در کدام مکان گردشگری در ایران امکان وجود کرونا نیست؟


در کدام مکان گردشگری در ایران امکان وجود کرونا نیست؟

گرم‌ترین نقطه زمین در گندم بریان این روزها دمای نزدیک به 71 درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند و می‌تواند به یکی از پتانسیل های گردشگری تبدیل شود زیرا در این ایام کرونایی به هیچ وجه امکان زنده ماندن ویروس کرونا در این مکان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ استان کرمان سرزمین چهار اقلیم و شگفتی هاست، صحت این گفته را مرحوم محمد علی اینانلو، فعال گردشگری در ایران ثابت کرد و با حضور در گندم بریان در کویر شهداد و در حالی که کوه‌های سر به فلک کشیده و برف گیر هزار را می‌دید دمای هوا را در گندم بریان اندازه گرفت؛ دمایی که در آن یک تخم مرغ را بر روی یک سنگ در کویر طبخ کرد.

شهداد گرم‌ترین مکان مسکونی کشور

اما این آخرین دمای ثبت شده در شهداد نیست، عددی که تا امروز توسط مسئولان محلی ثبت شده اما مستند نشده است به ۷۱ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.

این در حالیست که روز سه شنبه گذشته، دمای شهر شهداد که جنوبی ترین منطقه مسکونی کویر لوت محسوب می‌شود نیز به ۵۰ درجه سانتیگراد رسید و شهداد گرم‌ترین شهر کشور شد.

این لقبی است که این شهر در اکثر روزهای تابستان به خود اختصاص می‌دهد و سابقه ثبت ۵۳ درجه را نیز دارد.

پیش از این؛ از صحرای نوادا، کالیفرنیا و کویر لیبی و الجزایر به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین سخن گفته می‌شود که دمایی بین ۵۵ تا ۶۰ درجه در این مکان‌ها ثبت می‌شد.

طبق اعلام ناسا و در جریان بررسی‌های پژوهشی این مرکز علمی دمای هوا در گندم بریان در طول تابستان به ۷۱ درجه نیز می‌رسد که برای انسان‌ها غیر قابل تحمل است

اما طبق اعلام ناسا و در جریان بررسی‌های پژوهشی این مرکز علمی دمای هوا در گندم بریان در طول تابستان به ۷۱ درجه نیز می‌رسد که برای انسان‌ها غیر قابل تحمل است.

گندم بریان بخشی از پرونده ثبت جهانی کویر لوت به عنوان تنها اثر ثبت طبیعی ایران در فهرست آثار جهانی است، جاذبه‌های کویر شهداد تا قبل از شیوع کرونا هر ساله هزاران گردشگر اروپایی را به این مکان جذب می‌کرد.

میراث فرهنگی استان کرمان برای کسب درآمد و توانمندی سازی مردم محلی که اکثراً محروم هستند واحدهای بومگردی را فعال کرد و هم اکنون صدها خانه مردم محلی به مرکز پذیرایی از گردشگران خارجی تبدیل شده است.

خانه‌هایی که در زمان اوج کرونا و هم اکنون خالی از گردشگر شده‌اند.

هنوز اقدامی برای ثبت دقیق دما در گندم بریان انجام نشده است

محمد احمدی، فعال گردشگری، کویر لوت را یکی از جاذبه‌های بی نظیر استان کرمان می‌داند که ثبت جهانی آن استان کرمان را بیش از گذشته سر زبان‌ها انداخت.

وی گفت: معرفی این داشته‌ها در راستای توسعه گردشگری در استان کرمان بسیار مهم است به عنوان مثال کسی تردید ندارد که گرم‌ترین نقطه زمین در شهداد قرار گرفته است اما هنوز دمای واقعی منطقه مشخص نشده است، گزارشی از ناسا در سالهای اخیر منتشر شد که دمای این بخش از کویر را ۷۱ درجه ثبت کرد اما مردم محلی می‌گویند این دما در برخی از روزهای گرم سال به مراتب بیشتر می‌شود.

دمای این بخش از کویر را ۷۱ درجه ثبت کرد اما مردم محلی می‌گویند این دما در برخی از روزهای گرم سال به مراتب بیشتر می‌شود.

این فعال گردشگری می‌گوید: کویر لوت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان قرار دارد اما ۷۰ درصد از جاذبه‌های کویر از جمله کلوت ها، تپه‌های شنی، گلدان‌های شنی، رودخانه شور، دره‌های زیبا و منحصر به فرد، گندم بریان در کرمان قرار گرفته است.

این فعال گردشگری بیان کرد: حضور در گندم بریان در طول روز عملاً در فصل‌های پاییز و زمستان امکان پذیر است و گردشگری در کویر در تابستان مخاطره‌های زیادی همراه دارد زیرا دمای هوا آنقدر زیاد است که می‌تواند ظرف چند ساعت یک موجود زنده را از بین ببرد و خودروهای معمولی نیز در این دما از کار می‌افتند.

لزوم توجه به گردشگری ماجراجویانه و علمی در کویر

وی بیان کرد: نکته قابل توجهی که وجود دارد اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا برای گردشگری برمبنای ماجراجویی نیز برنامه دارند و با استفاده از تجهیزات روز و راهنمای گردشگری درآمدزایی قابل توجهی ایجاد می‌شود که این مساله در کویر لوت و گندم بریان مغفول واقع شده است. بسیاری از گردشگران حاضرند برای گرفتن یک عکس در این محیط هزاران دلار خرج کنند.

وی گفت: دمای هوا در گندم بریان آنقدر بالاست که جسد حیواناتی که در این منطقه دیده شده است بعد از خشکیدن نمی پوسد چون هیچ میکروارگانیزمی نمی‌تواند در این محیط فعالیت کند.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه تاکنون کار علمی مشخصی برای ثبت دما در منطقه انجام نشده است می‌گوید: وجود چنین پتانسیلی می‌تواند یکی از فرصت‌های گردشگری در کشور محسوب می‌شود.

دمای هوا در گندم بریان آنقدر بالاست که جسد حیواناتی که در این منطقه دیده شده است بعد از خشکیدن نمی پوسد چون هیچ میکروارگانیزمی نمی‌تواند در این محیط فعالیت کند.

کارشناس اداره هواشناسی استان کرمان نیز می‌گوید: ما مشخصاً در گندم بریان کار ثبت دما را انجام نداده‌ایم چون درخواستی در این زمینه مطرح نشده است.

مریم سلاجقه افزود: یک ایستگاه هواشناسی در نزدیکی شهر شهداد وجود دارد که معمولاً ثبت دما در این ایستگاه انجام می‌شود که تا گندم بریان فاصله قابل توجهی دارد با این وجود در اکثر روزهای تابستان بیشترین دمای ثبت شده استان مربوط به همین ایستگاه است.

تأثیر کرونا بر گردشگری در کویر

وی گفت: از نظر علمی امکان ثبت دقیق دمای هوا در گندم بریان یا هر منطقه دیگری از کویر وجود دارد.

مسئول میراث فرهنگی در شهداد اظهارداشت: با توجه به افزایش قابل توجه هوا در گندم بریان از مردم می‌خواهیم در این فصل از سال از حضور در این منطقه جدا پرهیز کنند.

حجت ابراهیمی بیان کرد: گردشگران حرفه‌ای با تجهیزات کامل و راهنما می‌توانند در این منطقه حضور یابند که اکثراً برای تحقیقات علمی یا مستند سازی انجام می‌شود.

وی گفت: کویر لوت مملو از جاذبه‌های غافلگیر کننده و زیبا برای گردشگران است که معرفی این جاذبه‌ها در سال‌های اخیر موجب شده کویر شهداد به نخستین جاذبه گردشگری استان تبدیل شود که پس از شیوع کرونا و به دلیل محدودیت‌ها حضور گردشگران در منطقه کمتر شده است.

ثبت دمای دقیق و مستند گندم بریان با حضور مسئولان یونسکو می‌تواند در راستای ایجاد جذابیت‌های بیشتر برای گردشگران خارجی و جذب درآمد پایدار و ارز آوری مؤثر باشد و زمینه معرفی بهتر کویر لوت را فراهم آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل