مقصود قرآن از «مُتَّقِینَ» کسانی است که در غیبت امام زمان(عج) صبر می‌کنند


مقصود قرآن از «مُتَّقِینَ» کسانی است که در غیبت امام زمان(عج) صبر می‌کنند

حجت‌الاسلام وحیدی با بیان اینکه بنابر روایات مقصود از غیب در آیه سوم سوره بقره، وجود مقدس امام زمان(عج) است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: خوشا به حال آنکه در غیبت ایشان صبر می‌کنند خدا درباره آنها فرمود «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ».

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام وحیدی در طرح آموزشی «در جستجوی خورشید» درباره آیات مهدوی قرآن کریم، اظهار کرد: یکی از آیات مربوط به مهدویت آیه دوم و سوم از سوره مبارکه بقره است که می فرماید: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ* الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ این است کتابى که در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است* آنان که به غیب ایمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ ایم انفاق مى کنند».

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: ذیل این آیه شریفه پرداختن به چند نکته تفسیری ضرورت دارد؛ این تعریف مربوط به متقین است چون در آیات قرآن معمولاً در جاهایی که «الذین» بدون «واو» می آید، تعریفِ مقابل قرار می گیرد، برای مثال می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» یا می خوانیم «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلَّا الْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَلى صلاتهِمْ دَائمُونَ» و یا قرآن می فرماید: نماز سنگین است جز برای خاشعین و در تعریف خاشعین می فرماید: «الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَیْهِ راجِعُونَ».

وی ادامه داد: هم انسان های خوب و هم انسان های بد به این شیوه توسط خدا معرفی می شوند چنان که مضلین، مطففین و ... معرفی شده اند؛ «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ».

حجت الاسلام وحیدی در ادامه بیان کرد: در آیه دوم سوره مبارکه بقره هم خداوند متعال متقین را به پنج توصیف می کند: ایمان به غیب، اقامه صلاه، انفاق، ایمان به پیامبران و کتب آسمانی آنها و ایمان به قیامت. ممکن است این سوال پیش آید که چرا خدای تبارک و تعالی ایمان به غیب را بر دیگر مسائل اولویت داده است؟ که باید در پاسخ گفت: اعتقاد مقدم بر رفتار است، انسان باید ابتدا اعتقادش را محکم کند و بعد در رفتار به حجاب و نماز و ... بپردازد.

وی با بیان اینکه در در تربیت فرزند هم این مسئله صادق است و باید ابتدا اعتقادات را محکم کرد، گفت: خدا در قرآن در این باره به تربیت فرزند در سوره مبارکه لقمان آیات 13 تا 18 اشاره می کند که اولین مسئله توحید است «یَا بُنَیَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ» و در مرحله آخر می رسد به رفتار «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ».

حجت الاسلام وحیدی اضافه کرد: پس اگر خداوند ابتدا ایمان به غیب را در بیان ویژگی های متقین مطرح کرده چون اعتقاد بر رفتار مقدم است و اگر اعتقاد محکم شد رفتار درست می شود. نکته مهدوی دیگر این آیه آن است که باید بدانیم غیب و مصادیق آن چیست؟ تفسیر تسنیم می گوید: غیب در لغت آن چیزی است که با هیچ یک از حواس عادی و نیز حواس مسلح قابل درک نیست، در اصطلاح به عالم غیرمحسوس غیب می گویند چون از حس ما پوشیده است.

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: اما مصادیق این غیب در روایات عبارتند از توحید و قیامت ... برای مثال امام معصوم(ع) ذیل این آیه شریفه می فرمایند: ایمان به هر چیزی که از حواس آنها خارج است مثل بعث روز قیامت و حساب و کتاب این روز، بهشت و جهنم، توحید و هر چیز دیگری که با مشاهده درک نمی شود.

وی با بیان اینکه یک مصداق دیگر غیب که در روایات به آن اشاره شده وجود مقدس امام زمان(عج) است، تاکید کرد: یحی بن ابی قاسم می گوید: از امام صادق(ع) درباره این آیه شریفه سوال کردم، حضرت(ع) فرمودند: مراد از متقین، شیعیان امیرالمومنین علی(ع) هستند اما آن غیب، حجت غایب(عج) است.

حجت الاسلام وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: در روایتی دیگر حضرت(ع) فرمودند: خوشا به حال آنکه در غیبت امام زمان(عج) صبر می کنند اینها همان‌ها هستند که خدا در کتابش آنها را توصیف کرده و فرموده: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» اینها حزب الله هستند که یقینا به فلاح می رسند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی