از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا


از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا

تعطیلی مساجد اربیل به منظور مقابله با شیوع کرونا، بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا و نوشتن عبارت‌های نژادپرستانه بر دیوارهای سه مسجد در انگلیس ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در 31 خرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در سی و یکمین روز از خرداد ماه ۹۹:

مساجد اربیل تعطیل شدند

از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا

به نقل از «النعیم نیوز»، اتاق عملیات اربیل اعلام کرد: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمامی مساجد اربیل تا اواخر تیر ماه تعطیل خواهند بود و نماز جماعت نیز در مساجد برگزار نخواهد شد.

اتاق عملیات اربیل در بیانیه ای اعلام کرد: تمامی پاساژها، اماکن تجاری نیز از ساعت ده شب تا 5 صبح به جز داروخانه ها بسته خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: تمامی اماکن گردشگری، استخرها، سالن های ورزشی و بدنسازی نیز تا آغاز ماه آینده تعطیل خواهند بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه دینی اقلیم کردستان با موافقت وزارت اوقاف و امور دینی تصمیم به ممنوعیت اقامه نماز جماعت در مساجد گرفته اند.

همچنین در این بیانیه آمده است: بر اساس تصمیم دولت ساعت کاری ادارات نیز کاهش می یابد.

شیوع ویروس کرونا باعث شد تا درهای مساجد که بعد از مدتی تعطیلی باز شده بود، دوباره بسته شود.

ریاست مجلس اداره اقلیم کرد شمال عراق نیز هفته گذشته اعلام کرد: به دنبال شناسایی موارد ابتلا به ویروس کرونا بین کارکنان مجلس، فعالیت‌های آن به مدت 14 روز تعطیل شد.

بر اساس این بیانیه، پس از ابتلای یکی از کارکنان مجلس به ویروس کرونا در راستای تدابیر پیشگیرانه 197 نفر دیگر از جمله نمایندگان مجلس آزمایش داده‌اند.

بازدید مجازی غیر مسلمانان از مساجد بریتانیا

از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا

به نقل از «النعیم نیوز»، شورای اسلامی بریتانیا تصمیم گرفت بازدید سالیانه غیر مسلمانان از مساجد این کشور را امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار کند.

هدف از این اقدام، تصحیح چهره اسلام و معرفی مساجد به غیرمسلمانان است.

«هارون خان»، دبیرکل شورای اسلامی بریتانیا گفت: مردم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا از مساجد بازدید نمی کنند و برای همین مساجد غذا و اقلام بهداشتی میان بیمارستان ها توزیع می کنند.

از سویی دیگر، مساجد برنامه ای ترتیب داده اند تا غیر مسلمانان به صورت مجازی بتوانند از مساجد بازدید کنند.

برنامه تور مجازی امسال با همکاری یک سازمان با نام «The Great Get Together» انجام می ‌شود و علاقه‌ مندان می‌ توانند برای یک تور مجازی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه‌ای در یکی از مساجد انگلیس با مراجعه به آدرس https://www.visitmymosque.org/book-virtual-tour/ ثبت نام کنند.

این تورهای مجازی از روز جمعه(30 خرداد ماه) آغاز شده و تا روز یکشنبه اول تیرماه ادامه خواهد داشت.

سال گذشته بیش از 250 مسجد در روز باز مساجد، درهای مساجد را به روی غیر مسلمانان گشودند.

گفتنی است، برای نخستین بار در سال 2015 میلادی روز باز مساجد در 20 مسجد برگزار شد.

عبارت های نژادپرستانه بر دیوارهای سه مسجد بریتانیا

از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا

به نقل از «المصریون»، رسانه های بریتانیایی گفتند: گروه « کوکلوس‌کلان » بر دیوارهای سه مسجد«فاروق عزام، یک مرکز اسلامی و مسجد بلال» در شمال این کشور عبارت های اهانت آمیز ضد اسلامی نوشتند.

این گروه علاوه بر نوشتن عبارت های ضد اسلامی بر دیوار و پنجره های مسجد، نشان گروه خود را بر دیوار مسجد حک کردند.

اقلیت های مسلمان پلیس را از این حادثه با خبر کردند. نیروهای پلیس گفتند: نباید از این گونه حوادث چشم پوشی کرد، ما از مردم می خواهیم هر کسی که به نوعی از این حادثه اطلاعاتی دارد ما را باخبر کند.

به دنبال این حادثه، نیروهای گشتی پلیس در اطراف این مساجد حضور داشتند.

بنابر این گزارش، پخش تصاویری از این اقدام اهانت آمیز در توییتر با واکنش های منفی کاربران رو به رو شد.

کاربران این اقدام را محکوم کرده و گفتند: این اقدامی نژادپرستانه است، تخریب معنایی ندارد.

یکی از کاربران در شبکه اجتماعی نوشت: من ملحد هستم، اما این کار احساس مرا جریحه دار کرد. من از اینکه افرادی دست به این اقدامات می زنند، ناراحتم و شک می کنم که این افراد بویی از انسانیت برده باشند.

گروه «کوکلوس کلان»، نام سازمان ‌های همبسته‌ای در کشور ایالات متحده آمریکا است که پشتیبان برتری نژاد سفید، یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی‌گرایی و نفرت نژادی هستند.

آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود به اعمال غیراخلاقی‌ای متوسل می‌شوند. برای نمونه پریشان ساختن شکل خود و ترساندن سیاهان آمریکا استفاده از ابزار ترور، خشونت و ایجاد وحشت از جمله حربه‌های آنان جهت پیشبرد عقایدشان است.

مساجد بریتانیا مراسم مجازی «درهای باز» را برگزار می کنند

از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا

به نقل از «عرب نیوز»، مراسم سالیانه درهای باز که هر سال با حضور صدها نفر در مساجد سراسر انگلیس برگزار می شود به دلیل وجود پاندمی کرونا امسال به صورت مجازی برگزار می شود.

در شرایط عادی «از مسجد من بازدید کن» کمپینی است که بیش از 250 مسجد در سراسر بریتانیا برای برگزاری مراسم درهای باز را مورد حمایت قرار می دهد.

این کار هر سال با هماهنگی های شورای اسلامی بریتانیا انجام می شود اما امسال مراسم درهای باز برای پذیرایی و استقبال از پیروان همه ادیان به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور مجازی برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند در روزهای 19 تا 21 ژوئن از خانه هایشان در مراسم درهای باز مساجد شرکت کنند.

اگر چه مکان های عبادی اجازه پیدا کردند از روز 15 ژوئن درهای خود را به روی عبادت کنندگان باز کنند،مساجد تصمیم گرفته اند همچنان بسته بمانند.

علت تصمیم مساجد این است که تنها اجازه اقامه نمازهای فرادی به نمازگزاران داده شده است در حالی که به گفته متولیان مساجد برگزاری نمازهای جماعت از اصول اولیه حضور در این مکان های عبادی است.

مساجد شرکت کننده در کمپین مجازی مساجد تورهای مجازی برای بازدید از داخل مساجد را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند و به معرفی برخی از فعالیت هایی که دوران اپیدمی کرونا انجام شده است،می پردازند.

مجوز حضور ۵۰۰۰ نمازگزار در مسجد «تاوائو» مالزی صادر شد

از بازدید مجازی غیرمسلمانان از مساجد بریتانیا تا تعطیلی همه مساجد اربیل برای مقابله با کرونا

به نقل از «dailyexpress»، مسجد «الکوثر» واقع در «تاوائو» مالزی مجوز شرکت پنج هزار نفر در نمازهای یومیه و نمازهای جمعه این مسجد را صادر کرد.

«خالد محمد طاهر»،متولی مسجد «الکوثر» در این باره گفت: این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای فتوای صباح تصمیم گرفت به مساجد اجازه دهد نمازهای یومیه و نمازهای جماعت را بر اساس ظرفیتی که دارند برگزار کنند.

وی افزود: مسجد «الکوثر» ظرفیت پذیرایی از 17 هزار نمازگزار را دارد اما در نتیجه اعمال قانون رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مساجد قرار بر این شده است تا فقط پنج هزار نفر در نمازهای جماعت این مسجد شرکت کنند.

طاهر همچنین گفت: مسجد الکوثر همه تهمیدات لازم را برای مدیریت درست اجرایی کردن فرآیندهای عملیاتی مقابله با کرونا مانند به کار گیری فاصله گذاری اجتماعی در نظر گرفته است.

متولی مسجد الکوثر از حضور یک هزار و 100 نفر در اولین نماز جمعه این مسجد در روز 19 ژوئن (جمعه 30 خرداد) خبر داد.

وی در عین حال به همه افرادی که می خواهند در نمازهای جماعت شرکت کنند توصیه کرد که دستورالعمل های اجتماعی را در هنگام ورود و حضور در فضای مسجد برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا رعایت کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش