هوا که گرم میشه ،حس بافتن بافتنی هم میره ولی یادگیری مدل بافتنی که ضرر نداره خصوصا اگه یکی از همراهان عزیز هنربازار درخواست کرده باشه.

این مدل خیلی ساده و در عین حال قشنگه .من اسمش رو نمی دونستم،به همین خاطر خودم اسمش رو گذاشتم غنچه .

تعداد دانه ها را فرد بگیرید .مثلا من ۲۱ دانه سرانداختم. دانه ها باید از رو بافته شود به غیر از ۳ دانه وسط که از زیر بافته می شود.یعنی از ۲۱ دانه ،۹ تا رو ،۳ تا زیر و ۹ تا رو.

دانه های پشت کار (رج برگشت) به همان شکلی که دیده می شوند.۹تا زیر،۳تا رو،۹ تا زیر

بافت مدل غنچه

پس زمانی که دانه ها از رو بافته می شوند باید مدل را ببافیم.چطور؟

وقتی به ۳ دانه که از زیر بافته شده رسیدید،دانه اول را با دانه قبلی که از رو بود جابجا می کنید. یعنی یک دانه ی رو و یک دانه زیر را از میل خارج کرده و دانه رو را در میل سمت چپ کرده و دانه ی زیر را از روی آن عبور داده و در میل سمت چپ قرار می دهیم و دانه زیر را از زیر و رو را از رو می بافیم.

بافت مدل غنچهاز ۳ دانه ای که از زیر بافته شده ،دانه وسط ثابت بافته می شود و جابجا نمی شود. دانه ی سوم با دانه ی بعدی که از رو است ،جابجا می شود .

بافت مدل غنچه

در هر رج که سمت رو را می بافید باید این جابجایی را انجام دهید. ( یک جابجایی به سمت راست و یک جابجایی به سمت چپ)می بینید که بین دانه های زیر فاصله می افتد.بافت مدل غنچه

دانه هایی که بین دو دانه زیر قرار می گیرد باید از رو بافته شود.این کار را ادامه می دهید تا ۳ یا ۴ دانه از دو طرف باقی بماند.

بافت مدل غنچه

حالا وقتی به دانه زیر رسیدید، آنرا تبدیل به ۵ دانه می کنید.یعنی دانه را می بافید ولی از میل خارج نمی کنیدو یک بار نخ را به میل می گیرید و دوباره دانه را می بافید و دوباره نخ را به میل می گیرید … تا ۵ دانه روی میل ایجاد شود.بافت مدل غنچه

بافت را ادامه می دهید و به ساقه دوم و سوم هم که رسیدید، اینکار را تکرار می کنید.

بافت مدل غنچه

سپس ۳ رج ،رفت و برگشت می بافید تا غنچه شکل بگیرد.

بافت مدل غنچه

وقتی به اندازه مورد نظر رسیدید،یک دانه از هر طرف غنچه کور می کنید(دوتا یکی) بافت را ادامه می دهید سپس رج برگشت را می بافید.

حالا در رج رو از هر غنچه ۳ دانه باقی مانده که یکباره کور می کنید(۳ تا یکی)

بافت مدل غنچه

مدل دیگر این است که فقط روی دو ساقه کناری غنچه می بافید و دانه وسط را به همان شکل قبل یعنی ۱ از زیر می بافید.بافت مدل غنچه

که بافت به این شکل می شود.بافت مدل غنچه

و در ادامه بافت ،دوباره دانه ها را از رو می بافید تا به وسط کار می رسید و ۳ دانه را از زیر می بافید .

بقیه بافت مثل قبل است.

بافت مدل غنچه

امید که از این آموزش استفاده کنید .

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

honarbazaar@