کشف بیش از 950 تن مواد مخدر در سال 98


کشف بیش از 950 تن مواد مخدر در سال 98

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: قیمت موادمخدر در فروردین 99 نسبت به فروردین 98، به طور میانگین 50 درصد افزایش یافت.

به گزارش مشرق، اسکندر مومنی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: سال 98، سالی بسیار موفق برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با موادمخدر بود و در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی ماموریت داریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در چهار دهه گذشته اقدامات خوبی برای مقابله با موادمخدر انجام شده، گفت: در این سالها، در زمینه پیشگیری کمی غفلت کردیم، در حوزه درمان نیز باید پروتکلهای درمان بازنگری شود، در حوزه توانمندسازی نیز خوشبختانه ظرفیتهای خوبی در کشور وجود دارد و سازمانهای مردم‌نهاد و خیران اعلام آمادگی خوبی در این رابطه دارند.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر حدود سه هزار سازمان مردم‌نهاد در حال فعالیت هستند، افزود: تمرکز در یک حوزه ما را به نتیجه نمی‌رساند و هر چهار حوزه باید با هم پیش بروند.

بیشتر بخوانید:

این مقام مسئول تصریح کرد: تمرکز بر مبادی ورودی و شرق کشور، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی به جای اقدامات انتظامی صرف و تمرکز بر برخورد با باندهای بزرگ، سه اولویت اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه مقابله است، نتیجه این اقدامات نیز کشف بالاترین میزان موادمخدر در سال 98 (950 تن) و حتی در دنیا بود.

مومنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در کشف تریاک، هروئین و مرفین رتبه نخست را در دنیا دارد، خاطرنشان کرد: تعداد شهدای ما در سال گذشته نسبت به سال 97، 56 درصد کاهش، تعداد جانبازان 60 درصد کاهش، کشفیات سلاح افزایش، تلفات اشرار افزایش، مصادره اموال بیش از 50 درصد و قیمت موادمخدر در فرودین 99 نسبت به فروردین 98، به طور میانگین 50 درصد افزایش یافت.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: بیش از 73 درصد کشفیات موادمخدر در سال گذشته با کارهای اطلاعاتی صورت گرفت.

وی به اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه معتادان متجاهر پرداخت و بیان کرد: روند جمع‌آوری این افراد از اواخر سال 97 شروع شد، مناطقی مانند شوش، مولوی و هرندی پیش از سال 97 در اختیار معتادان متجاهر بود اما با شروع جمع‌آوری آنها کسب و کار رونق گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه با شیوع کرونا، روند جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شد، متذکر شد: همچنین دوره بازپروری برخی از آنها به اتمام رسیده و امکان جمع‌آوری آنها وجود نداشت به همین دلیل چهره شهر کمی دگرگون شد اما با طراحی پروتکلهای بهداشتی مجدداً جمع‌آوری این افراد در دستور کار قرار گرفت.

مومنی با بیان اینکه از پنج هزار معتاد جمع‌آوری شده، تست کرونا حدود 37 تا 38 نفر مثبت بوده، یادآور شد: در حوزه پیشگیری نیز طرح "یاریگران زندگی" به تصویب رسید و قرار شد در سال 98، این طرح در 20 هزار مدرسه اجرا شود که خوشبختانه در 12 هزار مدرسه، کار آموزش، پیشگیری و "قدرت نه گفتن" صورت گرفت و بازخورد خوبی داشت.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به فعالیت حدود هشت تا 9 هزار مرکز درمانی، اظهار کرد: مشکلی درباره بیمه معتادان متجاهر داشتیم که این موضوع نیز حل و اعتبارات لازم برای بیمه معتادان متجاهر در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات فعالیتهای بین‌المللی زیادی انجام می‌دهیم و در مجامع بین‌المللی مسئولیت‌پذیری تمام کشورها را بیان می‌کنیم، به تمام کشورها می‌گوییم اگر در راه مبارزه با موادمخدر مسئولیت‌پذیر نباشند، دود آن به چشم خوشان‌ می‌رود، در حوزه ما تروریست از مواد مخدر جدا نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیچیدگی مبارزه با موادمخدر آنقدر زیاد است که نیاز به تجهیزات جدید دارد، گفت: تحریمها مانع کار برای مقابله با مواد مخدر می‌شود.

مومنی در پاسخ به سوالی درباره شرکت رئیس‌جمهور در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: جلسات ستاد بر اساس قانون سالانه حداقل یک بار با حضور وی تشکیل می‌شود؛ البته در قانون آمده که مدیریت جلسات می‌تواند تفویض اختیار شود و باید بگویم این جلسات برگزار و تصمیمات اخذشده در آن پیگیری می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه تولیدات برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در صداوسیما و فضای مجازی افزایش یافته، تصریح کرد: پژوهشی از جوانان درگیر اعتیاد انجام شد که 33 درصد آنها گفتند قدرت نه گفتن نداشتند، اقدامات خوبی برای آگاه‌سازی صورت گرفته اما کم است.

وی درباره بدهی ستاد موادمخدر به مراکز کاهش آسیب بهزیستی، بیان کرد: این مشکلات و بدهی‌ها همواره بوده، ستاد مبارزه با موادمخدر یک ستاد اجرایی نیست، یک ستاد برنامه‌گذار و ناظر است، هر دستگاهی اعتبار خاص خودش را دارد و ستاد نیز کمی کمک‌کننده است.

این مقام مسئول با اشاره به شایعات مطرح شده از ابتدای شیوع کرونا درباره مصرف موادمخدر و عدم ابتلای مصرف‌کننده به کرونا، گفت: باندهای بزرگ بین‌المللی برای افزایش مصرف موادمخدر پشت این قضیه بودند که تکذیب و اطلاع رسانی شود

مومنی بیان کرد: در سالهای گذشته ابتدا تریاک، سپس حشیش و شیشه در صدر مصرف بود اما با تلاشهای صورت‌گرفته مصرف شیشه در رتبه چهارم قرار گرفت، دانش تولید شیشه پیچیده است، آمریکا به افزایش کارگاه‌های تولید شیشه در افغانستان کمک کرد و بیشتر مقصد شیشه کشورهای اروپایی است. البته قیمت تمام به جز ماده‌ مخدر شیشه افزایش یافت.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بهترین قانون نیز با مرور زمان باید به‌روز آمدی شود، گفت: موضوع قانون مبارزه با موادمخدر یک ضرورت اجتناب‌پذیر است و با این قانون موجود جز هدر دادن منابع، اتفاق دیگری روی نمی‌هد، این اجماع اکنون در تمام اعضای عضو ستاد وجود دارد که قانون باید به روز شود، حداقل زمان برای نگهداری معتادان متجاهر دو سال است.

وی افزود: می‌گوییم قانون اصلاح شود، بازدارندگی و ضربه به بنیانهای قاچاقچیان حرف نخست را می‌زند، هم در حوزه پیشگیری، هم درمان و هم مقابله باید قانون مبارزه با موادمخدر به‌روز شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نگهداری معتادان متجاهر در مدت سه تا 6 ماه به هیچ وجه کفایت نمی‌کند، از مجلس شورای اسلامی خواست برای بازنگری قانون مبارزه با موادمخدر اقدامات خود را انجام دهند.

مومنی با بیان اینکه افزایش فزاینده تولید شیشه در افغانستان روی داد، گفت: مصرف شیشه در کشور افزایش قابل توجهی نداشت و همچنان رتبه چهارم را دارد، در مجموع کشفیات شیشه در سال گذشته حدود چهار برابر افزایش یافت که مسئولیت اصلی آن امریکایی هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: تعداد محدودی لابراتور شیشه در کشور وجود داشت که ضربه اساسی به آنها زده شد و می‌توان گفت در حد صفر است، بنابر آمار سازمان ملل توزیع مواد مخدر در فضای محازی افزایش یافته، سه کشور آلمان، هلند و انگلیس اعلام کردند که 50 درصد خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی صورت می‌گیرد. در کشور ما ضربات اساسی به باندهای فروش موادمخدر در فضای مجازی زده شده است.

وی با بیان اینکه موادمخدر جدید در بسته‌بندی و با توضیحات جدید وارد می‌شود، تصریح کرد: در واقع همان موادمخدر صنعتی و سنتی قبلی با بسته‌بندی، آرم و نوشته‌های جدید عرضه و بلافاصله شناسایی می‌شود.

این مقام مسئول درباره ساماندهی معتادان متجاهر داری بیماری واگیردار نیز متذکر شد: در جلسه اخیر ستاد چند بیمارستان برای این کار مشخص شدند، تعدادی نیز پذیرش صورت گرفت، دو مشکل درباره بیمه و عدم تمکین برخی بیمارستانها برای پذیرش آنها وجود داشت که مقرر شد هر بیمارستانی که از پذیرش امتناع کرد، به وزارت بهداشت و دستگاه قضائی معرفی شود تا برخورد لازم صورت گیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بین 60 هزار تا 100 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد، بیان کرد: البته سرشماری دقیق از آنها نمی‌توان گرفت و حدود دو هزار نفر از این افراد در تهران دارای بیماری دیگر علاوه بر اعتیاد هستند.

مومنی درباره ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر زن نیز خاطرنشان کرد: این موضوع نیز مصوب شده و ان‌شاءالله حداقل یک تا دو مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر زن در تهران فراهم می‌شود.

وی از شهادت هفت نفر در راه مبارزه با موادمخدر در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: شیوه قاچاقچیان نیز برای انتقال مواد مخدر نوین شده که به دستگاه‌های جدید نیاز داریم و تحریمها مانع ورود این تجهیزات می‌شود.

این مقام مسئول درباره میزان شیوع موادمخدر بین دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: در دهه 70 تا 90 افزایش شیوع موادمخدر را داشتیم نرخ شیوع بر اساس آخرین آمار بین‌ دانش‌آموزان 2.1 درصد است البته خوشبختانه این رشد متوقف شده همچنین میانگین سن اعتیاد در کشور 24 سال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022