ساخت دستگاه اندازه‌گیری خواص جذب و واجذب هیدروژن در دانشگاه فردوسی مشهد


ساخت دستگاه اندازه‌گیری خواص جذب و واجذب هیدروژن در دانشگاه فردوسی مشهد

گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد، در آزمایشگاه «انرژی‌های تجدید پذیر، مغناطیس و نانوتکنولوژی»، موفق به طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری خواص جذب و واجذب هیدروژن در مواد و آلیاژها شدند.

دکتر هادی عربی، استاد گروه آموزشی فیزیک دانشکده علوم و راهنمای این طرح، در خصوص ساخت این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه بخشی از پایان‌نامه یکی از دانشجویان دکتری فیزیک دانشگاه بود که میزان هیدروژن جذب شده در مواد جاذب هیدروژن، سنتیک جذب و واجذب هیدروژن و خواص ترمودینامیکی آلیاژهای ذخیره کننده هیدروژن را با دقت بالا اندازه گیری میکند.

وی افزود: علاوه براین، آلیاژهای جاذب هیدروژن که در آزمایشگاه فوق ساخته شده‌اند قابلیت کاربرد در خودروهایی که با سوخت هیدروژن کار می‌کنند را دارد. این دستگاه با کامپیوتر کنترل شده و به‌طور خودکار داده برداری کرده و در نهایت قادر به استخراج منحنی‌های فشار غلظت و دما (PCT)، منحنی ونت هوف و منحنی سنتیک جذب و واجذب هیدروژن در گستره وسیعی از فشار زیاد متوسط و کم تا ۱۶۰ بار با دقت ۱میلی‌بار در فشارهای پایین و ۰.۵ بار در فشارهای بالا است.

عربی با اشاره به اینکه «اندازه گیری‌های فوق از دمای منفی چهل درجه سانتیگراد تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد با دقت یک دهم درجه سانتیگراد قابل انجام است»، اظهار کرد: مجهز بودن دستگاه به ۱۲ حجم استاندارد، سیستم تمیزکننده هلیوم، داده‌برداری دیجیتال، سیستم خنک کننده و بخش اندازه‌گیری در خلاء و فشارهای پایین از جمله مهمترین ویژگی‌های دستگاه ساخته شده است. این دستگاه با قابلیت‌های بیان شده، برای اولین بار در دانشگاه های ایران طراحی و ساخته شده است که جزو دستگاه‌های اندازه گیری دقیق محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، این استاد گروه آموزشی فیزیک دانشکده علوم خاطر نشان کرد: این دستگاه با آلیاژهای استاندارد کالیبره شده است و از لحاظ دقت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی و از لحاظ هزینه بسیار اقتصادی است. لازم به ذکر است که این دستگاه با هزینه‌ای در حدود ۷۰۰ میلیون ریال ساخته شده است که موارد مشابه فرانسوی و آمریکایی این دستگاه حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده ! / از ایرانی ها بهتر می رقصه !