«دار و دسته دار علی» برای کودکان و نوجوانان سریال می شود


«دار و دسته دار علی» برای کودکان و نوجوانان سریال می شود

صحرایی از انتشار جلد دوم مجموعه «سنگر علاف ها» با عنوان «خمپاره های خواب آلود» خبر داد و گفت: این کتاب شامل 20 داستان کوتاه طنز دفاع مقدسی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «سنگر علاف ها» نوشته «اکبر صحرایی» مشتمل بر 55 داستان کوتاه کوتاه و 84 صفحه برای دومین بار از سوی انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. موضوع این کتاب که برای نوجوانان نوشته شده، دفاع مقدسی با زبان طنز است.« سنگر علاف ها » ادامه مجموعه « دار و دسته دار علی » است و به دلیلی استقبالی که از آن شد خیلی زود به چاپ دوم رسید. به بهانه انتشار «سنگر علاف ها» گفتگویی با نویسنده آن ترتیب دادیم. اکبر صحرایی از نویسندگانی است که در حوزه دفاع مقدس کتابهای بسیاری نوشته است که از آن جمله می توان به آرزوی چهارم، ورود ممنوع، کانال مهتاب، آنا هنوز می خندد، پرونده 312، 270 شاخه گل سرخ و سامورائی جزیره مجنون اشاره کرد. متن گفتگو بدین شرح است:

مهم ترین هدف شما از نوشتن « سنگر علاف ها» چه بود؟

در درجه اول هدفم انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نوجوانان بود، نسلی که دوران دفاع مقدس را ندیدند. معتقدم دوران دفاع مقدس ، پیام ها و آموزه های آن دوران باید به زبان ساده و سلیس در قالب های کتاب، فیلم، انیمیشن، سریال و بازی های کامپیوتری برای نوجوانان تبیین شود. در این زمینه نویسندگان، شاعران و فیلمسازان وظیفه خطیری دارند. هدف دیگرم این بود که شخصیت « دار علی» معرفی شود. «دار علی» شخصیت اصلی مجموعه « دار و دسته دار علی » است. از این مجموعه استقبال خیلی خوبی شد و برای همین تصمیم گرفتم که « سنگر علاف ها» را نیز در ادامه مجموعه « دار و دسته دار علی » بنویسم.

آیا «سنگر علاف ها» نیز ادامه دار است و قرار است مجلدهای دیگر آن در آینده به چاپ برسد؟

بله، سنگر علاف های دو را تحت عنوان «خمپاره های خواب آلود» نوشتم و سال گذشته آنرا به ناشری سپردم که متاسفانه با شیوع کرونا مصادف شد. ترجیح می دهم اسم ناشر را نیاورم زیرا احتمال دارد که ناشر را عوض کنم و کتابم را به انتشاراتی دیگر بسپارم.

قالب کتاب «خمپاره های خواب آلود» چیست؟

قالب «خمپاره های خواب آلود» برخلاف «سنگر علاف ها» داستان کوتاه کوتاه نیست بلکه داستان کوتاه است. داستان های «خمپاره های خواب آلود» دو تا چهار صفحه است.

«خمپاره های خواب آلود» شامل چند داستان است؟

این کتاب مشتمل بر 20 داستان کوتاه است. این داستان ها مانند نخ تسبیح به هم مرتبط هستند. «خمپاره های خوب آلود» حدود 120 صفحه همراه با تصویرگری است .

مخاطب«خمپاره های خواب آلود» بیشتر چه کسانی هستند؟

این کتاب برای نوجوانان نوشته شده است که جوانان هم می توانند آنرا بخوانند و لذت ببرند.

با توجه به استقبال خوبی که از مجموعه «دار و دسته دار علی» شده است، آیا قرار نیست فیلم و سریالی از آن ساخته شود؟

بله، اتفاقا این مساله مورد توجه قرار گرفته است. کارهای مقدماتی برای ساخت سریال از روی این مجموعه در حال انجام است. به من اطلاع دادند که یک کار بیش از هزار دقیقه ای می خواهند از «دار و دسته دارعلی» بسازند.

ساخت این سریال در چه مرحله ای است؟

این سریال در حال حاضر مراحل مقدماتی خود را طی می کند و برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته می شود. از صدا و سیما به بنده اطلاع دادند که قرار است سریال 30 قسمتی باشد.

آیا شما در ساخت این سریال با فیلمنامه نویس و کارگردان همکاری می کنید؟

بنده به عنوان مشاور در کنار کارگردان خواهم بود. شرط من از روز اول این بود که به کارگردان در ساخت سریال مشاوره بدهم . البته شاید خودم فیلمنامه سریال را بنویسم. در جلسه آتی با کارگردان و تهیه کننده بحث نوشتن فیلمنامه مطرح می شود.

گفتنی است، کتاب «سنگر علاف ها» نوشته «اکبر صحرایی» مشتمل بر 55 داستان کوتاه کوتاه با 84 صفحه و قیمت 13000 تومان از سوی انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) برای دومین بار چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد