جدید ترین اظهارات عوامانه آقازاده؛ تسخیر لانه جاسوسی ضرورت نداشت!/ موسوی خوئینی‌ها: تسخیر سفارت آمریکا تنها راه دادخواهی در برابر ایالات متحده بود


جدید ترین اظهارات عوامانه آقازاده؛ تسخیر لانه جاسوسی ضرورت نداشت!/ موسوی خوئینی‌ها: تسخیر سفارت آمریکا تنها راه دادخواهی در برابر ایالات متحده بود

مطهری به نحوی درباره تسخیر سفارت آمریکا صحبت می‌کند که گویی دانشجویان پیرو خط امام از روی شکم سیری دست به این اقدام زدند و حمایت مردم و رهبری انقلاب اسلامی از این کار نیز بی‌جهت بوده است.

گروه تاریخ-رجانیوز: بدون شک در تاریخ انقلاب اسلامی حوادثی رخ داده‌اند که در ریل گذاری مسیر انقلاب، نقش بسزایی داشته‌اند. تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام از جمله اتفاقاتی است که بنابه فرموده امام خمینی انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی بوده و در تاریخ معاصر کشورمان نقطه عطفی به حساب می‌آید.

به گزارش رجانیوز، علی مطهری که به اظهارات عوامانه‌اش مشهور است، در جدیدترین مورد، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در آبان 58 را یک کار غیر ضروری خوانده و مشکلات امروز کشور را معلول فتح سفارت جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام دانسته است.

مطهری در نشستی که چهارشنبه هفته گذشته با حزب انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها داشت، در این رابطه گفت: بسیاری از این مشکلاتی که ما امروز داریم ناشی از اشتباهات گذشته ماست. یک کارهای غیر ضروری انجام دادیم. تسخیر سفارت امریکا واقعاً چه ضرورتی داشت که تا به امروز گرفتار این موضوع باشیم؟ بخشی از تحریم‌ها ناشی از همان است. چه ضرورتی بود؟ از کجا آب می‌خورد؟ آیا چپی‌ها و کمونیست‌ها نقش داشتند یا نه؟ سفارت شوروی نقش داشت یا نه؟

به عبارتی علی مطهری بدون توجه به علل تسخیر لانه جاسوسی، صرفاً با تکرار ادعای غرب‌گراها، ضمن محکوم کردن اقدام دانشجویان، آن را نتیجه فعالیت‌های سفارت شوروی سابق می‌داند.

وی سال گذشته نیز در سالروز تسخیر لانه جاسوسی طی صحبت‌هایی در دانشگاه شهید بهشتی، از حمله رژیم بعث عراق به کشورمان تا تحریم‌های آمریکا را معلول اقدام دانشجویان خوانده و اظهار کرده بود: وقتی صدام به ایران حمله کرد و وارد پنج استان ما شد هیچ کشوری از ما حمایت نکرد؛ بلکه همه منتظر سقوط ایران بودند. صدام هم از این فرصت و انزوای ایران برای حمله استفاده کرد. البته اگر دو، سه روز سفارت تسخیر می‌شد و بعد آن را رها می‌کردند مشکلی نبود و شاید هم لازم بود، اما طولانی شدن آن به ضرر انقلاب بود.

مطهری به نحوی درباره تسخیر سفارت آمریکا صحبت می‌کند که گویی دانشجویان پیرو خط امام از روی شکم سیری دست به این اقدام زدند و حمایت مردم و رهبری انقلاب اسلامی از این کار نیز بی‌جهت بوده است.

در پاسخ به صحبت‌های عوامانه مطهری باید گفت که یکی از نگرانی‌هایی که مردم از همان روزهای ابتداییِ پس از انقلاب داشتند، این بود که مبادا حوادث تیرماه ۱۳۳۲ تکرار شده و امریکا همانگونه که دولت مصدق را سرنگون کرد، انقلاب اسلامیِ نوپای ایران را هم از بین ببرد.

پذیرش محمدرضا پهلوی توسط ایالات متحده نیز نگرانی مردم در این باره را بیش از پیش قوت بخشید. از همین رو طبیعی بود که قشر دانشجو و نخبه کشور، بیش از مردم عادی به ماجرا حساسیت نشان داده و به دنبال اقدام متناسب برای مقابله با عمل امریکا(پذیرش شاه) باشد.

بنابه گفته حجت‌الاسلام موسوی خوئینی‌ها که در آن زمان به‌عنوان پدر معنوی تسخیر کنندگان لانه جاسوسی شناخته می‌شد، «به‌طور قطع اگر شرایط سال وقوع حادثه بررسی شود و دیدگاه‌های مردم ایران، به‌ویژه انقلابیون در مورد دخالت‌های امریکا در اوضاع داخلی کشور، نظیر انجام کودتای سال ۱۳۳۲، در نظر گرفته شود، چه بسا هر داور بی‌طرفی این اقدام را در آن زمان به‌عنوان تنها راه دادخواهی دانشجویان در برابر دولت امریکا بداند.»

در همین رابطه عباس عبدی از چهره‌های شاخص دانشجویان پیرو خط امام می‌گوید: به نظرم می آید که اگر شرایط به همان زمان برگردد نیازی نیست که ما و دیگران باشیم، اگر دانشجویان فعلی هم در همان شرایط قرار بگیرند و رفتاری که با آنها بشود(پناه دادن آمریکا به شاع مخلوع ایران)، آنها هم همین اقدام را انجام می‌دهند.

خوب است برای علی مطهری یادآوری شود که تسخیر لانه جاسوسی در واکنش به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران و بر آمده از تفکر یک ملت انقلابی بود و همین امر باعث شد که مردم در حمایت از اقدام دانشجویان به میدان بیایند.

چنانچه معصومه ابتکار به پشتیبانی‌ها و اعلام حمایت‌های گروه‌ها و قشر‌های مختلف جامعه از اقدام انقلابی دانشجویان اشاره کرده و این حمایت‌ها را باعث دلگرمی و قوتِ‌قلب دانشجویان تسخیر کننده می‌داند و حتی عنوان می‌کند که حمایت‌های مردمی از دانشجویان، ثبات قدم دانشجویان در پیش‌روی به سوی اهدافشان را به ارمغان آورد.

علی مطهری در صحبت‌های سال گذشته خود در ارتباط با تسخیر لانه جاسوسی، با طرح این ادعا که امام خمینی با اقدام دانشجویان پیرو خط امام مخالف بود می‌گوید: امام در ابتدا که خبر تسخیر سفارت را به ایشان دادند گفت بیرونشان کنید اما بعد حاج احمدآقا و آقای موسوی خوئینی‌ها پیش امام رفتند و با امام صحبت کردند و گفتند این کار آثار بدی دارد و شور انقلاب می‌خوابد و امام بالاخره موافقت کرد.

معلوم نیست که مطهری بر اساس کدام اسناد و مدارکی از مخالفت امام خمینی با تسخیر جاسوسخانه ایالات متحده صحبت به میان می‌آورد.

تا جایی که تاریخ به یاد دارد، امام خمینی به فاصله یک روز پس از تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان، در سخنرانی خود ضمن حمایت از این اقدام، آمریکا را شیطان بزرگ و سفارتش را لانه جاسوسی می‌خواند.

با توجه به این نکته و از آنجایی که اساساً اظهارات مطهری در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی بدون مطالعه از روی احساس و تأثر از حرف‌های عوامانه است، احتمال می‌رود که او مخالفت امام خمینی با حمله چریک‌های فدایی خلق در تاریخ 25 بهمن به سفارت آمریکا را با واکنش امام خمینی به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام اشتباه گرفته است.

علی مطهری در موردی دیگر نیز بدون بررسی اسناد و مدارک موجود، اصالت نامه‌های امام خمینی(ره) در عزل مرحوم منتظری و غیر قانونی اعلام کردن نهضت آزادی را زیر سوال برده بود(!) که با واکنش بیت امام خمینی و صاحب نظران حوزه تاریخ انقلاب اسلامی روبرو شد.

به نظر می‌رسد که نباید انتظار پایان یافتن اظهارات بی سر و ته از سوی مطهری را داشته باشیم. چرا که اگر قرار بود او در رابطه با بیان نظرات احساسی خود تجدید نظر کند، کار به جایی نمی‌رسید که اکنون شاهد تکرار ادعای غربگراها مبنی بر دست داشتن سفارت شوروی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی از سوی مطهری باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»