مسجدی درکوچه پس کوچه های تاریخ جهرم


مسجدی درکوچه پس کوچه های تاریخ جهرم

در کوچه پس کوچه های تاریخ جهرم که قدم می گذاری نام مسجد «نو» را می شنوی که نقش تاریخی علمای این شهر در هدایت مردم و مبارزه با دستگاه شاهنشاهی و همچنین دلاورمردی های جوانان آن در حرکت های جهادگونه در دوران انقلاب و دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست.

خبرگزاری شبستان - جهرم:

در گوشه گوشه دیار کهن ایران زمین آثار گران بهایی وجود دارد که در دل هر کدام از آنها اسرار بسیاری نهفته است؛ این آثار نه تنها از جنبه تاریخی و هویت یک منطقه، گران سنگ و مهم بوده بلکه دارای جنبه های گردشگری بوده که این روزها در عرصه جذب توریسم و گردشگر بسیار مورد اهمیت هستند.

از جمله آثار تاریخی که از آن می توان به عنوان هویت هر شهر و منطقه از کشور یاد کرد، «مساجد» هستند که ایران اسلامی پیشینه درخشانی در ساخت این بناهای معنوی را دارا است؛ بنای قدیمی مساجد از حیث تاریخی بودن آن حال معنوی خاصی دارد و از حیث زیبایی و معماری اصیل آن در جذب گردشگر بسیار با اهمیت است.

دیار فارس که در شمار کهن ترین استان های کشور است دارای مساجد تاریخی و زیبایی بوده که نشان از حس دینی و معنوی مردم این خطه در پذیرش دین مبین اسلام و تقویت باورهای دینی در میان آنها است.

در ادامه معرفی مساجد استان فارس به دیار دارالمومنین جهرم سفر کرده ایم تا با یک مسجد دیگر از این شهرستان آشنا شویم؛ در کوچه پس کوچه های غرب شهر جهرم و در محله قدیمی «گازران» که گام بر می داریم به مسجدی می رسیم که اگرچه دست مرمت بر سر و روی آن کشیده شده اما در دل خود اسراری نفهته که گویای تاریخ حماسه ساز جهرمی ها در دوران پیش از انقلاب و همچنین دفاع مقدس دارد.

مدیر مرکز جهرم شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، می گوید: مسجد «نو» جهرم از مساجد قدیمی این شهرستان است که در سال ۱۳۱۲ به دست «نصرالله گلکار جهرمی» بنا نهاده شده است.

«مجیدرضا جهان مهین» با اشاره به قدمت حدود ۹۰ ساله مسجد «نو» جهرم، می افزاید: کتبیه نصب شده در این مسجد حاکی از قدمت ۸۷ ساله آن داشته که البته اقدامی برای ثبت شدن این بنا در فهرست آثار ملی انجام نشده است.

مسجدی درکوچه پس کوچه های تاریخ جهرم

مدیر مرکز جهرم شناسی با اشاره به اینکه مسجد «نو» در پیش از انقلاب اسلامی به عنوان مرکز و پایگاهی برای قیام علیه ظلم و فساد پهلوی مطرح بوده است، عنوان می کند: آیت الله آیت اللهی امام جمعه فقید جهرم در سال های ابتدایی ورود به این شهرستان در این مسجد سخنرانی داشته و با استقبال پرشور مردم همراه بوده است به نحوی که محوطه داخلی و بیرون مسجد مملو از جمعیت و همچنین مردم در پشت بام منازل همجوار به سخنان وی گوش فرا می سپردند.

وی با اشاره به اینکه این مسجد در فعالیت های انقلابی نقش اساسی داشته است، تاکید می کند: بیشتر سخنرانان مذهبی و قدیمی شهرستان جهرم در این مسجد سخنرانی می کردند.

جهان مهین با اشاره به اینکه اقامه نماز جماعت در مسجد «نو» همواره پایدار بوده و منجر به تعطیلی نشده است، اذعان می کند: از ائمه جماعت گذشته و مشهور این مسجد تا دهه ۱۳۳۰، حجت الاسلام «شیخ عطاءالله حقدان» و از آن به بعد تا قبل از انقلاب حجت الاسلام «سید محمد احمدی» بوده و پس از انقلاب تا کنون طلاب و روحانیون مختلف به اقامه نمازجماعت پرداخته اند.

مدیر مرکز جهرم شناسی با اشاره به فعالیت مسجد «نو» به عنوان مرکز جمع آوری سلاح در دوران پس از انقلاب عنوان می کند: به فرمان آیت الله «سید ابراهیم حق شناس» و آیت الله «سید حسین آیت اللهی»، سه مرکز برای جمع آوری سلاح‌ها تعیین می شود که یکی از آنها سرداب زیرزمینی منزل آیت الله حق شناس (ره) بود که بعداً به مسجد نو، کوی گازران منتقل شد.

وی با اشاره به رونق مسجد در دوران جنگ تحمیلی به عنوان مرکزی برای اعزام نیرو به جبهه حق علیه باطل، اظهار می کند: از این مسجد تعداد 50 شهید تقدیم به نظام اسلامی شده است.

جهان مهین با اشاره به اینکه مسجد «نو» جهرم همچنان به فعالیت های دینی و مذهبی خود ادامه داده و مأمنی برای عبادت و بندگی خداوند است، اذعان می کند: در سال های اخیر نیز اقداماتی برای مرمت و بازسازی مسجد انجام شده است.

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟