شهر پیر تاریخ یزد از دیروز تا امروز


شهر پیر تاریخ یزد از دیروز تا امروز

یزد - ایرنا - شهر پیر تاریخ یزد از دیروز تا امروز کتابی دو جلدی درباره تاریخ یزد است که به قلم صادق بهجت به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب در شمارگان یک هزار و ۲۰۰ نسخه به ویراستاری فاطمه محسن زاده، با خطاطی روی جلد سیدابوالقاسم بهشتی و طراحی جلد محسن فتاح آماده چاپ شده که جلد اول آن توسط اتشارات امیر سیدعلیزاده با عنوان یزد از دیروز تا امروز/ یادها و خاطره‌ها در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

اکبر قلمسیاه در مقدمه این کتاب آورده است در سال‌های اخیر که خاطره‌نویسی رواج یافته، نشر کتاب‌هایی در این باب همچون موجی مواج نگاشته می‌گردد و برخی از آنها از لحاظ بیان گوشه هایی از تاریخ معاصر و زوایایی ناگفته از زندگی اجتماعی ما حائز اهمیت است.

نویسنده در فصل اول این کتاب با عنوان شهر پیر تاریخ نوشته است، یزد زمانی در قلمروی مملکت مادها و نام اصلی آن ایساتیس بود، کوروش کبیر پس از آنکه دولت ماد را منقرض ساخت این ایالت را ضمیمه کشور خود کرد، با کشف گورهای کهنه و ظرف‌های شکسته در جایی که امروز هرفته نامیده می‌شود روشن شد. فرافر اولین نام بود که اکنون به قول عوام هرفته است که در جنوب غربی یزد امروز واقع است و تا مرکز شهر امروز ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از مجرای آبی که از شیرکوه به دامنه کوه مهریزی می‌آمد در صحرایی که جایگاه شهری باستان را نشان می‌دهد مشروب می‌شد. صدها تا هزارها سال است که این مجرا از کار افتاده و سیل‌هایی آن ر ویران کرده و تنها از آثار به جای مانده می توان دریافت روزگاری آب در آن جریان داشته است ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل