منش ویژه امام صادق(ع) در مرجعیت عامه مردم


منش ویژه امام صادق(ع) در مرجعیت عامه مردم

شفقنا-امام صادق علیه السلام به گونه ای عمل نمی کرد که به عنوان پیشوای یک فرقه خاص، مورد اعتنای همان گروه باشد و دیگر گروه ها و مذاهب توجّهی به ایشان نداشته باشند. انتساب آن بزرگوار به رسول خدا صلی الله علیه و آله، برخورداری از علم فراوان، اخلاق نیک و بسیاری عوامل دیگر، سیره آن حضرت را که می […]

منش ویژه امام صادق(ع) در مرجعیت عامه مردممنش ویژه امام صادق(ع) در مرجعیت عامه مردم

شفقنا-امام صادق علیه السلام به گونه ای عمل نمی کرد که به عنوان پیشوای یک فرقه خاص، مورد اعتنای همان گروه باشد و دیگر گروه ها و مذاهب توجّهی به ایشان نداشته باشند. انتساب آن بزرگوار به رسول خدا صلی الله علیه و آله، برخورداری از علم فراوان، اخلاق نیک و بسیاری عوامل دیگر، سیره آن حضرت را که می کوشید به عنوان یک پیشوای دینی، مرجع همه گروه ها و فرقه ها باشد، تقویت می کرد.

به گزارش شفقنا در ادامه کتاب سیره امام صادق علیه السلام در برخورد با اهل سنت مینویسد:به روایاتی در این زمینه اشاره می شود:

الف) در مدارک متعددی وارد است که امام صادق علیه السلام در موسم حج در جایگاه مشخصی می نشست و عموم مردم پاسخ مسائل مختلف خود را از امام می شنیدند. ابهّت و جلوه این منظره تا بدان جا بود که _ابن أبی العوجاء _و برخی دیگر از هم فکران زندیق او، از دیدن اقبال مردم به امام ناراحت و نگران شده و در صدد پراکنده کردن مردم از گرد آن بزرگوار برآمدند؛ هرچند که موفق نشدند.(۱)

ب) _زکریّا بن ابراهیم_ می گوید: من فردی نصرانی بودم که پس از توفیق تشرف به اسلام به حجّ رفتم و در آنجا به حضور ابا عبداللّه علیه السلام رسیدم و مشاهده کردم آن حضرت در مِنی نشسته و مردم گرد او حلقه زده اند و پاسخ مسائل خود را می شنوند.(۲)

ص:۳۶

۱- [۱] . نک: اعلام الوری، ص ۲۸۱؛ ارشاد، ص ۳۰۰؛ عبدالمطلب بن محمد اعرج، کنزالفوائد، ص ۲۲۰؛ بحارالانوار، ج ۳، ص ۳۳ و ج ۱۰، ص ۲۰۹.
۲- [۲] . حلیه الابرار، ج ۲، ص ۱۴۵.
انتخاب شفقنا از کتاب سیره امام صادق علیه السلام در برخورد با اهل سنت

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403