اخلاق در کسب و کار ارزش برند را افزایش می دهد


اخلاق در کسب و کار ارزش برند را افزایش می دهد

دکتر علیپور گفت: اخلاق در کسب و کار نه تنها به عنوان سرمایه مزیت رقابتی شناخته می شود که این مزیت ارزش برند را افزون می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر محمد صادق علیپور» امروز (یکشنبه اول تیر) در نشست نقد و بررسی کتاب «اخلاق و احکام کسب و کار» که در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، گفت: کتاب اخلاق و احکام کسب و کار برای دانشجویان طراحی شده و برای نگارش آن از منابع زیاد و مختلفی استفاده شده است.

این نویسنده و مدرس دانشگاه عنوان کرد: هزاران سال قبل جمعیت اندکی وجود داشت و هر کس بنا بر ضروریات زمان مواد غذایی را تهیه می کرده و نیازی به تجارت به شکل امروزی وجود نداشته است. به مرور که جمعیت گسترش می یابد، انسان تولید و کسب و کار را یاد می گیرد، ضرورت پیدایش بازار ایجاد می شود. انسان ها یاد می گیرند که مبادله کالا داشته باشند و حتی به خاطر کنار هم بودن مجموعه قوانینی را وضع می کنند. در کتاب اخلاق و احکام کسب و کار به این مباحث پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه به تدریج مبادله کالا با خلق پول کنار گذاشته شد، بیان کرد: بدین ترتیب مباحث کسب و کار به وجود آمد. در داد و ستدهای داخلی مباحث ارزشی بر مبنای پذیرش عرف و دین قرار می گیرد. در کتاب اخلاق و احکام کسب و کار آوردیم که هر چیزی را نمی شود تولید و داد و ستد کرد مگر اینکه عرف و دین آن را پذیرفته باشند. خطوط قرمز برای تولید و داد و ستد را باید بدانیم. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در داد و ستد کالا با کشورهای دیگر مجموعه ای از قوانین بین المللی و گمرکی وجود دارد، افزود: نکته حائز اهمیت اعتمادسازی از طریق قوانین درست است. اعتماد یک سرمایه ملی محسوب می شود؛ یک تولیدکننده باید بپذیرد آنچه تولید می کند، معیار و مشخصات درستی باشد و عین همان کالا به دست مشتری برسد.

دکتر علیپور اخلاق را نکته مهمی در فضای رقابتی دانست و گفت: اخلاق در کسب و کار نه تنها به عنوان سرمایه بلکه مزیت رقابتی شناخته می شود و این مزیت است که ارزش برند را افزون می کند. آنچه در کتاب اخلاق و احکام کسب و کار به دانشجویان منتقل می کنیم، این است که خط کش و معیار درستی باید تعبیه شده باشد تا حداکثر رضایت را در مشتری ایجاد کنند. قرار نیست درگیر کالا شویم، قرار است کالا به ما خدمت کند؛ به عنوان مثال معیار اخلاق در تولید این است که اگر گفتیم شش پیچ و مهره در جایی تعبیه شود، قانونا باید آن شش پیچ و مهره در جای خود قرار داده شود، چیزی جز این یعنی اخلاق از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: متر و معیار در فضای کسب و کار در کشورهای مختلف متفاوت است. در تجارت بین المللی بعد از اعتمادسازی پایدارسازی مخاطبان بحث مهمی است. تخطی در هر کدام از متر و معیارها موجب سقوط تولیدکننده می شود. در اقتصاد کلان بحث درآمد، مصرف و پس انداز را داریم. اگر منابع درست تجهیز شود، تولید افزایش می یابد و رفاه جامعه زیاد خواهد شد. متر و معیارها در فضای کسب و کار از مباحث ارزشی آمده است. تمام ادیان به خصوص اسلام پایه های اخلاقی را در کشور پیاده می کنند. پایبندی به مباحث اخلاقی در کسب و کار مختص کشور ما نیست بلکه در تمام کشورها حاکم است. کمپانی ها برای اینکه سهم خود را در تجارت جهانی از دست ندهند، مجبورند که به قوانین پایبند باشند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش