بازی فکری از جمله بازی هایی می باشد که بسیار جالب و سرگرم کننده بوده و ویژگی اصلی که دارد این است که ذهن را درگیر می کند و همین موضوع باعث افزایش هوش و حافظه در افراد می شود. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه ساخت بازی فکری جذاب و پرطرفدار با استفاده از ابزار ساده آشنا کنیم.

ساخت کتاب داستان کودکانه، ساخت کاردستی های علمی، ساخت انواع کاردستی کودکانه با کاغذ یا مقوا، ساخت وسایل و بازی های فکری و… از جمله فعالیت های خلاقانه ایی می باشد که اغلب توسط والدین یا مربیان به کودکان آموزش داده می شود و باعث تقویت ذهن و خلاقیت بچه ها می شود. برخی از این موارد را قبلا آموزش داده ایم حال می خواهیم نحوه ساختن بازی های هوشی را ارائه دهیم که مطمئنا برای شما نیز جذاب خواهد بود.

نحوه ساخت بازی فکری با وسایل مختلف

بازی های فکری از آن دسته بازی های پرطرفدار هستند که برای تمامی رده های سنی طراحی شده اند و هر کدام از آن ها سبک و قوانین مخصوص به خود را دارند. بسیاری از افراد با توجه به قدرت تخیل و ذهن خلاقی که دارند تمایل دارند با استفاده از ساده ترین ابزار به ساخت بازی فکری جدیدی بپردازند.

شما می توانید همراه با کودکتان در منزل با استفاده از آن چه که در دسترس دارید یک بازی فکری جدید ابداع نمایید و یا این که یک بازی مشابه بازی های موجود و مطابق با قوانین آن خلق کنید.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

اگر از جمله افرادی هستید که به بازی های فکری علاقه مندید و مایلید بازی های جدیدی را طراحی نمایید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی نموده و با نمونه بازی های جالبی در این زمینه آشنا شوید.

ساخت بازی جذاب مونوپولی

این بازی یک بازی قدیمی محسوب می شود. به منظور انجام این بازی به یک صفحه بازی، دو دسته کارت مخصوص و تاس احتیاج دارید. مقصود از این بازی در احاطه قرار گرفتن خانه های خاصی از صفحه بازی می باشد. این بازی را می توانید با استفاده از تلفن همراه انجام دهید ولی در صورت ایجاد تنوع می توانید الگوهای مخصوص این بازی را در اینترنت پیدا کرده و آن ها را در اندازه های مناسب و دلخواه پرینت بگیرید و بعد از آن صفحه پرینت گرفته شده را با استفاده از چسب نواری یا چسب مایع بر روی یک صفحه چوبی چسب بزنید. اکنون زمین بازی شما آماده شده است.

در صورتی که خودتان در طراحی مهارت دارید می توانید به جای پرینت گرفتن الگوهای آماده خودتان الگوی موردنظرتان را طراحی کنید و از آن پرینت بگیرید. در صورتی که پرینتر در دسترس ندارید می توانید خودتان روی یک مقوا یا کاغذ صفحه مخصوص بازی را طراحی کنید.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

طراحی بازی های فضای باز در خانه

برای اجرای این دسته بازی ها همچون لی لی، راه رفتن بین خانه ها، دوز، نقطه بازی و …می توانید از یک تکه موکت یا پارچه و یک گچ کمک بگیرید. به منظور این کار کافی است صفحه بازی را با استفاده از گچ بر روی یک قطعه موکت بکشید و سپس بازی را آغاز کنید. برای بازی دوز و نقطه بازی می توانید از لیوان و یا کاسه های نشکن به عنوان مهره بازی استفاده نمایید.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

درست کردن صفحه شطرنج با استفاده از لگو

یکی از بازی های بسیار جذاب که باعث افزایش تمرکز و یادگیری مهارت حل مسئله بخصوص در کودکان می شود بازی شطرنج است. در صورتی که فرزند شما به انجام بازی بر روی صفحه اصلی و معمولی شطرنج تمایل ندارد می توانید با کمک لگو و با مشارکت خودش یک صفحه شطرنج زیبا برای او درست کنید. اگر که کودکتان به لگو علاقه داشته باشد قطعا از این ایده استقبال خواهد کرد.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

طراحی بازی جالب حدس بزن کیه

در این بازی جذاب و سرگرم کننده یک سری تصاویر رنگی و زیبا از افراد خانواده، دوستان و اقوام را جمع آوری کرده و در اجرای بازی از آن ها استفاده می شود. برای انجام این بازی کافی است از این مجموعه عکس پرینت گرفته و از اعضای بازی بخواهید تا عکس ها را شناسایی نمایند. شرکت کنندگان می توانند در مورد تاریخ تولد افراد و یا خاطره ای خوب از آن ها گفتگو کنند.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

درست کردن بازی دوز

این بازی در واقع یک بازی دو نفره است. در این بازی هر یک از افراد بازی به صورت نوبتی خانه های موجود در جدول را علامت گذاری می کنند. در نهایت برنده بازی شرکت کننده ای است که سریع تر از نفر دیگر یک سطر، ستون یا قطر از جدول را با علامت مربوط به خودش که به طور معمول دایره یا ضربدر می باشد را کامل کند. با انجام کمی تغییر و تنوع کودکان نیز به این بازی ساده جذب خواهند شد. برای این کار به جای استفاده از کاغذ یا تلفن همراه از یک تخته صاف به عنوان صفحه بازی کمک بگیرید. سپس چند تکه سنگ یا چوب صاف و کوچک جمع آوری نموده و آن ها را رنگ آمیزی کنید و بعد بازی را آغاز نمایید.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

بازی برداشتن جعبه

این بازی یک بازی بسیار سرگرم کننده بخصوص برای کودکان است. روند این بازی به این صورت است که شرکت کنندگان باید جعبه مورد نظر را بدون استفاده از دست و با کمک دهان از روی زمین برداشته و مسیری را که برای بازی مشخص شده است طی کنند. از هر نوع جعبه ای می توانید به منظور این کار استفاده نمایید.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

طراحی بازی جذاب چکرز

وسایلی که برای انجام این بازی نیاز دارید صفحه شطرنج و مهره های تخته نرد می باشند. در این بازی شرکت کنندگان بازی مهره های خود را به شکل اریب حرکت می دهند. در صورتی که بازیکنی بتواند از روی مهره های بازیکن دیگری بگذرد، آن مهره ها از داخل بازی خارج می شوند.

به منظور ایجاد تغییر و تنوع در بازی می توانید درب بطری یا سنگ های کوچک را جایگزین مهره ها نمایید. سپس مهره ها را با استفاده از کاغذ رنگی یا گواش رنگ آمیزی نمایید. بعد از آن صفحه موردنظرتان را با کمک مداد همانند صفحه شطرنج قسمت بندی کنید و سپس رنگ آمیزی نمایید و به این ترتیب چکرزی متفاوت و جدید را تجربه نمایید.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

درست کردن بازی حافظه

برای انجام این بازی می توانید تعدادی تصاویر را به شکل رنگی پرینت بگیرید یا نقاشی کنید و از آن ها برای اجرای بازی استفاده نمایید. در این بازی تصاویر به شکل پشت و رو بر روی صفحه بازی قرار گرفته می شوند و بازیکنان باید تصاویر مشابه را پیدا نمایند. این بازی در واقع یک بازی ساده و ارزان و در عین حال سرگرم کننده است.

ساخت بازی فکری در خانه با ساده ترین وسایل

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه ساخت بازی فکری با استفاده از وسایل ساده و در دسترس نهایت لذت را برده باشید و با بهره گیری از این بخش آموزشی بتوانید هر کدام از این بازی ها را که تمایل دارید در منزل بسازید. برای مشاهده آموزش های بیشتر و متنوع تر به بخش کاردستی مجله هنر در خانه مراجعه کنید و از جذاب ترین مطالب ما دیدن نمایید.