لزوم افزایش اثرگذاری تذکرات کتبی نمایندگان


لزوم افزایش اثرگذاری تذکرات کتبی نمایندگان

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: باید تدابیری بیاندیشیم که تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس به دولت، اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

لزوم افزایش اثرگذاری تذکرات کتبی نمایندگانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، روح الله متفکر آزاد در خصوص اهمیت جایگاه تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: ۵ نفر از نمایندگان به قید قرعه می‌توانند در هر جلسه صحن مجلس تذکر شفاهی بدهند و ممکن است نماینده‌ای یک ماه در نوبت باشد اما نتواند تذکر خود را بیان کند که در این موارد نمایندگان می‌توانند از تذکرات کتبی استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی مواقع ، ‌اتفاقی در یک حوزه انتخابیه رخ می‌دهد و نماینده آن حوزه حتما باید در آن زمینه موضع‌گیری کند؛ برای مثال اگر آب آشیامیدنی مردم در یک حوزه انتخابیه دچار قطعی شود، مردم توقع دارند نماینده‌شان در مجلس شورای اسلامی موضع گیری کند. در تذکرات کتبی یا شفاهی نماینده می‌تواند موضوعات این چنینی را مطرح کند.
وی افزود: از آنجایی که امکان بیان تذکر شفاهی را در هر جلسه می‌توان فقط به تعداد معدودی از نمایندگان اختصاص داد، در تذکرات کتبی، نمانیدگان می‌توانند تذکرات خود را مطرح کنند و توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی قرائت شود.
متفکرآزاد با بیان اینکه تذکرات کتبی و شفاهی بخشی از فرایند نظارت مجلس است، ادامه داد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و رئیس‌جمهور از تذکرات مطلع می‌شوند. تذکرات کتبی ، مهم و ارزشمند است اما برای اثرگذار بودن تذکرات کتبی باید در مجلس یازدهم تدبیر و برنامه‌ریزی کنیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تذکری در صحن قرائت می‌شود، برای رئیس جمهور یا دفاتر وزارتخانه‌های مختلف ارسال می‌شود، علاوه بر این باید برای پاسخ‌گیری بهتر نیز تدبیر کنیم. طبیعتا اگر به تذکرات نمایندگان پاسخی ندهند، عکس العمل‌های جدی‌تر باید انجام شود؛ مثلا وقتی ۱۰ تذکر داده می‌‍شود، اما پاسخی داده نمی‌شود باید سوالی مطرح شود تا وزارتخانه‌ها پاسخگوتر شوند.
وی با بیان اینکه اکنون الزامی برای پاسخگویی وزارتخانه‌ها به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان وجود ندارد، افزود: تذکر ابزاری است که اگر وزارتخانه‌ها متوجه شوند، به نفعشان است تا سریعتر پاسخ دهند. اما به طور کلی وزارتخانه‌ها یا رئیس‌جمهور وظیفه‌ای مانند آنچه در قبال استیضاح یا سؤال دارند، در قبال تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان ندارند.
متفکر‌آزاد با بیان اینکه از نمایندگان خواهش کرده‌ایم تا موضوعاتی را تذکر دهند که نمی‌توان با شیوه دیگری از پیگیری‌ها، آن مشکل را حل کرد، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا تذکراتی که یک موضوع دارند را تجمیع کنیم و که امضا‌های متعدد مطرح شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. برای مثال تذکری در مورد یک سیاست ضد جمعیت و خانواده، به امضای حدود ۴۰ نفر از نمایندگان رسید، قطعا با این روش ، تذکر، موثرتر خواهد بود. سعی می‌کنیم به سمت تجمیع تذکرات برویم و باید به دنبال ایجاد سازوکاری دقیق در این زمینه باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید