بررسی فقهی جرم‌انگاری پولشویی در مجله «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی»


بررسی فقهی جرم‌انگاری پولشویی در مجله «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی»

یازدهمین شماره مجله علمی «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» شامل 6 مقاله منتشر شد.

بررسی فقهی جرم‌انگاری پولشویی در مجله «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی»

به گزارش ایکنا؛ یازدهمین شماره مجله علمی «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» ویژه خرداد 99 منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «مبانی فقهی و حقوقی جرم‌انگاری پولشویی و پیشگیری وضعی از آن»، «دفاع از مظلوم از منظر نهج البلاغه»، «بهبود اخلاق حرفه‌ای معلمان در نظام آموزشی»، «نقش والدین و مجریان تعلیم و تربیت در کاهش مسائل تربیتی»، «تأثیر راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی»، «تأثیر فعالیت گروهی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان».

مبانی فقهی و حقوقی جرم‌انگاری پولشویی

در چکیده مقاله «مبانی فقهی و حقوقی جرم‌انگاری پولشویی و پیشگیری وضعی از آن» می‌خوانیم: «پولشویی فعلی مجرمانه و بر ضد اجتماع و امنیت اقتصادی است که در قوانین جزایی و متون فقهی در باب جرم‌انگاری و موضوع حرمت آن اشاره شده است. مبنای پولشویی را می‌توان از دو منظر فقهی و حقوقی مورد بررسی و مطالعه قرار داد، مبنای فقهی جرم انگاری پولشویی بر اساس قواعد فقهی لاضرر، احترام، قبح عقاب بلابیان، حفظ نظام و ید مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد و مبنای حقوقی نیز بر اساس اصولی همچون پیشگیری از جرایم و برقراری نظم عمومی می‌تواند مورد تحلیل قرار گیرد. در پیشگیری وضعی ، هدف ارائه ‌راهکار پیشگیرا نه اجتماعی و رشد مدار از پدیده ‌جرمی همچون پولشویی است. با توجه به روش کتابخانه‌ای و تحلیل و توصیف منابع فقهی و حقوقی، بررسی اهدافی همچون جرم‌انگاری پولشویی و راهکارهای پیشگیری وضعی از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

دفاع از مظلوم از منظر نهج‌البلاغه

در طلیعه مقاله «دفاع از مظلوم از منظر نهج البلاغه» آمده است: «ظلم و ستم امری نکوهیده و مخالف فطرت انسانی و بشری است. در دین اسلام نیز همواره به جهاد و مبارزه علیه ظلم و ستم دعوت شده است. همین طور ائمه اطهار(ع)و به ویژه امام علی(ع) در سخنان خود به این مورد اشاره کرده‌اند. قسط و عدل و دشمنی با ظلم و ظالم موضوعاتی است که در فرهنگ اسلامی و در قلمرو معارف نهج‌‏البلاغه اهمیتی خاص دارد و بخش عمده‏ای از گفتارها و نوشتارهای امام (ع) در نهج‌البلاغه به طور مستقیم یا غیر مستقیم- به بحث مزبور مربوط می‏شود.

نهج‌البلاغه کتابی حیات بخش و ارمغانی الهی برای جامعه بشری است شدت علاقه‏‌ حضرت به مساله‏‌ عدالت و سعی بلیغی که در اجرای آن داشته است، باعث شده که تمام عمر پر برکتش را در راه بسط و برقراری آن به کار گیرد و سرانجام نیز جان پاکش را در راه آن فدا کند. چنانکه که بسیاری معتقدند ایشان صرفاً به دلیل اجرای عدالت در محراب به شهادت رسیده است. در این مقاله سعی گردیده که به تحلیل و بررسی فرمایشات حضرت علی(ع) در باب مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم پرداخته و کاوشی در این دریای عمیق عرفان و معرفت صورت گیرد. باشد که از پیروان حقیقی آن حضرت و از جهادگران عرصه ‌مبارزه با ظلم و ستم باشیم.»

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !