ به صورت اختیاری فنجان مناسب برای مایکروویو فیتیله شمع چاقو قاشق قیچی نحوه درست کردن شمع :

در مرحله اول ابتدا مقداری از پارافین رنده شده را برداشته و آن را درون فنجان بریزید. سپس فنجان را حدود ۳۰ الی ۶۰ ثانیه درون مایکروویو قرار دهید، تا زمانی که پارافین به طور کامل ذوب شود و در صورت نیاز آن را هم بزنید. زمانی که فنجان را از مایکروویو بیرون می آورید حتما دستکش دست کنید.

سپس پارافین ذوب شده را درون جاشمعی که از قبل انتخاب کرده اید ریخته و خیلی سریع فیتیله شمع را به شکلی داخل جاشمعی بگذارید که کفش به طور کامل داخل پارافین قرار گیرد. حدود سی ثانیه منتظر بمانید تا پارافین کاملا سفت شود.

ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان

در این مرحله باید رنگ های شمعی که می خواهید بسازید را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید نوع انتخاب رنگ ها باید به گونه ای باشد که از نظر طیف رنگ نزدیک به هم باشند. سپس کاغذی که دور مداد شمعی ها قرار گرفته را باز کنید و آن ها را به ترتیبی که با توجه به سلیقه خود برای درست کردن شمع در نظر گرفته اید بچینید.

سپس مداد شمعی که برای اولین لایه انتخاب کرده اید را برداشته و آن را به پنج قطعه کوچک تقسیم بندی نمایید. بعد از آن نیمی از قطعه های مداد شمعی اول را درون فنجان ریخته و حدود سه چهارم فنجان را با استفاده از پارافین پر کنید. در صورتی که جاشمعی بزرگی انتخاب کرده اید باید مقدار پارافین را بیشتر در نظر بگیرید.

ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان

هر چقدر مقدار مداد شمعی درون پارافین کمتر باشد شمع شما بهتر می سوزد. به همین دلیل بهترین کار این است که از تمام مداد شمعی استفاده نکنید. در صورتی که تمایل دارید شمع تان معطر باشد حدود نیمی از یک حبه پارافین معطر را به این ترکیب اضافه نمایید. همچنین باید پارافین معطر را به تمام قسمت های شمع بیفزایید.

در مرحله بعدی فنجان محتوی مخلوط را درون مایکروویو قرار دهید و آن را بر روی سه دقیقه تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که هر سی ثانیه باید فنجان را بیرون آورده و مخلوط را هم بزنید. همچنین امکان دارد که نیاز نباشد پارافین را به مدت سه دقیقه حرارت دهید. زمانی که پارافین به طور کامل ذوب شد در این صورت می توانید مایکروویو را خاموش نمایید.

ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان

زمانی که مخلوط به طور کامل ذوب شد به آرامی آن را درون جاشمعی بریزید. هنگامی که مخلوط را درون جاشمعی می ریزید به لبه های داخلی فیتیله توجه داشته باشید.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که نیازی نیست تمام مخلوط را درون جاشمعی بریزید. باید ارتفاع جاشمعی و تعداد رنگ ها را در نظر داشته باشید تا بدین صورت ضخامت تقریبی هر لایه تعیین گردد. البته می توانید با استفاده از ماژیک ضخامت هر لایه را از بیرون علامت گذاری نمایید و پس از درست نمودن شمع آن ها را پاک کنید. در صورتی که مخلوط به دیواره جاشمعی مالیده شد اجازه دهید تا خشک شود و بعد شمع را خراش دهید.
ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان
سپس باقی مانده مخلوط را یا دور ریخته و یا این که در جاشمعی های دیگری بریزید و درون فنجان را با استفاده از دستمال کاغذی به خوبی تمیز کنید. در زمان ساختن شمع توجه داشته باشید که نباید فنجانی که برای ذوب کردن پارافین استفاده نمودید را با آب بشویید.
اجازه دهید تا پارافین درون جاشمعی به طور کامل سرد و سفت گردد. خشک شدن پارافین در هوای اتاق ۱۵ الی ۲۰ دقیقه و درون یخچال بین ۵ الی ۷ دقیقه به طول می انجامد. پیش از این که اولین لایه به طور کامل سفت گردد به سراغ مرحله بعدی نروید.
ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان
تمامی مراحل گفته شده را برای لایه های بعدی شمع مجددا تکرار نمایید. باید توجه داشته باشید که آخرین لایه باید یک الی دو سانتی متر با لبه جاشمعی فاصله داشته باشد. زمانی که آخرین لایه را اضافه نمودید و به طور کامل سفت شد فیتیله را به اندازه ای کوتاه نمایید که حدود یک سانتی متر با سطح شمع فاصله داشته باشد.
ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان اکنون شمع شما آماده شده است و به همین شکل می توانید شمع های دیگری را با مدل های مختلف و به شکل مورب بسازید که برای انجام این کار تنها لازم است که در زمان ریختن پارافین درون جاشمعی و موقع سفت شدن آن ظرف موردنظر را به شکل مورب نگه دارید.
ساخت شمع با مداد شمعی بدون پارافین با روشی ساده و آسان
امیدواریم که در مطلب ارائه شده با آموزش ساخت شمع با مداد شمعی به صورت مرحله به مرحله و به طور کامل آشنا شده باشید و از این بخش آموزشی نهایت لذت را برده باشید و هم چنین بتوانید طبق توضیحات گفته شده این شمع زیبا را با سلیقه خود در منزل بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید.