از جمله کارهایی که بسیاری از بانوان به منظور ایجاد تغییر در چهره و زیبا نمودن و برجسته کردن موهای خود انجام می دهند رنگ کردن مو است که بسیاری از بانوان ترجیح می دهند به دلیل کاهش هزینه های اضافی این کار را در منزل انجام دهند. از این رو قصد داریم در این زمینه شما عزیزان را با نحوه رنگ کردن مو در خانه به روشی بسیار راحت آشنا کنیم.

فرقی نمی کند که شما مدل موی کوتاه را بپسندید یا موهای بلند، مدل موی چتری داشته باشید، موهایتان صاف باشد یا فر، در هر صورت رنگ مو نقش مهمی در زیبایی چهره شما دارد. اما با توجه به هزینه های سنگین سالن های زیبایی، برخی بانوان ترجیح می دهند موهای خود را در خانه رنگ کنند و به این صورت زیبایی بیشتری به چهره خود ببخشند. اما این کار نیز نیازمند یادگیری اصول اولیه و اساسی است تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت.

آموزش رنگ کردن مو در خانه

رنگ کردن مو در واقع یکی از عوامل موثر در زیبایی چهره، جوان و شاداب نشان دادن صورت افراد است که بسیاری از بانوان تمایل دارند این کار را در منزل انجام دهند. رنگ کردن مو در خانه به نوعی باعث کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت می گردد که بانوان می توانند به راحتی با رعایت اصول و نکات مربوط در این زمینه اقدام به انجام این کار نمایند.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

بنابراین اگر تمایل دارید همانند یک آرایشگر حرفه ای با رعایت اصول و تکنیک های مخصوص در منزل به رنگ گردن موی خود بپردازید و در نهایت به نتیجه ای قابل قبول از کار خود دست یابید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مبحث با آموزش رنگ کردن مو به صورت مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

استفاده نمودن از قیچی در ابتدای کار

به منظور این که نتیجه قابل قبولی از رنگ کردن موهای خود در خانه بگیرید، قبل از این که اقدام به انجام این کار نمایید در صورتی که نوک موهایتان دارای موخوره است آن را با قیچی کوتاه کنید. همچنین با توجه به این که موهای خشک و آسیب دیده توانایی نگه داری رنگ را ندارند و با گذشت زمان رنگشان از بین می رود بهترین کار این است که این قسمت های مو را نیز کوتاه نمایید.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

شناسایی درجه بندی های رنگ نمودن مو

رنگ موها از درجه ا تا ۱۰ در بازار موجود می باشند. در واقع رنگ درجه یک باعث تیرگی موها و رنگ درجه ۱۰ موها را روشن می کند. در ادامه درجات رنگ مو را برای آشنایی شما شرح داده ایم.

۱- سیاه، ۲- قهوه ای خیلی تیره، ۳- قهوه ای تیره، ۴- قهوه ای، ۵- قهوه ای متوسط، ۶- قهوه ای روشن، ۷- بلوند تیره، ۸- بلوند متوسط، ۹- بلوند روشن، ۱۰- بلوند پلاتینی روشن

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

شناسایی خنثی کننده های رنگ مو

توجه داشته باشید در صورتی که چرخه رنگ را کامل بشناسید رنگ کردن مو برایتان راحت تر خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که موهای شما ترکیبی از ۳ رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد می باشد و رنگ های دیگر از ترکیب رنگ های اصلی بوجود می آیند.

یکی از عوامل اصلی رنگ کردن مو مشخص کردن رنگدانه زیرین مو است. امکان دارد رنگی که شما برای موهایتان انتخاب کرده اید به دلیل رنگدانه زیرین موهایتان کاملا مشابه رنگ انتخاب شده در نیاید. برای هر کدام از رنگ ها یک رنگ مخالف وجود دارد.

به طور مثال اگر رنگ موی شما نارنجی باشد قرار دادن رنگ سبز بر روی موهایتان باعث قهوه ای شدن رنگ موی شما خواهد شد. هم چنین اگر مو حالتی زرد رنگ داشته باشد قرار دادن رنگ بنفش بر روی مو باعث از بین بردن تون زرد مو خواهد شد. به همین دلیل شناختن خنثی کننده های رنگ مو بسیار کمک کننده خواهد بود.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

رنگ نمودن موهای سفید

بعضی از موهای سفید همانند موهای ریز، کلفت و … اطراف شقیقه نسبت به دیگر موهای سفید در مقابل رنگ مو مقاومت بیشتری دارند و یا خیلی زود رنگ آن ها از بین می رود.

برای این کار ابتدا اکسیدان با Vol 20 یا ۳۰ را بر روی موهای سفید خود گذاشته و صبر کنید حدود ۵ الی ۷ دقیقه بماند و بعد موها را آبکشی نمایید. این عمل را از جایی که دارای سفید ترین موها می باشد شروع کرده و بعد موها را شسته و به طور کامل خشک نمایید.

در گام بعدی رنگ یک درجه تیره تر از رنگ مدنظرتان را بر روی موهای خود بگذارید، چرا که رنگ به علت فقدان رنگدانه در تار موها روشن تر به چشم می خورد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که موهای سفید داری قدرت جذب بیشتری هستند بنابراین باید مدت زمان قرار دادن رنگ مو حدود ۴۵ دقیقه باشد.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

شماره بندی اکسیدان ها

اکسیدان در واقع باعث سرعت بخشیدن فعالیت شیمیایی در رنگ مو می شود و در انواع مختلفی وجود دارد که با نتایج بدست آمده شما و تمایلات سازندگان رنگ ها مشخص می شود.

اکسیدان یک : باعث باز شدن جرئی رنگ می شود.

اکسیدان دو : دارای قدرت بازکنندگی و روشن کنندگی موهای سفید است.

اکسیدان سه : با کمترین مقدار رنگ دارای قدرت روشن کنندگی زیادی می باشد.

باید توجه داشته باشید که استفاده از اکسیدان های با درجه بالا باعث پاک نمودن مقدار زیادی از سولفور موهایتان می گردد. بنابراین توصیه می شود که از اکسیدان های با درجه بندی کمتر از ۳۰ استفاده نمایید.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

مراقب لکه های رنگ باشید

در هنگام رنگ کردن مو در خانه در ابتدا اطراف صورت، گوش، گردن، پیشانی و … را کرم مرطوب کننده بمالید تا بدین صورت پوست شما رنگی نشود.

بعد از آن با استفاده از حوله ای اطراف گردنتان را به طور کامل پوشش دهید. چرا که رنگ موجب التهاب و قرمزی پوست گردن می گردد.

در گام بعدی لباس خود را با یک لباس کهنه عوض نموده، چرا که در صورتی رنگ مو بر روی لباس بریزد، لباس موردنظر کاملا از بین می رود.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

قبل از این که رنگ نمودن موهایتان را شروع نمایید حتما از یک دستکش استفاده کنید. در صورتی که پوستتان در زمان رنگ کردن مو دچار لکه شد می توانید با استفاده از الکل طبی رنگ موردنظر را از بین ببرید.

ظرفی که برای رنگ نمودن مو در نظر گرفته اید بهتر است غیر فلزی باشد. سپس در این ظرف میزان مورد نیاز از رنگ مو را ریخته و به آن اکسیدان اضافه نمایید و با استفاده از قلم رنگ با یکدیگر ترکیب نمایید تا مخلوطی یکدست تشکیل شود.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

انتخاب کدام بخش از سر برای رنگ نمودن

در صورتی که موهایتان را تا بحال رنگ نزده اید و دارای موهای طبیعی می باشید. توجه داشته باشید که باید به شکلی موها را رنگ نموده تا بر روی هر تار مو مقدار رنگ کافی وجود داشته باشد.

برای رنگ کردن موها در خانه در ابتدا از بخش هایی انتهایی و طولی شروع به کار کنید به گونه ای که رنگ مو با ریشه مو ۵/۲ سانتی متر فاصله داشته باشد. در واقع باید ریشه موها را رنگ نزنید و حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید سپس رنگ موردنظر را به قسمت ریشه مو بزنید.

به منظور این که موهایتان به طور کامل رنگ بگیرند در صورتی که دارای موی نازکی هستید رنگ مو باید حدود ۳۰ دقیقه و در صورتی که موهای ضخیمی دارید رنگ مو باید حدود ۴۰ دقیقه بر روی مو باقی بماند. بهتر است که رنگ نمودن مو را از قسمت پشت سر آغاز کرده و به سمت جلوی سر ادامه بدهید. بعد از این که موهایتان را رنگ کردید به منظور جلوگیری از ریزش مو با استفاده از آب سرد یا آب ولرم آن ها را شسته و آبکشی نمایید.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

تست کردن مو قبل از رنگ زدن

در صورتی که تا بحال از رنگ مو استفاده نکرده اید و یا مارک خاصی از رنگ مو را انتخاب نموده اید قبل از رنگ نمودن موهایتان یک مقدار از رنگ مو را به منظور تست نمودن حساسیت شما به آن بر روی گردن یا کنار گوش قرار دهید. در صورتی که علائمی همانند التهاب، تورم، قرمزی مشاهده نمودید و بر روی سطح پوستتان احساس ناراحتی کردید به این نتیجه می رسید که به رنگ مو حساسیت دارید و باید خیلی سریع آن را شستشو دهید. در هنگام انتخاب رنگ مو مدنظرتان به رنگ های بر روی جعبه اطمینان نداشته باشید و یک رنگ مناسب با پوستتان انتخاب نمایید.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

باید توجه داشته باشید که قبل از رنگ نمودن موهایتان باید آن ها کاملا تمیز و فاقد هر گونه چربی یا کثیفی باشد تا بدین گونه به خوبی رنگ بگیرند. بنابراین چند ساعت قبل از رنگ نمودن مو، آن ها را با استفاده از شامپو شستشو دهید. ولی از نرم کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید. در زمان رنگ کردن اگر موها رطوبت داشته باشند خیلی بهتر است چرا که موهای خشک رنگ خود را خیلی زود ار دست می دهند.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

انتخاب رنگ مو مناسب برای افرادی که دارای رنگ پوست تیره ای هستند رنگ های شرابی، آجری، شاه بلوطی، مسی و فندقی مناسب می باشد. افرادی که پوست روشنی دارند رنگ موهای بلوند دودی، خاکستری یا صدفی، قهوه ای مات و های لایت آبی یا قرمز برایشان مناسب است. کسانی که داری چشم های آبی هستند رنگ موهای آبی خاکستری، قهوه ای، آبی تیره، قهوه ای و مشکی بهترین گزینه می باشد. افرادی که چشم های کهربایی دارند رنگ موهای طلایی، قهوه ای سوخته، مسی و فندقی برایشان مناسب است. برای کسانی که دارای رنگ پوست گندمگون و برنزه هستند رنگ موهای شیری، کرم نخودی، گلبهی، قهوه ای، عسلی، فندقی و مسی بسیار مناسب می باشد. افرادی که پوستی صورتی و سرخ دارند رنگ موهای کرم گلی، قهوه ای تیره، زیتونی تیره برایشان مناسب است.

رنگ کردن مو در خانه و آموزش ترفندهای مهم برای ترکیب رنگ مو

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه رنگ کردن مو در خانه به طور کامل همراه با نکات اصلی و مهم در این زمینه آشنا شده باشید و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی به بهترین شکل ممکن همانند یک آرایشگر حرفه ای موهای خود را رنگ نمایید.