برای معرفی مصطفی به فیلم هایی بهتر از «چ» نیاز داریم/ نصرالله شاگرد چمران بود


برای معرفی مصطفی به فیلم هایی بهتر از «چ» نیاز داریم/ نصرالله شاگرد چمران بود

مهندس چمران با بیان اینکه شهید چمران در کنار امام موسی صدر جنبش بی نظیری آغاز کرد، گفت: قهرمانان بزرگی همچون سردار سلیمانی، شهید باکری، خرازی و چمران باید به جوانان معرفی شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مهدی چمران» امروز (شنبه، 31 خرداد) در نشست رسانه ای «عارف مجاهد» که در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: دکتر چمران فارغ التحصیل دانشکده فنی تهران بود که با بورس دولتی عازم آمریکا شد. او در مدرسه و دانشگاه شاگرد ممتاز بود. یکی از سخت گیرترین اساتید دکتر چمران یعنی مهندس بازرگان به او نمره 22 داد. دکتر چمران از ترمو دینامیک نمره 20 می گیرد و مهندس بازرگان که عادت داشته جزوه های دانشجویان را ببیند با دیدن جزوه چمران متعجب می شود و دو نمره دیگر به او می دهد. مهندس بازرگان جزوه دکتر چمران را کتاب می کند که این کتاب تا چند سال پیش تدریس می شد.

رییس بنیاد شهید چمران در ادامه اظهار داشت: دکتر چمران به دانشگاه تگزاس و سپس به دانشگاه برکلی رفت و اولین ایرانی بود که با فیزیک پلاسما کار کرد. در آمریکا بود که تصمیم گرفت به لبنان برود زیرا می خواست علیه اسراییل و همچنین رژیم شاهنشاهی بجنگد. دکتر چمران به الجزایر رفت، با جمال عبدالناصر آشنا شد و در مصر دو سال آموزش دید، سپس به آمریکا رفت و به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت. دکتر چمران شرایط شیعیان لبنان را دید و در کنار امام موسی صدر بحث مبارزه با اسراییل و رژیم شاهنشاهی را پیش گرفت.

وی عنوان کرد: دکتر چمران در بیروت نماند بلکه به شهر سور که مرز اسراییل بود، رفت؛ جایی خطرناک و زیر گلوله باران اسراییل. او در بین محروم ترین مردم با خانواده خود زندگی کرد و حرکت المحرومین را به وجود آورد و در کنار امام موسی صدر جنبش بی نظیری را آغاز کرد. دکتر چمران در تمام روستاهای لبنان هسته ای به وجود آورد تا آنها را مقاوم کند. برای هر یک از روستاها نیز فرماندهی انتخاب کرد. یکی از فرماندهان سید حسن نصرالله بود که 18 سال داشت. چند روز پیش سید حسن نصرالله گفت که از 15 سالگی شاگرد شهید چمران بوده است. شهید چمران توانست اسراییل را از جنوب لبنان بیرون کند و با کمک همرزمان اش تانک های اسراییلی ها را در جنوب لبنان منهدم کرد. این مسئله را نه اسراییلی ها گفتند و نه سوریه و فلسطین. سوریه و فلسطین سلاح زیادی داشتند و اگر این را می گفتند ممکن بود عده ای به آنها معترض شوند که چرا آنها با وجود سلاح زیاد تانک های اسراییل را منهدم نکردند. بدین ترتیب با تلاش های دکتر چمران شیعیان لبنان توانمند شدند و قدرت شان با پیروزی انقلاب اسلامی دو صد چندان شد.

رییس بنیاد شهید چمران با بیان اینکه قانون «پنج، سه ، دو» تا چند وقت پیش در لبنان حاکم بود، افزود: به موجب این قانون یعنی پنج مسیحی، سه اهل تسنن و دو شیعه برای استخدام مراکز دولتی باید به کار گرفته شوند و این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت لبنان شیعی هستند؛ حتی زمانی در مجلس لبنان دو نماینده شیعی بودند. امروز خوشبختانه شیعیان در لبنان حرف اول را می زنند و این تفکر به سوریه و عراق نیز منتقل شده است و مقاومت اسلامی در یمن، لبنان، عراق، افغانستان و بحرین به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه باید در مورد قهرمانان بزرگ کارهای خوبی صورت گیرد، گفت: باید فیلم سینمایی مانند چ و حتی بهتر از آن در مورد شهید چمران ساخته شود. باید قهرمانانی همچون سردار سلیمانی، شهید باکری، خرازی و چمران به جوانان ما که تشنه حقیقت هستند، معرفی شوند. شهید چمران خود یک هنرمند بود و در عکاسی و خوشنویسی تبحر داشت.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس