خطر بیابان‌شدن گلستان


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که این استان به دلیل واقع‌شدن در همسایگی صحرای قره‌قوم ترکمنستان و بیابان استان سمنان، خشکسالی و بهره‌برداری غیراصولی از مراتع در معرض بیابان‌زایی است.

آفتاب‌‌نیوز :

بیابان های قره قوم (شن سیاه) از بزرگترین کویرهای شنی جهان بوده که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان (۳۵۰ هزار کیلومتر مربع) را شامل می شود.

به گفته کارشناسان، ریزدانه های بیابان قره قوم ترکمنستان در صورت وزش بادهای شمالی - جنوبی می توانند خود را به گرگان برسانند.

خطر بیابان‌شدن گلستان

ابوطالب قزلسفلو چهارشنبه به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی اظهار داشت: اکنون ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گلستان در معرض بیابانی شدن قرار گرفته است.

وی با بیان این که گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مراتع دارد گفت: وجود پدیده خشکسالی و فشار زیاد در بهره برداری از این عرصه ها، احتمال تبدیل این مراتع به بیابان را افزایش داده که نباید از کنار آن به سادگی گذر کنیم.

وی بر تلاش دوچندان برای سرمایه گذاری و توجه در امر مقابله با بیابان زایی در گلستان تاکید کرد و افزود: نباید فکر کنیم که استان سبزی هستیم و به وجود گرد و غبار در این خطه بی تفاوت باشیم.

قزلسفلو به تلاش چهار سال اخیر این اداره کل در مقابله با خشکسالی و گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در این مدت علاوه بر انجام مطالعه، ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی برای مقابله با خشکسالی و گرد و غبار جذب و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار اصله بوته مقاوم به شوری و خشکی تولید و غرس و نیز طرح های ذخیره سازی نزولات جوی و بذرکاری در سطح سه هزار هکتار اجرا شد.

به گفته وی با اعتباری که اکنون برای مقابله با بیابان زایی گلستان اختصاص می یابد ، نجات ۳۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی فعلی از بیابان شدن یک قرن به طول خواهد انجامید.

وی همچنین تاکید کرد: با سرمایه گذاری در حوزه مقابله با بیابان زایی در شمال گلستان می توان معیشت مرزنشینان استان را تامین کرده و مانع مهاجرت آنان شد.

همچنین مدیرکل هواشناسی گلستان نیز با اشاره به اقلیم متفاوت در این استان گفت: در ۳۰ سال اخیر تغییرات اقلیمی ( افزایش دما، کاهش بارش ها، افزایش تبخیر، بی نظمی در بارش ها) شدیدتر و پیامدهای منفی ناشی از آن بیشتر شده است.

نوربخش داداشی پیشنهاد کرد، استفاده از ظرفیت انرژی نو و سازگار با اقلیم منطقه، تدوین سیاست های کشاورزی وسازگاری با اقلیم منطقه، توسعه همکاری های بین المللی در حوزه مقابله با خشکسالی و گرد و غبار، تکمیل ایستگاه سنجش هواشناسی گرد و غبار و آتش سوزی ، افزایش راه اندازی ایستگاه های هشدار در استان و اجرای مدیریت ریسک با خشکسالی و سیل در گلستان جدی گرفته شود.

روز جهانی بیابان زایی و خشکسالی ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی مصادف با ۲۸ خرداد است و شعار امسال" غذا، علوفه و الیاف نامگذاری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان