از «تصویب لایحه اخذ وام از آمریکا» تا «تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF»


از «تصویب لایحه اخذ وام از آمریکا» تا «تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF»

موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

31 خرداد 1302، مجلس شورای ملی لایحه اخذ پنج میلیون دلار وام از بانک‌ های آمریکایی را تصویب کرد.

31 خرداد 1321، اداره ‌ای به نام نظارت خواربار برای اجرای قانون منع احتکار و تنظیم امور خواربار کشور زیرنظر نخست ‌وزیر و به ریاست سرهنگ محمدعلی صفاری تشکیل شد.

31 خرداد 1322، دولت لایحه پانصد میلیون ریال وام از بانک ملی را برای خرید خواربار تقدیم مجلس کرد.

31 خرداد 1331، روزنامه «رکوردر» چاپ لندن طی مقاله تندی درباره ملی شدن صنعت نفت ایران ضمن اهانت به مردم ایران نوشت «نباید به متعصبین ایرانی اجازه داد دارایی گرانبهای ما را تصرف کنند!»

همچنین در این روز سه ماه پس از ملی شدن صنعت نفت ایران مدیریت پالایشگاه آبادان به دست مالک اصلی آن یعنی ملت ایران، افتاد.

31 خرداد 1335، بهره ‌برداری از یکی از چاه ‌های نفت آغاجاری آغاز شد.

31 خرداد 1346، ایران 105 میلیون تومان به مراکش وام داد.

31 خرداد 1356، سولیوان، سفیر جدید آمریکا در ایران در اتاق بازرگانی طی سخنانی گفت: دولت آمریکا علاقه‌ مند است ایران را مستقل و از لحاظ اقتصادی نیرومند و امن در مرزهای خود ببیند.

31 خرداد 1360، ۱۷۷ نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی بنی ‌صدر دادند.

31 خرداد 1375، پیشنهاد تحریم کامل تجاری و مالی جمهوری اسلامی ایران که از جانب «آلفونسو داماتو» سناتور جمهوریخواه آمریکا مطرح شده بود، در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد.

31 خرداد 1389، مدیرکل هدفمند کردن یارانه‌های وزارت رفاه گفت: هفتاد‌ و چهار درصد شهروندان شش استان کشور در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مشارکت کردند. افشین کیانی گفت: تعداد خانوارهای شرکت‌کننده در ۶ استان دو میلیون و ۱۵۰ هزار و ۱۵۰ نفر اعلام شد که از این تعداد یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۳۹۳ نفر دارای حساب بانکی و ۴۱۲ هزار و ۷۵۷ نفر فاقد حساب بانکی بودند.

31 خرداد 1390، نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با متولیان بازار پول شامل وزیر اقتصاد، رییس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها درخصوص تحولات بازار سکه و ارز تشکیل شد. به گفته رییس این کمیسیون، در این جلسه مقرر شد فروش ارز مسافری تنها محدود به باجه‌های فرودگاهی شود.

31 خرداد 1391، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: برای اولین بار اظهارنامه مالیات املاک اجاره‌ای در کشور از طریق خوداظهاری دریافت می‌شود.

31 خرداد 1395، کاظم جلالی بار دیگر با انتخاب از سوی هیات رئیسه مجلس، بر کرسی ریاست مرکز پژوهش های مجلس نشست.

31 خرداد 1397، سه روز فعالیت بی‌و‌قفه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در وین و گفت‌وگوهای طولانی او با همتایانش پشت درهای بسته، سرانجام اثر خود را بر پرتنش‌ترین نشست اوپک گذاشت. به این ترتیب صدوهفتاد و چهارمین نشست اوپک، با نتیجه‌ای غیر از آنچه آمریکا در زمینه افزایش تولید از اوپک انتظار داشت به پایان رسید تا به زعم کارشناسان «نشستی برد-برد» برای اعضای این سازمان به ثبت برسد.

31 خرداد 1398، کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعلیق ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را یکبار دیگر تمدید کرده است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس